RARITEITENKABINET VAN EEN INDISCHE DOKTER EN EEN BLIK IN VERLEDEN EN KUNST Menig leerzaam en rijk contact van Tong Tong begint schuchter, b.v. met een ons door Th. v. Assendelft toegestuurd medisch tijdschrift, waarin een "misschien wel inte ressant" artikel staat. En dan zien we op eens een wijd uitgespreid artikel met prach tige reproducties van Junghuhn's beroemde prenten, en een voortreffelijk geschreven commentaar van Han Eckstein. Over de platen-collectie van een zekere dokter Scholte in Den Haag (even kijken, abon nee? Neen. Toch kennismaken). De kennismaking overtreft onze stoutste verwachtingen, omdat zij ons wederom voor een typisch Indische puzzle heeft gezet. Want dr. Scholte en zijn vrouw zijn geen abonnee van Tong Tong (maar ook niet zuur of vijandig anti) en hebben ook weinig Indische contacten. Ze leven "volkomen ge assimileerd" en dr. Scholte meent overi gens ook dat de Indische mestizo-groep een ander era ingaat en alle banden met het verleden definitief verloren gaan...alle? Nu ja, als hobby... Dr. Scholte heeft een collectie boek- en plaatwerken van het oude Indië zo groot als we nog nergens anders bij een parti culier hebben aangetroffen, ook niet bij de trouwste Tong Tong-ers. Niet alleen heeft hij die collectie "zo maar in zijn bezit", maar hij verdiept zich er met vreugde elk vrij moment in. Ondanks zijn drukke prak tijk vindt hij tijd om verborgen passages op te sporen of verlangde illustraties. En als we er samen in duiken, vergeet hij al les. De ons aller bekende vreemde op winding en geluk bij het doorvorsen van "koloniale kuituur" bevangt ons. In een uur vinden we genoeg om tien Tong Tongs te vullen. Naast Raffles' "History of Java" vinden we prenten van Junghuhn, Durmont d'Or- ville, van der Velde, Hardouin. Geïllustreer de werken van "het bezoek van Kamerlid van Berkenstein", reproducties van schilde rijen door Salm en Greive, werken- over Toontje Poland en de bekende reproduc ties-serie van de collectie van President Soekarno, enz. enz. een zó heterogene ver zameling, dat dr. Scholte terecht spreekt van 'z'n rariteiten-kabinet', maar hij spreekt het woord uit met een zekere trots en ge negenheid, want, zegt hij, "het is allemaal zó eigen!" Dit moet eigenlijk té verwonderlijker zijn, omdat dokter Scholte ook een enorme col lectie reproducties heeft van oude en mo derne Europese kunst en zich tussen klas sieke en hypermoderne kunst even gemak kelijk beweegt als een visje in het water. En dat is curieus. Zijn collega Han Eckstein namelijk die het artikel in het medische blad "Specimi na Specia" schreef, is eveneens een lief hebber en kenner van westerse kunst, ziet er heel anders "tegen aan", want hij zegt b.v. van de Indische prenten o.m.: "Men projecteerde het eigen Europese leefpa troon op het tropische landschap, waarbij slecht geroffen en in wanstaltige verhou ding geschilderde palmbomen de tropische sfeer moesten suggereren." En elders (van en tekende hij b.v. een majesteitelijk strandgezicht, dan "sleepte hij waringin en pandan er desnoods bij de haren bij"Junghuhn.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 6