iSdkaba VOOR DE VROUW VROUWLIJKHEID, DISTINCTIE, ELEGANCE In de warreling van flonkerende, felge kleurde avondtoiletten viel het jonge meisje in haar shanghai-dress meteen op. Het was een Indisch meisje en de nauw sluitende lijn van de goudkleurige brokaten dress liet elke curve van haar mollige figuurtje duidelijk uitkomen, de kuisheid van de hooggesloten hals werd door een iets te brutale zij-slit te niet gedaan. Ineens merkte ik met een soort van wre vel op dat ze "gecostumeerd" was. Ze had net zo goed een Volendams kostuum aan kunnen hebben, want is de shanghai-dress niet een Chinese volksdracht? Waarom als ze toch Indische was, droeg ze geen sa- rong-kabaja? Zo heb ik Indische meisjes gezien in een Indiasche sari (het staat zo roman tisch), in een Beiers japonnetje (het staat zo jolig), en in Amerika vindt elke vrouw het op gezette tijden nodig in een Hawai- iaanse sarong-dress of muumuu te verschij nen (zo leuk toch die wilde bloemen!). Maar nog nooit, ik herhaal nog nooit, heb ik de sarong en witte kabaja, die het in élégance, vrouwlijkheid en distinctie van alle klederdrachten wint, in publiek zien dragen. Waarom? Zijn we het vergeten, zijn we maloe? De foto hier en op de frontpagina zijn gemaakt in Los Angeles in het International Institute tijdens een samenkomst van de Indo Community Center "De Soos". Maar zo verschenen we ook in de afgelopen jaren op diverse manifestaties waarbij we onze Indo-groep kwamen vertegenwoordigen. Tussen de ongetwijfeld prachtige nationale kostuums van Skandinavie, Oost-Europa en Azië viel onze sarong en witte kabaja op door haar soberheid, stijl en vrouwlijkheid. "How wonderfully feminine!" zei een Ame rikaan. Stomverbaasd was ik zoiets te ho ren uit de mond van een Amerikaan voor wie vrouwlijkheid synoniem moet zijn aan de sex van Jayne Mansfield, Brigitte Bardot en andere blootboezemige vrouwspersonen. Is er dan toch nog een verlangen naar echte distinctie en vrouwlijkheid over? Ineens wist ik het: onze sarong-kabaja is te goed om als herinnering te worden weggestopt en alleen op commando tevoor schijn gehaald voor tentoonstellingen en manifestaties. We kunnen haar weer dra gen, NU en ALTIJD omdat we nu en altijd meisje uit Indië zullen zijn. En omdat we, zoals wij de herinnering aan moeder of Oma in sarong-kabaja hebben, die kunnen nalaten aan onze kinderen en kleinkinderen. Ik zal het voortaan hebben over de SA- KABA, een samentrekking van sarong en kabaja, de WITTE kabaja wel te verstaan. Wilt U weten hoe anderen (de dames op de foto) over de sakaba denken? Vonny v. Kriegenbergh: "Ik herinner me mijn moeder en grootmoeder in sarong kabaja en vond dat ze er altijd even fris en charmant uitzagen." Marijke Steevensz: "Ik ben erg trots op onze eigen klederdracht en ik mag wel zeggen dat die ons staat. Eerst dacht ik van niet om mijn kleur (M. is licht, heeft blauwe ogen) maar ik weet dat mijn gezicht toch wel Indisch is, dus zal ik elke gelegen heid te baat nemen in en met de sakaba te pronken. Ik heb een levendige herinnering aan mijn oma van vaders kant. Zij was een Soendanese, maar door huwelijk met een Europeaan droeg ze dus een witte kabaja met kant en sierspeldjes. Ik herinner me haar zoals ze naar de vroegmis ging, erg mooi, frêle en toch zo waardig". Lien Doppert (altijd erg bescheiden over haar uiterlijk): "Ik ben nooit élégant of charmant geweest, maar ik draag de sa rong kabaja omdat ik er trots op ben en omdat ik vind dat mijn moeder er zo goed uitzag in die kleding." Joy v. d. Woude (blank, blauwe ogen): "Er gaat van een vrouw in sarong-kabaja een bepaald soort dignity (waardigheid, dis tinctie) uit. Ik herinner me een dame op de onderneming die die indruk op me maakte. Ik wil best sarong-kabaja dragen maar ik mis de handigheid nog om de sarong goed te wikkelen. Dat zal op de duur wel rou tine worden!" Rita Schenkhuizen: "De sarong-kabaja is élégant, erg flatteus en ook wel makkelijk, maar voor de drukwerkende vrouw in de huishouding onhandig. Ik heb een levendige herinnering aan mijn moeder in de eerste plaats, die heel lang in sarong-kabaja liep tot ze die verwisselde voor de z.g. house coat die toen ineens in de mode kwam. Dan mijn grootmoeder, Indonesische, die op feestdagen een met zilver geborduurde zwart fluwelen open kabaja droeg. Een vrouw in s-k is een vertrouwd gezicht, ze ziet er fris, netjes, lief uit. Zelf ben ik een van de eersten geweest die er hier mee liep en ik ben van plan op officiële gelegenheden voortaan sarong-kabaja te dragen. Tanggoeng." Joyce Cohen: "Mijn grootmoeder in sarong kabaja is een blijvende herinnering aan IETS GOEDS." Gerda Ondang-Pauw, ('n Hollands meisje uit Indië): "Ik ben dol op mooie, modieuze kleren dat weet je. In sarong-kabaja voel ik me - vind je gek dat ik het zeg - anders mooi dan in normale mooie kleding. Ik vind het heerlijk, maar onwennig nog in sarong-kabaja te lopen." Ruth Creutzberg: "Als de sarong eenmaal goed vast zit, is het een héééérlijke dracht! Je voelt je niet opgedirkt en toch goed gekleed. Ik wil best voortaan in sarong kabaja hoor!" Curly Rijnders heeft ook appreciatie voor de sarong-kabaja maar, en dat komt waar schijnlijk doordat ze nog zo jong is, vraagt ze, waarom alleen witte kabaja's? Daarin mist ze dus de point: het dragen van die witte kabaja is het voorrecht van het In dische meisje. Een gekleurde kabaja wordt gedragen door de Indonesische, die dan ook NOOIT de witte kabaja zal dragen zo als wij die kennen. Tenslotte de uitspraak van een man over de sakaba: "Een vrouw mag lelijk, mooi, dik, mager of sexy zijn, in sarong-kabaja is ze altijd aloes!" Aloes, dat betekent verfijnd, vrouwlijk, en dat houdt natuurlijkheid in. Bereiken we vrouwlijkheid met ons decolleté 15 cm te laten zakken en onze rokken 15 cm omhoog te hijsen? Onze z.g. Modeleiders hebben de laatste jaren met vrouwen gesold als met wilde inboorlingen. En we hebben hen stil laten begaan. Letterlijk alles kan men aan ons kwijt: clownspakjes in de meest absurde kleurcombinaties, oorringen als soepbor den, spiegeltjes, kralen als tennisballen, menie, goudverf en krijt om onze gezichten te bewerken. Visserslaarzen en visnetten voor onze benen. Maar ze gaan nog verder, vrouwlijkheid is een schande. Zonet krijg ik onder de ogen een modeberichtje uit een krant. Hij-en-zij-kleren waren de hoofdschotel van de Italiaanse lente- en zomermode. De enige moeilijkheid voor kijkers en kopers was uit te vinden wie nu de hij en wie de zij was. Maar toen de in Milaan ge vestigde Amerikaanse ontwerper Ken Scott zijn mannen met rokken tot aan de enkel liet binnenkomen en de vrouwelijke mo dellen broeken aantrok, stonden zelfs de mode-experts perplex. Lees verder pag. 16 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1967 | | pagina 28