O L j^» JpS Si u (Ov^1) NIEUWJAARSBOODSCHAP \Jbb—L3 oóiil) 1>V3 j^rcyJi EEN OUDEJAARS OVERDENKING O O3-^- Ü1 VAN EEN MOSLIM AAN CHRISTENEN t "In naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle." "Bij de tijd. Voorzeker, de mens is te midden van verlies. Behalve degenen die geloven en goede wer ken doen, en elkander tot waarheid, en geduld aan sporen." (Hoofdstuk 103) De tijd is een belangrijke factor in het leven van de mens. leder ogenblik dat voorbij gaat, komt nooit meer terug. Het zou een verloren ogenblik zijn, wanneer het niet op een goede wijze benut zou zijn. Juist dit feit moet men voor ogen houden en voor altijd herinneren. Zoals het begin van een dag een bijzonder punt is in het leven van een mens, is het begin van een jaar van nog grotere betekenis voor hem. Dit is inderdaad een gelegenheid om even terug te zien hoe men het voorbijgegane jaar heeft geleefd, om dan met een nieuwe wil, nieuwe kracht en met gebed en gevoelens van nederigheid een begin te maken voor een nieuw jaar. In dit verband wensen wij al onze broeders, zusters en vrienden een gelukkig en voorspoedig nieuwjaar. Q. U. HAFIZ Imam v/d Moskee, Den Haag De laatste zeven dagen van het jaar komen na Kerst. Hoog occulte-dagen, die nopen tot overpeinzing en inkeer zijn deze zeven "heilige" dagen tussen Kerst en de Jaar wisseling. Zij komen overeen met de zeven Geesten voor Gods Troon, de zeven Elo- him, die in de "afgrond" tussen het onge- openbaarde en het geopenbaarde onafge broken in meditatie verzonken zijn en van wie in de oorspronkelijke Genesis-tekst ge schreven staat: "Zij schiepen de mens". Zij zijn de zeven "ouderlozen", de afronders van het verleden en de scheppers van het toekomstige. Het uur van middernacht nadert... Is er wel een geheimzinniger tijdstip denkbaar dan juist het uur van middernacht, "nul" uur. Sylvesternacht is wel een bijzondere nacht, de drempel tussen twee dagen, de over gang van het ene jaar in het andere, nieu we. De goede, oude Kerstman, vermoeid en der dagen zorgen zat, heeft nog eens rijkelijk al zijn gaven uit het oude jaar uitgedeeld, de "verrassende" als Sinterklaas, de "ze genvolle" onder de Kerstboom en is dan eensklaps als een pasgeboren kindeke om getoverd. En deze transformatie nam niet meer tijd in beslag dan dat ene nulpunt, dat wij middernacht noemen, in feite, het nam helemaal geen tijd! De eerste minuut van het nieuwe jaar is als het opslaan van een nog ongelezen boek. Wij zouden niet willen zeggen, dat het ook een geheel onbeschreven boek is. Het is immers slechts een vervolg in de serie van voorafgaande weken. Het nieuwe jaarboek begint eigenlijk reeds in de laatste zeven pagina's van ons oude jaarboek, want er blijft een onafgebroken aaneenschake ling behouden. Die laatste zeven pagina's beginnen met de meest middernachtelijke geschiedenis van alle n.l. die van het Kerst gebeuren. Om middernacht sluiten de aardse tempels, maar de hemelse vangen dan eerst recht hun arbeid aan. Hoe vol betekenis is het, wanneer waarlijk en voorgoed het licht van Christus in de mensen ontstoken is en hij een "tweemaal geborene" is geworden. Want dan moeten voor hem de al te men selijke, aardse tempels, godsdiensten, ideo- logiën, riten en secten gesloten worden, opdat het werk in de onzichtbare Tempel, niet door mensenhanden gemaakt, worde voortgezet. Het licht vanuit die Tempel straalt inderdaad zelfs in de diepste duis ternis en brengt nochtans de bovenaardse vrede op aarde! W. Ch. J. BASTIAANS "ZAMAN KARTEPIL" Laatst was een notaris hier op bezoek een Indische natuurlijk. Er moesten enkele formulieren worden ingevuld, voorlopig met potlood. Toen dat weer uitgevlakt moest worden, was er natuurlijk geen "stief" te vinden op de redactie. Moderne tijd, siii! Alles met ballpoint, siii. Even beteuterd rondgekeken naar wat an ders, in de zakken getast..."Kartepil-nja waar si" We grinnikten allebei. "Bon sang ne peut mentir (of in Indisch: bon sang ne peut mentiet...goed bloed verloochent zich niet!). Goeie ouwe tijd van de Indische scholen, de "Zaman Kartepil" (het Katapult tijdperk), toen wij nóóit geen raad wisten en bij gebrek aan een stiefje de kartepil tevoorschijn kwam of zo'n rond karètje van een limoenfles of zo... De notaris en ik vonden toch wel een karètje SEGO-IWAH En als wij dan aan het baren waren (dat is een spelletje!) hoorden we opeens roe pen: "Segóö-iwaaa!" En dan renden we naar binnen om geld te vragen aan maatje. En dan kochten we bij de koopvrouw voor segobang drie porties sego-iwah, dat is dus per portie 1/3de van vijf cent. En dan kreeg je in een groooote pientjoek: rijst, perkedèl (van ketella), kering tempeh (drooggebak- ken tempeh), veeeel sambal en één hele grote lange gereh lajoer (in meel gebakken goedkope zeevis). Zoooo lekker! Mmmmm! (Oma, die dit vertelt, komt uit Semarang en spreekt over 1915 - wie weet het ook nog? En wie herinnert zich meer?) 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 5