HEILIGE
HUISJES
Sekali - sekali! 't Is ook zó verleidelijk... Maar ook dat
enkele keertje kan u te vet vallen. En dan zegt u: had ik maar zo'n
echt Indisch obatje... welnu Singer heeft dat voor u - in moderne
tabletvorm, hygiënisch verpaktTemoe Lawak 100 tabl. 5.60,20
tabl. 1.40. Indische ontvettingspillen - 120 tabl. 3.95, 40 tabl. 1.45.
of
Vraag uw apotheker
drogist of schrijf aan:
N. V. The Singer Import,
Postbus 190, Amersfoort.
Telefoon (03490) 15547.
"Inderdaad is het waar dat de twisten in
deze rubriek geen kwestie zijn van het gelijk
van Tjalie of de aanvaller. In mijn veeljarig
abonneeschap heb ik veel mensen gesproken
die eens abonnee waren, bedankten en niet
meer terugkeerden, ook al bleek later dat ze
ongelijk hadden en Tjalie gelijk. Zij vormen
dus een BLIJVEND verlies, en wel omdat
Tjalie TE VEEL HEILIGE HUISJES OMVER
GEGOOID HEEFT. Als dat maar voorkomen
kon worden..." D. KERKHOF
Ik heb geen heilige huisjes omgegooid.
Ze waren meestal al vergaan en bros, maar
werden krampachtig overeind gehouden.
Eén lichte ademstoot, één aanraking van de
pink was voldoende ze te doen ineenstor
ten. En men weet dat, maar men vergeeft
niet, omdat men zelf niet "herboren" kan
zijn. Velen denken dat ik er op uit ben om
heilige huisjes te verwoesten, maar dat is
niet waar. Ik volg alleen een gedachtenloop
die NU practisch is, NU lééft. Onopzettelijk
stoot ik dan tegen menig heilig huisje. Met
Tong Tong zijn wij bouwers op een ver
laten kerkhof: de Indische groep, die voor
verreweg het grootste deel bestaat uit "has
beens": een kerkhof vol verroeste, brokke
lige afdakjes en monumentjes, die instorten
bij elke windvlaag, elke trilling van de
grond. Dat doen geen mensen, dat is ge
woon "decay". Velen kunnen slechts teren
op een naam (die "gone" is), een positie
(die dood is), een eer die niet geconsoli
deerd is. Men wil het niet weten. En dan
ontstaat de situatie dat je op een party
tussen jonge mensen hartelijk een dame
groet met een "Dag Omaatje!" And she
is shocked out of her senses, want ze wil
geen Oma zijn, ze wil niet weten dat ze
oud is, ze denkt dat ze nog steeds jong
en beeldschoon is...en dan heb je een
heilig huisje omgegooid. Den Haag zit tjok
vol zulke heilige huisjes. Daarom hebben
wij hier verhoudingsgewijs de minste abon
nees. Buiten, in Zeist en Beverwijk en het
Gooi en zo zijn Indische mensen veel
nuchterder. Een kolonel daar weet dat hij
geen kolonel meer is. Maar menige kolo
nel in Den Haag, die in een klein kringetje
van officieren kolonel gebleven is, kén
vaak denken dat hij betoel nog kolonel is.
En daar begint het bouwen van een heilig
huisje...
Tong Tong vraagt aan zulke mensen vaak
alleen: "Ik weet hoe groot je was. Wat
DOE je nou?" En dat mag niet...dat mag
niet... hoewel zulke mensen WETEN dat de
enorme Indische groep in Den Haag so
ciaal, politiek, cultureel NIETS produceert
De uitzonderingen die er Goddank zijn, red
den de armoe niet.
Dit is niet specifiek Indisch. Decay
treedt ook op in de Zuilen van Nederland,
in vele Nederlandse groepen, in de hele
wereld. En overal storten heilige huisjes
ineen en worden personen veroordeeld...
Niet in ons verleden ligt onze grootheid,
in de handelingen van NU. T.R.
SASTRO EN DE BINTANG
Sastro was 25 jaar bij de Bank en dus
werd hem met een selamatan een groot
kruis van verdienste uitgereikt, zoals er zo
veel werden uitgedeeld in het goeie ouwe
Indië (en met trots gedragen). Na afloop
van de schone redevoering van de Tuan
Direktur himself vroeg deze Sastro nog:
"En heb je nog wat te vragen, Sastro?"
En tot onzegbare vreugde in de zaal
vroeg Sastro: "Niki nopo angsal di ga-
dehké?" (Kan je dit ook in het pandhuis
belenen?) Helaas gaat veel van de humor
hiervan verloren als men Sastro's vraag
niet uitspreken kan in die echte ernstig-
plechtige midden-Javaanse taal, die in zulke
gevallen onweerstaanbaar komisch kan
zijn.)
NEEM EEN MENS MEE
Tante Sorsien was in Semarang bekend
om haar koelbloedigheid en droge humor,
ook onder schokkende omstandigheden.
Eens reed ze in een Amco (driewielige
taxi's met tweetactmotortjes die in die tijd
vers in de markt waren), toen bij een weg-
kruising een auto nog maar net op het nip
pertje gemist kon worden, doordat de
chauffeur van de Amco het stuur omwierp
en het rammelende voertuig via een sloot
knetterend een ketellatuin in reed. Waar
het met een "Prot!" tot stilstand kwam.
Terwijl de chauffeur nog lijkbleek naar
adem hapte, zat Tante Sorsien hem al te
kapittelen: "lh-iiih! Koewé nè arep mati,
odjo ngadja wong!" (Als je dood wil gaan,
moet je niet een mens meenemen! - Dit is
een soort humor die in Holland niet begre
pen wordt, maar Indische mensen en In
donesiërs kunnen erbij schudden van het
lachen!)
VOOR BOEKENVRIENDEN
In ons voorgaande nummer (10) bespraken
wij een kookboekje: "SLAMAT MAKAN",
door Ina den Hartog, Uitg. De Driehoek.
Mini-pocket.
De daarin aangegeven prijs van 4,90 is
echter foutief. Dit moet ten rechte zijn:
f 3,90 0,25 porti.
POSTZEGEL
We wisten niet dat de "Kinder-zomer-
postzegels" van 1966 uit waren en kregen
opeens een brief met die blauwe postzegel
van 20 ct 10 ct, voorstellende een mens
tot aan zijn nek in het water en de titel:
Nederland!
"Sapperloot! Wat een "ngaloep-postze-
gel!" dachten we: Holland bijna kêlêlep!
We gaan naar de kelder! In Azië zou men
nóóit zo'n postzegel maken...en natuurlijk
is dat "bijgeloof"...
Als ze er nou maar bij gezet hadden:
"Luctor et emergo"! Dan kunnen we t.a.v.
ons kabinet denken: "Lukt 't vendèèg niet,
dan lukt 't mèrrege..."
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
O u
O Als U brieven stuurt of bijdragen O
O inzendt, schrijf ALTIJD uw volledige
O en duidelijke adres niet alleen op de O
q envelop, maar ook op de brief én o
O op de inzending, zodat verwarringen
O uitgesloten zijn. O
n O
lOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOC
SINGER
27