iNDiü
LANGS
TIJGER
PADEN
MAG MEN ZICH OP KERSTDAG BOOS MAKEN?
het meisje uit
Lex Denninghoff Stelling
HET BOZE OOG
ZE GAAN NOG STEEDS GEWELDIG!
En mag er in een Kerstnummer een boos
artikeltje staan? Wij zijn mensenkinderen
en dus feilbaar. En als ik de klappen om
m'n oren zou optellen die toch wel aan
menige kerstboom geincasseerd heb van
mijn wérkelijk brave ouders, zou ik een
aardig getal krijgen! En verdiend!
En ik kan niet anders zeggen dan dat
die oorvijgen mij dés te bewuster hebben
gemaakt van de onverdeelde broederschap
en naastenliefde die er onder een kerst
boom hóórt te zijn.
Dus wil ik het in dit kerstnummer heb
ben over de vele mensen die "in naam der
objectiviteit" overal wat op aan te merken
hebben. Die zo lang Tong Tong bestaat
met een verbijsterende blindheid voor het
goede dat wij berichtten, prompt aan het
"tawarren" sloegen. Het Corps-BB, nou
daar waren toch ook rare tjèts bij! Het
KNIL-officierscorps, ik kan je lafaards noe
men! Planters?! Ik kan je staaltjes vertel
len! Wat nog méér verbijstert is het grote
gemak waarmee deze mensen in hun eigen
herinnering kunnen grijpen naar kwade
voorbeelden. Zijn ze dan alleen maar met
slechte mensen omgegaan? Zwijg dan!
Ik heb bij zulke brieven en in zulke ge
sprekken me vaak gevoeld als een appele-
sieneventer, die een goede prijs probeert
te maken, terwijl de klant zijn best doet
alle beroerde kwaliteit van de vruchten aan
te prijzen om te mogen afdingen tot wat
zijn schrale beurs belieft te geven.
Mijne Heren en Dames, Tong Tong VER
KOOPT NIETS. Wij vermeien ons in pretti-
F FM FP.P.STT KPL17Ê UIT
LLN VU-w*.—'I
DE DUIZEND-EN-É£n B'JDBAüEJO
VGOk lUNUJONU V/NC4
iHEHtravzACEs w; oud-inde/
motssQn
ge herinneringen, we proberen zelfs uit de
grootste bevlektheid pure waarde te halen,
voor onszelf. Wij zijn niet blind voor wat
verkeerd was aan het verleden, evenmin
als wij blind zijn voor onze eigen lichaams-
en geestesgebreken, de misschien minder
smetteloze kleren die wij dragen. Maar het
belieft ons dit weg te bergen (niet te ont
kennen, maar weg te bergen, zo af en toe),
om het werkelijk mooie dés te beter te
laten spreken.
Omdat wij een instinct hebben voor gaaf
heid en zuiverheid, een aangeboren gevoel
voor respect en eer, een vreugde in wat
voorbeeldig is, een liefde voor adat en
hormat.
Verbeeld U dat de appelsieneman na het
aanhoren van al die afkammerijen van zijn
sinaasappelen nu opeens ging riposteren:
"Ja meneer, maar U heeft U vanmorgen
toch kennelijk niet gewassen en daar zeg ik
toch ook niets van. En U verwaarloost Uw
gebit op onsmakelijke wijze, en daar zegik
toch ook niets van. En ook niets van de
manier waarop U erbij loopt, met zo'n slap
en versleten body. En van dat eivlekje op
Uw das zeg ik ook niets en..."
Dan zou die koper toch ook hard weg
lopen! "Wie zonder zonden is, werpe de
eerste steen!"
De lezer weet dat TONG TONG alle
goedbedoelde eerlijke kritiek op prijs stelt
MET MATE ,de mate der wellevendheid en
barmhartigheid.
Maar er zijn massa's mensen die er ge
woon een vulgair plezier in hebben om al-
les wat hoog is, neer te halen, naar hun
eigen niveau. Het is de moderne burger
lijke Gulden Sporen Slag, waarbij ook hoog
te paard zittende edelen in de modder ge
trokken worden en met knuppelslagen af
gemaakt...het is horribel!
Want de wijze waarop vele fuseliers en
officieren op verre blangs sneuvelden,
waarop vergeten administrateurtjes aan hun
djoerang crepeerden, pioniersvrouwen hun
man dienden en kinderen ter wereld brach
ten voorbij het laatste huis van de wereld
kleine Sinjo's van generatie op generatie
tekort gedaan werden voor "Het Gouden
Apparaat der Nederlandse Administratie",
daar kan je als gewone huistor-bij-de-kachel
gewoon geen idee van hebben!
Op iedereen is wat aan te merken, op de
brave burgers zonder blaam ook, al was
het alleen omdat ze bij al hun fluwelen
braafheid NIETS DOEN voor hun mede
mens en te laf zijn om risico's te lopen
op sociaal, politiek of cultureel terrein.
Ja, ik ben vaak razend bij Tong Tong.
Razend om U. Om de wijze waarop buiten
staanders op U en Uw ideeën altijd wat
zuurs of plats te zeggen hebben. U heeft
er weinig last van, omdat U afgezonderd
leeft in Uw eigen vriendenkring, maar hier
staat de telefoon niet stil, hier is de brie
venbus wagenwijd open...en de maden en
slangen kruipen erdoor naar binnen. Als
U denkt dat Tjalie zich "sappel" maakt,
heeft U het mis. In mijn leven heb ik zo
veel meegemaakt, ik lach nog steeds zoals
in de Piekerans, maar blijf van mijn vrien
den afl Van mijn historie. Van mijn land en
volk. Van wat in het algemeen nobel en
eerbaar en zuiver is.
En overal in Uw kringen, als U mensen
ontmoet met een fluwelen tong, een pseu-
do-alwetende kijk op de wereld, die met
halfbakken praatjes aankomen, snij ze di
rect de pas af. Praat over wat anders. Dat
doe ik ook. Dat helpt. Ook beleefdheid
heeft zijn grenzen. Die U bepaalt.
De historie der Mensheid is één pogen
om naar boven te klimmen, uit naargeesti
ge, kleinzielige, kruidenierige tawarderij
vandaan. Laat ons het in Tong Tong óók
proberen, al is het "maar" een tong tong.
Want als wij alles néérhalen, dan is er geen
wereld meer waarin een Kerstboom met ere
staan kan. T.R.
Onder meer onder de indruk van "Het
Spookschilderij" in het nummer van 30 ok
tober vroeg abonnee R. C. A. of we wisten
wat Het Boze Oog was. We boden aan:
"Het Hollandse spionnetje", maar dat werd
niet geaccepteerd. Toen offreerden we Het
Eksteroog, aangezien dit ook bijzonder
boosaardig kan zijn en de drager ervan
uiterst boos kan maken, vooral wanneer
men erop staat. Ook dat vond geen bijval.
Dus vragen we lezers die op dit gebied
wat gelezen hebben, of ze weten waar dit
begrip vandaan komt, uit Azië misschien
of uit de Zwarte Magie, enz. enz.
Wellicht kunnen oogartsen of psychiaters
ons hier helpen.
Als klepon op een vroege morgen! "Het Meisje uit Indië" 5,plus 0,30 porti)
en "Langs Tijgerpaden" 6,plus f 0,40 porti).
De voorraad is NIET groot, want we zijn maar een kleine uitgever. Alles is gauwer op
dan U denkt en straks is het weer te laat...
Als het djamboe-tijd is, NU djamboe eten, ja toch?
26