INTERFOOD PRODUKTEN Siropen: Capsico Keuken-Tamarinde Tamarindol (Jam) Fabriek te BEESD (Gld) Tel. (0 3458) 580 Vervolg van pag. 2 een verloren ogenblik schiet Tong Tong je in gedachten en ren je naar het postkantoor om een giro'tje te sturen...Er zijn toch veel In dische clubs; kunnen die niet helpen?...of rijke mensen?" H. R. HEI]DER Rijswijk Toen ik schreef over het wassende water van de Brantas, hebben vele late helpers toch nog snel gereageerd. Veel giro'tjes met "een zandzak tegen de wassende Bran tas"! Dank! Veel dank! Maar ook deze reacties hebben ons weer één ding geleerd: er zijn twee soorten men sen. Tong Tong-abonnees en niet-abonnees en meelezers. De eersten begrijpen alles. Ook Totoks, die misschien nooit een was sende Brantas gezien hebben, maar diep begrijpen wat het betekent. En inderdaad ook rijke mensen, die veel gestudeerd heb ben maar er niets van snappen. En dus niets sturen. Er zijn ook mensen die nog steeds argumenteren waarom het niet kan of hoe het wel moet en wie verkeerd is en waarom men liever naar Parijs gaat en zo. Ze hebben zeker gelijk. Alleen: van de ziel, van de achtergrond van de Brantas en van het werk van Tong Tong begrijpen ze niets. Wees niet down omdat U nu met zo weinigen werken moet. Wij zijn het ook niet. Geloof alleen maar niet te gauw meer wat anderen zouden kunnen doen. Ver trouw op Uzelf. Berdiri dikaki sendiri. En Poekoel teroes! T.R. VINGER AAN DE WAND? "Wat toch kan ons nog binden?" is de vraag die de schrijver heeft gesteld aan het slot van zijn artikel "De dood alleen". (TT 15 aug. pag. 6). MISSCHIEN EEN VERENIGING WAAR GEDANST EN PRET GEMAAKT OF GE- TJEPLEK KAN WORDEN. Vergeef me dit ietwat cru antwoord. H. REMEZOND, Vlissingen Het is géén cru antwoord, maar een droevig zakelijk antwoord. Dat weet ieder een die cultuur-historie leert: elke hoge be schaving leert "de vinger aan de wand" van zijn naderende ondergang het eerst kennen aan de toename van de belangstel ling voor "Brood en Spelen". Economische statistische cijfers tonen koel aan de scherp oplopende curve van uitgaven voor amusement en tourisme. Ter wijl daarnaast ontstellende geldkrapte en ontstellende schatkisttekorten worden ge constateerd. In Amerika kreeg ik krantenknipsels toe gestuurd uit Nederland waarin alarmerend geschreven werd over inflatie. Ik kwam in een bedrukte stemming over en merkte tot mijn verbazing dat het leven hier zorgeloos en royaal was. Practisch al m'n kennissen en relaties zwierven ergens in Italië, Frank rijk en Spanje rond. De Scheveningse boulevard daverde van de pret, bioscopen en sporttribunes waren vol. Alleen in topkringen van handel en be drijfsleven heersten zorg en kommer. Een huisvrouw met wie ik over mijn zorgen sprak zei kregelig: "Jij altijd met je zwarte gedachten! Wat kunnen we eraan doen! Wat kan jij eraan doen! Als alles in me kaar stort heb ik tenminste één vrolijke zorgeloze zomer gehad!" En dan denk je aan onze laatste uitbun dige, schatrijke, zorgeloze dag in Indië: 6 december 1940. En 7 december vielen de bommen op Pearl Harbour... Ook in Amerika staat pret maken boven aan, ook onder onze Indische immigranten. Maar er is daar een kerntje van serieuze mensen, verenigd in "De Soos", die vast houden aan solide, constructieve vorming. Namen als René Creutzberg, Eric Klinkert, Frits von Kriegenberg, onthou ze! Kijk nooit te veel naar de mensen van wie U denkt dat ze niet goed leven. Maar versterk de band met Uw geestgenoten. En bouw, bouw, bouw! Geen ondergang, geen einde, is ooit volkomen. Er zijn altijd de grondleggers geweest van nieuwe her- rijzenissen! T.R. WIL JE TERUG? "Door alle radauw om je artikelen over Indonesië is helemaal vergeten jou een vraag op de man af te stellen: "Zou je terug willen gaan F. CLAASSEN Direct. Dat Indonesië van vandaag moei lijkheden en zelfs somberder vooruitzich ten biedt, hoef ik niemand te vertellen. En in mijn artikelen heb ik geen enkele onwaar heid gezegd en vele harde waarheden ge constateerd. Lees ze maar rustig na. Nochtans is mij één ding weer opnieuw en sterker dan ooit duidelijk geworden: daar ligt de bron van mijn geluk. Daar ligt ook een belangrijke taak voor Tong Tong (niet voor Indonesië dat mij - en U en U en U - inderdaad kan missen als kiespijn, NU). Ter vergelijking: ik ben ook terugge komen in Holland, terwijl ik 'm lekker had kunnen piepen. Terwijl ik wist dat hon derden moeilijkheden en antipathieën op mij wachtten (Ferdie: "de knuppel ligt al klaar..."), maar ik ben zonder enige aarze ling gegaan toen de deur open kon. Want ook Tong Tong is mijn geluk. En wie doorgronden wil hoe een Ongeluk een Geluk kan zijn, leze "Het Geluk van het Jagen" van Ortega y Gasset. En hoe het rijmen kan: Tong Tong in Holland en leven in Indonesië? Ik zal in derdaad moeten aanvaarden wat het Lot mij biedt al blijf ik stilletjes hopen op "pulang-pergi-pulang" omdat dit het ideale werk voor Tong Tong mogelijk zou maken. Zekerheden? Voor mij ook in Holland niet. Denk nuchter: ik heb niets anders als Tong Tong. Valt dit blad, dan val ik mee. En elk jaar wordt ik weer zóveel ouder, dat het vinden van ander werk moeilijker wordt, zo niet onmogelijk. Ik heb geen pensioen. Geen enkele andere bron van inkomsten (de reputatie van de millionair of tonnair Tjalie is gewoonweg grotesk!). Tong Tongs zekere ondergang is dus mijn zekere onder gang. Welke zekerheden geeft mijn be staan mij dus hier? Zou ik dan de onzekerheden van Indo nesië vrezen? Ben ik dus bang en onge lukkig? Ik ben maar een mus die niet van het dak kan vallen "zonder de wil des Heren". Voor Muslims (die mij beter be grijpen dan vele Christenen): ik ben "sala- ma" - vredig, rustig, En dat is helaas niet verder uit te leggen. Sekian. TJALIE WEETJEWAT, TJALIE "Weetjewat, Tjalie, ik doe voortaan al mijn boekenbestellingen via jullie. Ik koop elk jaar wel voor zo'n achthonderd pop boeken, dus daar blijft wel wat hangen bij jullie. En ik woon weliswaar ver van Den Haag, maar een beetje extra wachten kan ik altijd..." Dr. M. De eerste bestelling kwam meteen bin nen. Wij zijn sprakeloos, want M. is ie mand die zijn woord houdt. Zéker helpen zulke aanbiedingen Tong Tong's voortbe staan. Dank dus namens alle Tong Tongers! Hidoep! T.R. Akademie voor podiumvorming Wanneer in september het "school"-jaar weer begint zal ook de spiksplinternieuwe "Akademie voor Podiumvorming", Corn. Houtmanstr. 5, Den Haag, van start gaan. Juist in deze tijd nu talent vaak jong ontdekt wordt en snel in grote kring bekend gemaakt door de gramofoonplatenbusiness, blijkt er bij de artiesten een grote behoefte te bestaan aan een soort van "podiumopleiding". De kort geleden opgerichte Akademie geeft die in de meest ruime zin van het woord gedurende een periode van 9 maanden, dagelijks van maandag tot vrijdag. Onder het motto: "iedere akteur behoort te kunnen zin gen, iedere zanger behoort te kunnen akteren" wordt aandacht geschonken aan toneel, kabaret, oratorium, opera, operette, jazz, lichte muziek, radio en televisie. Het lesschema omvat o.m.: dans in alle vormen, zang- en spraakles, moderne talen, kamera- en microfoontechniek. Naast deze all-round opleiding biedt de akademie nog 2 trainingsprogramma's: aangepaste vrije-sektorkur-- sussen voor reeds gedeeltelijk ervarenen en een individuele opleiding voor funktionarissen uit de overheid en het bedrijfsleven. Leidinggevende re presentanten immers moeten dikwijls in het open baar optreden of voor de televisie kamera's ver schijnen, zonder hiervoor de nodige ervaring te hebben opgedaan. Alle kursussen worden op het podium gegeven met inschakeling van alle hulpmiddelen zoals: tele visiekamera, monitors, radiomikrofoon, etc. De artistieke directie wordt gevormd door Mevr. Dar.y Zonewa (zangeres) en Albert Vogel (voor drachtskunstenaar). De zakelijke leiding is in han den van Rob Dessauvagie. Als docenten zullen o.m. optreden: Mevr. Fie Carlsen, Tony Nolte, Paul van Vliet en Carel Niermeyer, bij wie U ook terecht kunt voor in lichtingen: tel. 984258. Afrikaanse Sambal Tamarinde Gingerol (gember) Rozen Vanille (gezuiverd produkt) Pistache Soesoeh 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 19