AMSTEÜ
PILS
PRACHTPILS
tonj fotif?
VAN HIER EN GUNDER
BIJ DE VOORPLAAT
HET VERLEDEN IS NIEUW!
Alleen de achtergrond is bijgetekend, ver
der is het plaatje honderd procent echt en
honderd procent NU. En nochtans vormden
deze "meisjes van toen froeher" op alle
internationale feesten en recepties in Cali-
fornië, waar het Indo Community Center
"De Soos" vertegenwoordigd was, een
aparte noot van distinctie, die (dat was
het wonderlijkste van alles) NIET verouderd
of folkloristisch aandeed naast de andere
meest bonte klederdrachten. "Very up to
date and lady-like", noemde Mrs. Charmain
Grant van het International Institute het.
In de rubriek Myana leest U hoe de da
mes er zelf over dachten. V.l.n.r. Gerda
Ondang-Paauw, Marijke Steevensz-Top, Eu
genie Wintersberger-Winter, Curly Rijnders
-Monod de Froideville, Ruth Creutzberg-
Avé, Lilian Ducelle, Rita Schenkhuizen-Lan-
sing, Joy v. d. Woude-Schenkhuizen, Joyce
Cohen-Top.
De Soos in Californië is voor zover wij
weten de enige Indische groep ter wereld,
die zich niet alleen niet schaamt voor onze
cultuur-historische kenmerken, maar er ook
trots en gelukkig mee voor den dag durft
te komen. Als er pluimpjes van Tong Tong
uit te delen voor verdienstelijk werk op
ons terrein, pluim nummer één gaat naar
De Soos!
ONAFH. IND. TIJDSCHR. - tie JAARG. No. 14
Pr. Maurltsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong
Tong DenHaag - Tel. 070/542542 - 550749 - Giro 6685
Uitgave: Publ. en Handel Mü Tong Tong N.V.
Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson.
Verschijnt de 15de en 30ste van iedere maand.
Prijs per nummer f 0,85. Abt. Nederl.: kwart, f 4,50;
halfj. f 9,—; jaar f 18.—. Abt. Europa: jaar f 23,—.
Abt. buitenl. (p. jaar en p. luchtp Australië en
Nw. Zeeland f 63,Indonesië f 58,Z.-Afrika
en Z.-Amerika f 48.Canada en V.S. f 39,
Suriname en Antillen f 33,-Abt. buitenl. (p. jaar
en p. zeep.): voor alle landen f 28.
ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ
VOORUITBETALING VERSCHULDIGD.
ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN
REDENEN GEWEIGERD WORDEN.
ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN
GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE
INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR
DE TROPENGORDEL.
BLANKE EN GEKLEURDE ENGELEN
Engelen zijn gewone BRUINE vrouwen"
(TT 15 nov. Act of God 11). Please vergeet
niet dat er onder je abonnees ook WITTE
vrouwen zijnvrouwen die 't misschien nog
een tikkeltje moeilijker hebben dan die an
deren die tenminste tot een groep behoren
MARIANNE BODDERIJ
Het is een aandoenlijke, maar toch ook
wel raadselachtige bezorgdheid van vele
gekleurde mensen om toch vooral blanke
mensen nooit tekort te doen, zoals wij in
talloze zaken bij Tong Tong ondervonden.
We weten niet waar dit vandaan komt, want
blanke mensen hebben NOOIT geprotes
teerd als wij het over bruine mensen had
den zonder bijzondere opzet om uit te
sluiten. De vetgedrukte woorden bruine en
witte in bovenstaande brief zijn namelijk
door de schrijfster benadrukt, niet door ons.
Vermoedelijk door haar ook benadrukt ge
lézen, niet door ons.
We hebben in Chinese christelijke bid-
prenten Chinese engelen gezien, en in Ja
panse dito Japanse Engelen. Ook hebben
we Indiase en Indiaanse engelen gezien en
zelfs negerengelen (en dat wonderlijk aan
grijpende en ook artistieke plaatje hebben
we nooit vergeten). Europese "engelen-af-
beelders" hebben geloof ik nooit de opzet
gehad om rasdiscriminatie uit te drukken
met blanke engelen. Ze zagen immers niet
anders dan blanke vrouwen om zich heen
en tekenden "dus" blanke engelen.
Hetzelfde verschijnsel doet zich dus voor
bij de gekleurde volken, die hemelse figu
ren tekenen naar "de voorbeelden om zich
heen". Tong Tong, verkerend onder bruine
mensen, ziet voor zijn geestesoog bruine
engelen.
En constateert wat velen reeds weten:
dat engelen niet de bovenaardse schepse
len zijn op stichtelijke prentjes, maar dat
zij leven onder óns!
Reeds hebben in onze lezerskring vele
blanke engelen zich geen seconde tekort
gedaan gevoeld maar DIRECT hun "colle
ga's" geholpen (zie artikel Bruine Bus).
Wat ook NORMAAL is voor engelen:
zij helpen zonder op of om te zien. En
zwijgend. En kijk in het lijstje van hen die
reeds hielpen: Marianne Bodderij staat er
bij!
Leuk, ja? T.R.
IK BEDANK
"Ik heb het mes in mijn budget gezet. Het
abonnement van Elseviers Weekblad heb ik
opgezegd, doch het jaarabonnement van Tong
Tong behouden. Kennissen vinden het "gek"
dat ik het z.g. culturele heb opgezegd en het
dierbare heb behouden.
Th. MULLER
Zulke berichten kregen wij meer, ook
t.a.v. andere tijdschriften. Er is natuurlijk
geen vergelijking mogelijk tussen Tong Tong
en welk ander tijdschrift ook, omdat wij ons
op een geheel ander vlak bewegen, maar
het door M. aangevoerde element van
"dierbaarheid" lijkt ons het karaktervolste.
BRIEVEN SCHRIJVEN
Toen ik het artikel "Penfriend gezocht" las
in Tong Tong No. 10 kreeg ik voor de zo
veelste maal een brok in mijn keel. Op mijn
60ste verjaardag in november jl. kreeg ik ook
van één van mijn sobats in Indonesië een
felecitatiebrief, waaruit ik citeer: "Allereerst
willen wij ons in de Bahasa uiten: "Selamat
hari ulang tahun Bapah dan lbu Barnaart
dalam bulan Nopember ini, semoga umur
dipandjangkan Tuhan, diberi reseki jang lebih
banjak, berbahagia selalu, dengan doa supaja
Tuhan selalu melindungi Bapah dan lbu Bar
naartjang kami tjintai! Amin, Amin."
Hoe heel anders dan "van harte gefelici
teerd"E. C. C. BARNAART
En wie oud-abonnee Barnaart en zijn
vrouw kent, begrijpt ook dat zulke brieven
aan hen geschreven kunnen worden!
Overigens is onze "verkalkte" brieven
stijl één van de vele vormen van formalis
me, manierisme, "in stijl blijven", "met de
mode meegaan", die de kenmerken zijn
van een steeds leger wordende beschaving
die geaffectionneerde en hondse brieven
even koel inmetselt tussen "Zeer geachte"
en "Hoogachtend". Verreweg de meeste
mensen kunnen met de beste wil van de
wereld geen "eigen" brief meer schrijven.
Bloemrijke brieven worden steeds zeldza
mer, evenals bloemrijke taal. En de moder
ne Schund- en Sex-literatuur, belust op
lawaai en grofheid, is niet meer bij machte
bezonken, beschaafde, verfijnde gedachten
voort te brengen.
Als wij ons maar niet zo gelaten neer
legden bij vormelijkheid, als we maar durf
den, ieder voor zich, wat openlijker, eigener
en frisser te schrijven! T.R.
"..NOOIT IN INDIE GEWEEST
Nu ik toch aan het schrijven ben: ik be
groet elke Tong Tong altijd met blijdschap.
Ik ben nooit in Indiè geweest. Mijn vader wel
en als kind dus veel erover gehoord; voel toch
één of andere vorm van een binding ermee,
misschien wel door een vorige incarnatie, en
met Tong Tong ga ik mee door dik en dun,
OMDAT HET BLAD EEN ZIEL HEEFT!
J. ELMENDORF
Amsterdam
Sommigen zeggen: "Het bloed kruipt
waar het niet gaan kan". Sommige anderen:
"Wij dragen nu eenmaal de chromosomen
van vorige geslachten en die kunnen niet
zo maar doodgemaakt worden, ook al eten
we halsstarrig alle dagen kentang. Men kan
zijn verleden het zwijgen opleggen, maar
sommige mensen luisteren altijd naar die
stem. Dat zijn de lezers van Tong Tong tot
in vele geslachten. Poekoel teroes!
U bent de eerste die zegt dat Tong Tong
een Ziel heeft. Daar zijn wij U zeer erken
telijk voor! T.R.
KRENTENBROOD
"Ik kijk altijd reikhalzend naar mijn TT
uit en dat is voor mij ook de énige, je zoudt
kunnen zeggen "familieband"die er voor mij
nog bestaat met wat eens was.
Zonder TT zou ik mij vrij verlaten voelen en
daarom wind ik mij niet zo vreselijk op als
er eens iets in staat, waarmee ik het niet eens
ben; de hoofdzaak is immers dat wij de vroe
gere indische familieband in takt houden en
ons oog gericht op de terugkeer naar het land
waar wij eens vandaan kwamen en tot welks
ziel en geestesgesteldheid wij behoren.
2