KOLONIALE MENTALITEIT US MEM NAAR INDONESIË In een krantenbericht dat melding maakt van de drievoudige toename van venerische ziekten in Nederland sinds 1961, wordt ook meegedeeld dat de directeur-arts van de instelling die de desbetreffende regis tratie administreert, heeft verklaard dat "de schuld van deze 'toename niet zomaar aan buitenlandse arbeiders in ons land moet worden gegeven", enz. enz. Zo maar... Het is wel tekenend dat een rustig oor delend medisch lichaam het nodig acht aan een exact rapport zulk een oordeel toe te voegen, omdat daaruit duidelijk blijkt dat "de grote men" al direct klaar staat om de schuld weer te geven aan "de bruin tjes" (of de Moffen of de wilde "Franzo- sen"), want Wij (pluralis majestatis s.v.p.l) doen zoiets natuurlijk niet. En als het rap port meent dat de oorzaak misschien ook gevonden moet worden in "het internatio nale zakenreizen- en vacantieverkeer", dan zal "De Grote Men" hier natuurlijk ook gretrg de conclusie uit trekken, dat het weer "die dekselse avonturiers" zijn die de brave burgerij in ongerief bréngen. Als telg uit een eeuwenoud "Avontu- riersgebroed", nl. "de kolonialen meen ik in dit blad wederom te moeten vaststellen dat de wérkelijke koloniale mentaliteit HIER zit, in Nederland, NIET in Indië. Want HIER is de superioriteitswaan, die altijd automa tisch leidt tot geringschatting of veroor deling van wat "vreemde smetten" draagt. Als een Surinamer in een gevecht een mes trekt, heten natuurlijk alle Surinamers mes sentrekkers, ook al meldt de pers dagelijks berichten van brave kachelbezitters die el kander met slagersmes, hakbijl en stiletto kerven als dolle beulen. Als er een klop partij is tussen bruine jongens (Ambon- nezen, Turken, Grieken, Spanjaarden, enz.) en blanke jongens om meisjes, dan is dat natuurlijk altijd de schuld van die heetbloe- dige wellustige bruine rakkers, die reine blanke maagden van hun eer beroven wil len. En natuuFffjk komen dan blonde leeu wen in het geweer en zijn de minstens zeven aanrandingen per dag (Statistisch Massa's Indischgasten zouden er heel wat voor over hebben om nog eens voor een maandje Indonesië terug te zien. De vraag: "Hoeveel is "heel wat"?" De normale retourvluchtkosten van omstreeks f 4500,zijn voor de man met de kleine beurs helaas onbereikbaar. Maar zou er met internationale samenwerking niet wat te bereiken zijn op het gebied van de char tervluchten? Tong Tong is met het reisbureau "IN- TRAS" al geruime tijd aan het zoeken. En vraagt zich af of voor een bedrag tussen de 2500 en 2700 gulden serieuze belang stelling zou bestaan voor een retourreis van ongeveer een maand gedurende januari en februari. Let wel: serieuze! Het gaat alleen om de reis "sec". Alle kosten in Indonesië voor eigen rekening. Gegadigden kunnen zich opgeven bij Tja- lie Robinson persoonlijk per brief. Zakboek 1966, pag. 171) toevallig éllemaal boevenstreken van bruine kevers! Daar staat dan tegenover dat pension houdsters arme Turken en Spanjaarden in "pensions" opstapelen als babies in kran- djangs en ze daarvoor de meest geweten loze bedragen op tafel laten leggen. Zelfs de meest veroordeelde koelieverblijven in ondernemingen van Indische slavendrij vers" halen niet bij de grofheid waarmee hier door sommige brave kostjuffrouwen "Europese slaven" zijn uitgeperst. En zijn "absoluut onomkoopbare" politiemensen in de petoet geraakt omdat ze vestigingsver gunningen voor onmenselijk hoge bedragen verkochten aan werkloze bruine mensen. En GEEN ENKELE sociale groep of poli tieke groepering (die zich zo vaak opwerpt als kampioen voor verdrukte volken elders) heeft het tot nog toe in zijn hoofd gehaald om te doen wat die verwenste Amerikanen al jaren lang doen, geheel uit zichzelf en met eigen geld "International Clubs" stich ten door de hele U.S., waar immigranten in de gelegenheid worden gesteld folkloris tische en culturele waarden uit hun land van herkomst te ontwikkelen en uit te dragen in zang, dans, muziek en culinaire kunsten. Die zelfs in b.v. een stad als Milwaukee zijn uitgegroeid tot Fairs waar Wij kregen van diverse kanten de door ons besproken koe toegestuurd (TT No. 7, pag. 17, Eventjes lachen). Met ook diverse com mentaren. We weten nu dat deze koe heet "Us Mem" (Onze moeder) en ik herinner me nu ook plotseling dat de narrator van het reisverhaal ook getroffen was door deze naam: "Our Mother". Mevr. K. ontkomt niet aan een vergelijking met het gouden Kalf. Mevr. d. W. was dubbel getroffen door dit beeld en het dispuut over de jacht in TT No. 8 "Van Hier en Gunder", dus de mas- saslacht van deze koe: "...hoe kunnen wij dag in dag uit Us Mem doden en meteen in een standbeeld vereren?" Mevr. v. S. denkt bovendien nog aan de de door "Grapje van N. gerapporteerde "bloemstuk- en sucadelappen" (TT. No. 8, Vervolg Lappenmand, pag. 17) en vraagt: "Als 't toch móet, waarom dan zo harte loos?" Waarbij ik dacht aan Lebaran in het nieuwe Indonesië, waar o.a. bij de grote misigit honderden geiten wachten om ge offerd te worden en een gevoelig Europe aan in afschuw zei: "Hier kan je zien hoe barbaars de Indonesiër is. Om zoiets in het openbaar te doen! Ja, wij hebben onze abattoirs handig weggestopt in onze grote steden, zodat wij zonder gewetens- knaging naar kerken, concerten en kunst exposities kunnen gaan, terwijl soms op nog geen steenworp afstand honderden die ren hun laatste martelgang gaan na een veilig leven in grazige weiden... Wie denkt dat Tjalie weer eens "rot" wil zijn, neme het boek van Prof. Dr. A. Chorus ter hand: "De Nederlander uiterlijk en in nerlijk", leze het, bekijke de foto van "Us Mem" bij pag. 96, en denke over het bij schrift over "gebrek aan gevoel voor pro- jaarlijks honderdduizenden gasten uit heel Amerika naar toe komen. Ja, en dan heten Indischgasten mensen "met een vuile lei". Te deksel, zelfs de grootste koloniaal leerde van zijn bedien den de eigen taal, leerde zeden en gewoon ten begrijpen. Indischgasten hebben univer siteitsbibliotheken gevuld met duizenden standaardwerken en speciale studies over zelfs de verste en "achterlijkste" Papoea s en Dayaks. Geen enkele blanda in Indië heeft zó vér van de bruine mensen gestaan als hier Pietje Puk met z'n koppie kofje achter het raam en zijn spionnetje van al die bruine kerels die hier toch het kasarste werk moe ten opknappen wat geen "beschaafd en zelfrespecterend" mens wil doen... en ze nóg keer op keer aanmatigend op het stoepje roepen voor elke vermeende wan daad. Als een officiële instelling met nuch tere, exacte medici aan een technisch rap port een regel moet toevoegen dat de bruintjes het niet gedaan hebben, dan is dat wel droevig! We appreciëren dat de Pers wakker is en fouten aan het licht brengt, waar die gemaakt worden, maar blijven het betreuren dat blijkbaar onder de dunne laag van vaderlandse rechtschapen heid toch bij menigeen een koloniale men taliteit blijft voortbestaan zo erg als onze avonturiers in de Oost nóóit gekend heb ben! T(jabé) R(awit) portie". Niet Tjalie of Tong Tong is altijd "fout". Wij vragen alleen voortdurend om beraad, om zelfinkeer, om eerlijke oriënte ring. Niet altijd zo babbelziek of hatelijk ver oordelen wat "fout" is bij Indonesiërs, In dischgasten, Aziaten. Er is soms alleen maar sprake van een andere wetmatigheid. De Nederlandse wetmatigheid is heus niet universeel... Ook niet zo gauw zeggen: "Tjalie heeft altijd wat af te kraken!" Ik ben alleen ge troffen zoals misschien ook wel millioenen Europeanen. Ook zie ik in dat dit niet in een handomdraai veranderen kan en dat millioenen opgroeien in volslagen onwe tendheid, die toch wel goed zijn. En vergeef me dat ik af en toe "op de kast zit" als deze onwetenden toch maar keer op keer harteloos andere volken veroordelen... als slachtvee! T.R. 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 11