PASAR DJODO: 3'Dec.)6"
DE BLONDE
ARDJOENO
..r:j£ivak iö Samai.-inga (A-jfih)
Zulke briefkaarten worden er op onze
OBUZ ook nog verkocht (niet veel); onge
bruikte voor een kwartje en gebruikte voor
15 ct (alle beetjes helpen voor ons en U
heeft soms een onbetaalbare "memo"!). Pe
tit Trouville b.v. en de Grote Wasplaats bij
Sluisbrug (zie Piekeransl), een ouwe vracht
schuit op oud-Priok, het bivak te Samalan-
ga! Eén maar! Welke ouwe ijzervreter heeft
dit bivak nog gekend en heeft er misschien
een anecdote over?
We hebben ook nog prachtalbums met
foto's en ook nog stapels oude tong
tongs om uw onvolledige collectie aan te
vullen (a 10 ct.), ouwe schoolboekjes (a
10 ct) om een beetje gijn mee te hebben.
Maar ook eenvoudige Maleise leesboekjes
om Uw taalkennis wat op te halen (25 ct.).
Een schilderij van Adolfs voor de meest
biedende (bod in gesloten envelop); blijkt
het hoogste bod honderd pop, oentoeng,
peh! Oude filmdocumentaires. Een grote
Wat is srimpi? Bij mijn weten wordt deze
unieke dans weleer~üitsluitend in de kraton
van de Soesoehoenan en in de astana van
de Mangkoenegoro te Soerakarta, voorts
in de kraton van de Sultan en in de astana
van de Pakoealam te Djokjakarta gegeven
en alleen bij bijzondere feestelijkheden.
De srimpi wordt uitsluitend door de doch
ters en volle nichten van het Javaanse hof
uitgevoerd. In de loop der tijden wordt
srimpi wel eens gegeven op verschillende
kaboepatens.
Naast de srimpi is de "bedojo"-dans, die
uitgevoerd wordt door meerdere vrouwe
lijke personen van de kraton.
Srimpi is wel een jav. dans, maar elke an
dere jav. dans is geen srimpi. Deze heet
dan bekso.
Door introductie van TONG TONG heb ik
op 6 okt. j.l. een uitvoering in het Tropen
instituut te Amsterdam van gamelan in de
theaterkunst van Midden-Java bijgewoond.
Het gamelanorkest (slendro) stond onder
leiding van Hr. F. Harjadi en werd bespeeld
door Hollandse vrouwelijke en mannelijke
studenten, aangevuld met enige Indonesiërs.
Om een idee te vormen bestaat zo'n orkest
grabbelton (a 10 ct) van allesennogwat, keu
kenkalenders die U vroeger gemist hebt en
die met omslag en clip een goed kookboek
opleveren voor 75 ct. Oude kaarten en plat
tegronden, oude kinderboeken, en wat zie
ik daar? "Het boek van Siman den Javaan"
een roman van E. F. E. Douwes Dekker!
De gekste boeken! Boeken die je bij geen
enkele antiquair vindt, maar die voor een
kenner of een specialist hoogst waardevol
kunnen zijn...
Natuurlijk hebben wij niet alles. Sommige
lezers bleken zeer teleurgesteld omdat "ook
dat er niet was! "Wel eens universiteitsbi
bliotheken gezien met boeken over Indië?
Etages vol van panden vol! We hebben
maar een "pietsie!"
Alles is lager aangeprijsd dan bij welke
antiquair ook, maar toch ook weer niet zó
laag dat antiquairs er goede slagen kunnen
uit de volgende instrumenten:
als melodie fungeert de gendér, gambang,
saron, peking en bonang.
Als begeleiding: de kempoel, kenong, ket-
hoek, slenthem en als sluitstuk: de gong-
soewoek (bijv. voor een koor of een solo)
en gong ageng.
Wij hebben echter gemist de rebab (voor
speler) en als intermezzo de soeling. Ma-
aflah, kapan spelersnja meerendeels asing,
vooral voor het bespelen van de rebab
moet men a.h.w. er mee gegroeid zijn. Tot
zover wat betreft het orkest.
Thans iets over de dans (theaterkunst)
a. Kelono gandroeng, vertolkt door mej. Ar-
bi Suleiman
b. Widjojo koesoemo (gevecht) uitgevoerd
door de blonde Duitse gezusters Annet
te en Suzanne Achilles
c. Menak djinggo, door Mej. Arbi Suleiman
en
d. Gevecht tussen Ardjoeno en Boeto Tja-
kil door A. en S. Achilles.
Wat de prestaties betreft niets dan lof,
temeer als men realiseert, dat de twee
duitse meisjes buitenlandse zijn. Ze ver
toefden dan ook 8 jaren in Djokja om de
danskunst te leren. Werkelijk "djempol",
maken. U krijgt Uw goede kans heus wel!
Sommige boeken zijn veel te laag geprijsd.
Dat is Uw Oentoeng. Die gunnen wij U
graag. Als U last hebt van Uw geweten,
mag u er uit U zelf wat bovenop doen.
Kamsja-kah! Als de prijs te hoog is, tawar!
"Djangan ambil marah, Pak!" Neen, we
worden niet marah. Heus.
Twee vragen uit het publiek:
1. Als het nou storm loopt en ik ben
laat? Ja meneer, dat is niet te verhelpen.
Als het te vol is, loopt U dan een blokje
om net als bij iedere andere volle zaak?
En kom na een uurtje terug. Een zaal van
de Houtrusthallen kost 1000,per dag!
Maar daarom ook ligt alles er ongecatalogi-
seerd en ongesorteerd. U moet zwerven, U
moet jagen! Er is zó veel dat U tóch niet
alles (goed) ziet. Menig boek ontsnapt tóch
aan de aandacht van de eerste kopers. En
als het minder vol wordt, ziet U beter! DIT
IS EEN PASAR DJODO. Als het Lot U een
boek heeft voorbeschikt, krijgt U het! Djan
gan takoet! Herinnert U zich nog vroeger
van de Dievenpasar dat U er dingen vond,
waar kennelijk hele regimenten kopers o-
verheen gezien hadden? Zo is het hier ook.
En juist die jagers op groot wild" missen
vaak een juweel van een pêrgêm of mliwis!
Djangan takoet!
2. Waarom geen lèlang? Duurt te lang.
En hierbij hebben dan vaak de lui met de
dikste dompèt de beste kansen.
Tenslotte: wij Indische mensen onder me
kaar gunnen een ander best wat. We zijn
gewoon gezellig onder mekaar.
Tot ziens!
Op zaterdag 26 november 10 uur pagi!
OP ZONDAG 27 NOVEMBER GESLOTEN
WAROENG TONG TONG, in hetzelfde ge
bouw, Pr. Mauritslaan 36 te Den Haag, ge
opend van 28 nov. t/m 3 dec. Als het ons
meezit, vindt U er ook de nieuwe uitgaven
uit de Moesson-reeks; LANGS TIJGERPA
DEN en HET MEISJE UIT INDIë.
zelfs indien men bedenkt dat de dialoog bij
b en d in het javaans werd gevoerd.
De prestaties van mej. Arbi Suleiman
overtrof bovendien pertundjukan itu".
Met grote voldoening keerden wij tegen
half twaalf 's nachts huiswaarts.
T. E. van WIJLEN
Uitgenodigd naar deze uitvoering in het
Instituut voor de Tropen te Amsterdam, na
men wij abonnee Van Wijlen mee, die van
kindsbeen af met gamelan en wajang is op
gegroeid. Hij was letterlijk in de wolken
met wat hij zag en hoorde - al kan hij er
niet breed genoeg over uitwijden zoals U
ziet. Als kenner van muziek en spel had
Van Wijlen nog zo zijn aan- en opmerkin
gen, maar die wilde hij eenvoudig niet uit
spreken, al dan niet met vertoon van macht.
Want te zeer was hij getroffen door de
goede wil en de grote ernst van de blonde
meisjes en jongens, die zo ernstig en toe
gewijd deze vreemde kunsten beoefenden.
Hoe vér blijft de doorsnee Indo daar van
daan!
Ik zat naast een Indonesiër en die zei op
een gegeven moment iets dat mij dieper
trof dan hem: "Adoeh seh! Voor het eerst
van mijn leven zie ik Ardjoeno met blauwe
ogen..." Begrijpt U? T.R.
5