I Twee wajangfiguren BIMA en DURNA De Heer Mellema schrijft ons: Dat in het Indonesië van 1966 de wajang niets van zijn populariteit en invloed heeft ingeboet en men er nog steeds behoefte aan heeft om bekende personen uit de samenleving te vergelijken of te vereenzelvigen met bepaalde wajang figuren, kan blijken uit de hieronder volgende bijdrage van een vooraanstaand Indonesiër in het dagblad TRISAKTI van woensdag 6 april 1966, dat hier in een nederlandse vertaling zal worden gegeven en dat verscheen onder de titel: SURAT BUNG TOMO KEPADA BUNG KARNO (Brief van Bung Tomo aan Bung Karno). MAKSUD DJAHAT SANG DURNO (De boze opzet van Durno). Durna Bapak Presiden, tegen de vrienden die zich verwonderd voelen, zou ik willen zeg gen: Het is onnodig om de betrekkingen, die er bestaan tussen dr. Subandrio, die Durno personifieert, en onze President, die steeds lof heeft voor de wajangfiguur van Bima of Werkudara, als iets vreemds te be schouwen. Immers in de wajang zelf wordt verteld, dat Bima - als gevolg van het ver trouwen dat hij in Durno stelde, die aan vankelijk als een formidabel geestelijk le raar werd beschouwd - aan Durno infor maties vraagt, waar hij (Bima) het water zou kunnen vinden, dat het eeuwige leven geeft. Durno, die van de aanvang af zijn zinnen gezet heeft op de ondergang van Bima, antwoordt, dat Bima dat moet zoeken op de bodem van een stroom (didasar sun- gai). Bima laat zich dan vol vertrouwen in de oceaan verzinken, vergezeld door een glimlach van voldoening van de kant van Durno. Durno was er van overtuigd, dat de grootste held der Pandawa's moest zijn omgekomen, opgeslokt als hij was door de meedogenloze oceaan. Maar...het blijkt, dat Bima, ondanks de hem gespannen valstrik, niet dood is. In tegendeel, op de bodem van de oceaan heeft Bima een ontmoeting met Dewarutji, het in niets verschillend evenbeeld van Bima zelf, maar slechts in omvang een heel stuk kleiner. Van deze dwerg Dewarutji krijgt Bima zijn eigenlijke bijzondere vermo gens (kesaktian). Is nu het feit, dat Dewarutji in alle opzich ten aan Bima gelijk is, geen symbool, dat toepasselijk is op de toestand van het hui dige Indonesië? Durno (dr. Subandrio )heeft de bedoeling om Bima (Bung Karno) in het ongeluk te storten, opdat Bung Karno zal omkomen (binasa). Maar tenslotte wordt Bung Karno geconfronteerd met de waarheid in de ge daante van Dewarutji, het symbool van het volk en van ABRI (het leger), welke laatste twee natuurlijk dezelfde aspiraties hebben als Bung Karno bij het willen bereiken van de doelstellingen der revolutie en het toe passen van de Pantjasila. Bung Karno (Bima) krijgt zijn vroegere kracht terug en houdt, zich verheffend, eeu wig stand, daar hij zich zelf heeft terugge vonden in zijn eenheid met Volk en Leger (Dewarutji). En Durno zal zijn straf krijgen. Bung Karno, Presiden Rl, voor wie wij ons sinds de Proclamatie van 17 augustus 1945 hebben ingezet! Ik weet, dat Bapak niet graag iets zal ondernemen onder aan drang van buitenaf. Daarom komt het mij voor, dat het geen zin heeft zich in te span nen, op Bapak Presiden druk uit te oefenen om dr. Subandrio uit zijn huidige positie te verwijderen. Ofschoon ik overtuigd ben, dat wanneer het Bapak Presiden zou beha gen een dusdanige maatregel te nemen, bedoelde maatregel een overwinning zou zijn voor het gehele volk van Indonesië en dat de liefde van het Indonesische volk voor zijn President zou toenemen. Maar als het nu eenmaal President Sukar no's aard is om aandrang van buiten af niet op prijs te stellen, wat moet ik dan doen? Het enige dat ik doen kan, is aan Allah (Lof zij Hem en Hij zij verheven) te vragen: O Heer, Algenadige en Albarmhartige! Bij het welzijn van het dierbaar vaderland en volk van Indonesië; Moogt Gij President Sukarno er toe bewegen, zich er van be wust te worden, dat het niet meer dan natuurlijk zou zijn, wanneer President Su karno nu dr. Subandrio, die als tweede man van het Indonesische volk niet de juiste persoon is geweest, uit zijn positie zou ver wijderen. Het is ondenkbaar dat er een Dur no zou bestaan, die een Bima niet zou willen vernietigen. Wanneer Gij het daar om zo hebt beschikt, dat Bung Karno in derdaad overeenstemt met de Bima in de wajang, dan spreekt het vanzelf dat Durno verwijderd zal worden. Moogt Gij daarne- Bima vens aan Bung Karno een voldoende scherp inzicht schenken, opdat het hem bekend wordt dat het politiek bewustzijn in deze tijd sterk is geworden. Het volk heeft het gevoel dat: Zolang dr. Subandrio zich nog binnen de paleissfeer bevindt, zolang zal het paleis een bron blijven vormen van intrigues en onrust. Of is hiT misschien de eigen wens van Bima, dat het volk zelf Durno rechtstreeks ter verantwoording moet roepen? De zonde van Durno is reeds heel groot! Ik geloof dat het voor Bapak Presiden en voor het volk in het algemeen beter zou zijn, wanneer Gij, Heer, het zo zoudt be schikken, dat Durno door Bima moet wor den geelimineerd! Onze zeer geëerde Bapak Presiden! Tot zo ver mijn brief, die ik onder tranen heb geschreven en gericht heb tot de Almach tige. Moge deze brief zijn doel kunnen be reiken. Hoogachtend, SOETOMO Voormalig algemeen Chef van de verzets- troepen. Gewezen medewerker van Gene raal Sudirman in de Staf van de Krijgs macht van de Republiek Indonesië. Als "beter dan een sprookje" bestempel de Lilian Ducelle de opvoering van Guido Schenkhuizens "Sneeuwwitje" voor de In do Community Center De Soos in Amerika (zie TT No. 7). Wie dan de primitieve aan kleding ziet van de dwergen en de simpele "uitmonstering" van Sneeuwwitje en De Valse Stiefmoeder, krijgt respect voor de branie van die jonge groep daar aan de Pacific, die niet verwend hoeft te worden met dure toneel-accomodaties of costumes, nooit "ken-niet" zegt, nooit tekorten wijdt aan anderen, maar teroes poekoelt! Links Sneeuwwitje met de "internationale dwer genclub" (rechts Roy Steevensz als Dwerg Indo!) en rechts Marijke Steevensz als de Stiefmoeder. Good! Good! Good!

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 7