PASAR DJODO: 3'Dec.)6" DE BLONDE ARDJOENO ..r:j£ivak iö Samai.-inga (A-jfih) Zulke briefkaarten worden er op onze OBUZ ook nog verkocht (niet veel); onge bruikte voor een kwartje en gebruikte voor 15 ct (alle beetjes helpen voor ons en U heeft soms een onbetaalbare "memo"!). Pe tit Trouville b.v. en de Grote Wasplaats bij Sluisbrug (zie Piekeransl), een ouwe vracht schuit op oud-Priok, het bivak te Samalan- ga! Eén maar! Welke ouwe ijzervreter heeft dit bivak nog gekend en heeft er misschien een anecdote over? We hebben ook nog prachtalbums met foto's en ook nog stapels oude tong tongs om uw onvolledige collectie aan te vullen (a 10 ct.), ouwe schoolboekjes (a 10 ct) om een beetje gijn mee te hebben. Maar ook eenvoudige Maleise leesboekjes om Uw taalkennis wat op te halen (25 ct.). Een schilderij van Adolfs voor de meest biedende (bod in gesloten envelop); blijkt het hoogste bod honderd pop, oentoeng, peh! Oude filmdocumentaires. Een grote Wat is srimpi? Bij mijn weten wordt deze unieke dans weleer~üitsluitend in de kraton van de Soesoehoenan en in de astana van de Mangkoenegoro te Soerakarta, voorts in de kraton van de Sultan en in de astana van de Pakoealam te Djokjakarta gegeven en alleen bij bijzondere feestelijkheden. De srimpi wordt uitsluitend door de doch ters en volle nichten van het Javaanse hof uitgevoerd. In de loop der tijden wordt srimpi wel eens gegeven op verschillende kaboepatens. Naast de srimpi is de "bedojo"-dans, die uitgevoerd wordt door meerdere vrouwe lijke personen van de kraton. Srimpi is wel een jav. dans, maar elke an dere jav. dans is geen srimpi. Deze heet dan bekso. Door introductie van TONG TONG heb ik op 6 okt. j.l. een uitvoering in het Tropen instituut te Amsterdam van gamelan in de theaterkunst van Midden-Java bijgewoond. Het gamelanorkest (slendro) stond onder leiding van Hr. F. Harjadi en werd bespeeld door Hollandse vrouwelijke en mannelijke studenten, aangevuld met enige Indonesiërs. Om een idee te vormen bestaat zo'n orkest grabbelton (a 10 ct) van allesennogwat, keu kenkalenders die U vroeger gemist hebt en die met omslag en clip een goed kookboek opleveren voor 75 ct. Oude kaarten en plat tegronden, oude kinderboeken, en wat zie ik daar? "Het boek van Siman den Javaan" een roman van E. F. E. Douwes Dekker! De gekste boeken! Boeken die je bij geen enkele antiquair vindt, maar die voor een kenner of een specialist hoogst waardevol kunnen zijn... Natuurlijk hebben wij niet alles. Sommige lezers bleken zeer teleurgesteld omdat "ook dat er niet was! "Wel eens universiteitsbi bliotheken gezien met boeken over Indië? Etages vol van panden vol! We hebben maar een "pietsie!" Alles is lager aangeprijsd dan bij welke antiquair ook, maar toch ook weer niet zó laag dat antiquairs er goede slagen kunnen uit de volgende instrumenten: als melodie fungeert de gendér, gambang, saron, peking en bonang. Als begeleiding: de kempoel, kenong, ket- hoek, slenthem en als sluitstuk: de gong- soewoek (bijv. voor een koor of een solo) en gong ageng. Wij hebben echter gemist de rebab (voor speler) en als intermezzo de soeling. Ma- aflah, kapan spelersnja meerendeels asing, vooral voor het bespelen van de rebab moet men a.h.w. er mee gegroeid zijn. Tot zover wat betreft het orkest. Thans iets over de dans (theaterkunst) a. Kelono gandroeng, vertolkt door mej. Ar- bi Suleiman b. Widjojo koesoemo (gevecht) uitgevoerd door de blonde Duitse gezusters Annet te en Suzanne Achilles c. Menak djinggo, door Mej. Arbi Suleiman en d. Gevecht tussen Ardjoeno en Boeto Tja- kil door A. en S. Achilles. Wat de prestaties betreft niets dan lof, temeer als men realiseert, dat de twee duitse meisjes buitenlandse zijn. Ze ver toefden dan ook 8 jaren in Djokja om de danskunst te leren. Werkelijk "djempol", maken. U krijgt Uw goede kans heus wel! Sommige boeken zijn veel te laag geprijsd. Dat is Uw Oentoeng. Die gunnen wij U graag. Als U last hebt van Uw geweten, mag u er uit U zelf wat bovenop doen. Kamsja-kah! Als de prijs te hoog is, tawar! "Djangan ambil marah, Pak!" Neen, we worden niet marah. Heus. Twee vragen uit het publiek: 1. Als het nou storm loopt en ik ben laat? Ja meneer, dat is niet te verhelpen. Als het te vol is, loopt U dan een blokje om net als bij iedere andere volle zaak? En kom na een uurtje terug. Een zaal van de Houtrusthallen kost 1000,per dag! Maar daarom ook ligt alles er ongecatalogi- seerd en ongesorteerd. U moet zwerven, U moet jagen! Er is zó veel dat U tóch niet alles (goed) ziet. Menig boek ontsnapt tóch aan de aandacht van de eerste kopers. En als het minder vol wordt, ziet U beter! DIT IS EEN PASAR DJODO. Als het Lot U een boek heeft voorbeschikt, krijgt U het! Djan gan takoet! Herinnert U zich nog vroeger van de Dievenpasar dat U er dingen vond, waar kennelijk hele regimenten kopers o- verheen gezien hadden? Zo is het hier ook. En juist die jagers op groot wild" missen vaak een juweel van een pêrgêm of mliwis! Djangan takoet! 2. Waarom geen lèlang? Duurt te lang. En hierbij hebben dan vaak de lui met de dikste dompèt de beste kansen. Tenslotte: wij Indische mensen onder me kaar gunnen een ander best wat. We zijn gewoon gezellig onder mekaar. Tot ziens! Op zaterdag 26 november 10 uur pagi! OP ZONDAG 27 NOVEMBER GESLOTEN WAROENG TONG TONG, in hetzelfde ge bouw, Pr. Mauritslaan 36 te Den Haag, ge opend van 28 nov. t/m 3 dec. Als het ons meezit, vindt U er ook de nieuwe uitgaven uit de Moesson-reeks; LANGS TIJGERPA DEN en HET MEISJE UIT INDIë. zelfs indien men bedenkt dat de dialoog bij b en d in het javaans werd gevoerd. De prestaties van mej. Arbi Suleiman overtrof bovendien pertundjukan itu". Met grote voldoening keerden wij tegen half twaalf 's nachts huiswaarts. T. E. van WIJLEN Uitgenodigd naar deze uitvoering in het Instituut voor de Tropen te Amsterdam, na men wij abonnee Van Wijlen mee, die van kindsbeen af met gamelan en wajang is op gegroeid. Hij was letterlijk in de wolken met wat hij zag en hoorde - al kan hij er niet breed genoeg over uitwijden zoals U ziet. Als kenner van muziek en spel had Van Wijlen nog zo zijn aan- en opmerkin gen, maar die wilde hij eenvoudig niet uit spreken, al dan niet met vertoon van macht. Want te zeer was hij getroffen door de goede wil en de grote ernst van de blonde meisjes en jongens, die zo ernstig en toe gewijd deze vreemde kunsten beoefenden. Hoe vér blijft de doorsnee Indo daar van daan! Ik zat naast een Indonesiër en die zei op een gegeven moment iets dat mij dieper trof dan hem: "Adoeh seh! Voor het eerst van mijn leven zie ik Ardjoeno met blauwe ogen..." Begrijpt U? T.R. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 5