"L'heure bleue" van A. van Pers. Er zit dezelfde beklemmende sfeer in als in de schilderijen van De Chirico, "something eerie" dat meer Indische prenten hebben. Als dit effect bereikt wordt door "vertekening", welk esthetisch bezwaar kan er dan tegen vertekening bestaan? De statuesque vrouwen figuren, de "in de diepte stortende" ballustrade, het aapje "out of time and space" wij kunnen ons de geboeidheid van dokter Schoite levendig indenken. Wie wil er dan nog critisch zijn? de platen van A. van Pers): "Het boek... valt op door het volledige falen van weer gave van land en volk, wekt soms onze lachlust op, doordat men bedelaars ziet zitten voor een gebouw met Korinthische zuilen"... Hoeveel wanstaltigs en lachwekkends Han Eckstein echter ook ziet, hij is op een onnaspeurlijke wijze geboeid en dit goed doorwrochte artikel met goed gekozen re producties getuigt ervan. In tegenstelling tot zo menig zich als kunstenaar voordoend criticus, die Indische kunst alleen maar on verschillig de rug toe kan keren, is Eck stein als een écht kunstenaar getroffen en zoekt en zoekt - en zelfs als hij niets vindt, betoont hij zich een belangstellend mens en een sympathiek waarnemer. Ook dokter Schoite weet (goed thuis als hij is in Westerse kunst) niet goed raad met zijn "rariteitenkabinet". Het is toch duide lijk waar dat er veel valse romantiek in zit, het is toch waar van die bedelaar en de Korinthische zuilen, het is toch waar van die wanstaltige figuren...de anatomie klopt nietveel is ellendig vertekend! Maar tóchhij neemt een prent uit de collectie van Van Pers: "Dit is een zuivere De Chirico! Ken je Chirico?" Natuurlijk ken ik deze schilder. Hij is één van mijn lievelingen, en - zoals ik later gemerkt heb - van zeer veel tropenmensen die in zijn werk "l'heure bleue" van de tropen terugvinden. "En zo', zegt dokter Schoite, 'vind ik in letterlijk elk stuk teken- en schilderwerk uit "De Oost" een stijl, een sfeer, een school uit de Westerse kunst terug. Er is niets in het Westen dat - misschien onbe wust - niet soms eerder in Indië gekend of doorleefd is...maar anders...andersEn toch kan ik niet ontkennen dat veel lelijk vertekend is!" "Heeft Picasso ook niet de werkelijkheid vertekend?" vraag ik. "Nee...ja...nee", reageert dokter Schoite verrast, 'dat moet je anders zien!" 'Natuurlijk!" zeg ik, "natuurlijk moet je dat anders zien. Maar ik zie ook veel In disch werk anders dan men hier belieft te zien. Het is verkeerd alles in het Oosten per sé door een westerse bril te willen zien als alleenzaligmakende maatstaf van wat goed is!" "En die bedelaars en Korinthische zui len dan?" "Hebben ook de schilders in de Lage "l'heure bleue" is "het vijfentwintigste uur" "het uur dat niet bestaat": het uur na mid dernacht waarin de zwerver in Parijs naar zijn ziel zoekt in een slapende stadeen dode wereld. Op dat uur heb ook ik vaak door de trieste straten van Parijs gezworven. En er dezelfde verlorenheid in gevonden als in "l'heure bleu" van de tropen, drie uur 's middags, als ieder zich terugtrekt voor zijn "dolce far ntente" en de steden met hun Ko rinthische zuilen "vitte morte" zijn, de bede laars slapen, de blanda's weggewist van de aarde...als de zon navranter dan op welk ander uur van de dag ook zijn Chirico- schaduwen tekent om elk ding: een niet be staand leven in een bestaande wereld. Elke Indischman, blank of bruin heeft dat geproefd, gevoeld, doorleefd: het heeft hem voorgoed gemaakt tot een ander Mens. Landen in de Gouden Eeuw niet in hun na tionale taferelen Romeinse paleizen en Griekse tempels verwerkt? Israëlieten uit de Bijbel westers uitgedost? Voorstellingen uit de hemel "vermaterialiseerd"? En móet dat dan vertekening zijn? Lelijk zijn? Bo vendien zijn die bedelaars en Korinthische zuilen géén vertekening, maar in al hun absurditeit tastbare realiteit. Heeft U nooit bedelaars zien slapen op de marmeren trappen van de Harmonie in Djakarta? Heeft U een reis van 500 kilometers gemaakt door Javp? Dan móet U tot in de kleinste plaatsjes toe stationnetjes, postkantoortjes, fabriekskantoortjes, pandhuizen en woon huizen gezien hebben, zó weggerukt uit Rome en Athene! Vaak is het klassieke natuurprofiel van Indonesië met bomen uit de Ardjuna Wiwaha, de ansana en de ivoorkokosnoot, de nagasari en de andung, nauwlijks meer denkbaar zonder 2000 jaar oude Griekse timpanen en architrafen, kroonlijsten en zuilen. En dat is de grote charme, de Chirico-achtige onwezenlijkheid vaak ook, van een honderd procent Indi sche (niet Indonesische) cultuur! Wie Indische kunst bekijkt, niet als mis lukte naaperij van het Westen, maar een nieuwe en eigen belijdenis van een tropi sche artistieke bewustheid, leert historie doorgronden en een levensbeschouwing kennen. Misschien onbewust, maar toch ze ker onfeilbaar, is dokter Schoite met zijn "rariteitenkabinet" op het onbekende spoor gekomen van een aparte cultuurhistorie! Hij is met zijn collectie niet een rariteit, maar een rijk man. Eens zullen voor zijn collec tie tonnen geboden worden! En als wij beseffen dat alle Indo's en Totoks zijn opgegroeid in Indië met deze "mise en scène", dan wordt de Indisch man in Holland niet langer zichtbaar als een rariteit maar als een origineel en be langwekkend Mens. Pet af plus een sembah voor "vertekenaars" als Van Pers, Hardouin en zoveel andere verworpenen. Zij zijn erf laters van een nieuwe historische en psy chologische studie. "Ja maar dan Junghuhn met zijn rare 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 7