9,
oó. van
cJlrcken
Onze tegel TE KOOP
Poekoel T
(Vervolg van Hier en Gunder)
INDO I
"...en ik hoop dat Tjalie deze ingezonden
brief plaatst. Ik weet zeker te spreken namens
velen als ik mijn dankbaarheid betuig voor
de Rubriek van Van Hier en Gunder, omdat
dit de enige plaats is in heel Nederland dat
de Indo nog spreekt zoals hij is. Andere bla
den zijn pienterder; andere bladen eisen rech
ten. In Van Hier en Gunder word IK aange
vallen (niet Tjalie) en spreek IK terug. Ik
leef nog. Daarvoor ben ik dankbaar...
(Uit een lange brief van
OPA W-, die ik zeer
hoogacht T.R
INDO II
"Vraag ik me af hoe lang je Indo bent.
Sinds je 18de jaar?"
WIET JE P.
Ik werd "tastbaar en meetbaar" Indo bij
mijn geboorte, maar ontstond in deze per
soonlijkheid lang daarvoor toen een "rare"
Hollander verkoos moeders pappot te ver
laten en naar de Oost te gaan. En toen
daar een meisje in Toeloengagoeng was
dat zich aangetrokken voelde tot deze "rare
Blanda". Mijn hoedanigheid bestaat al 450
jaren, toen dwaze Europeanen in wrakke
scheepjes de wereld begonnen te omzeilen
en een nieuwe Wereld zochten te schep
pen. Wie in een Voorzienigheid geloven
kan, weet dat 450 jaren lang Indo's ont
staan zijn onder vaak onmogelijke tegen
slagen. Hoe is deze Indo dan weg te wer
ken met de botte wil van 13 miljoen Neder
landers en 120 miljoen Indonesiërs? Als ik
spreek, spreek ik namens al dat was en
nog komen zal. Leeftijden spelen geen rol.
Ikzelf speel geen rol. Maar misschien speelt
je achter-achterkleinzoon een rol. Daarheen
groeien wij. Dat is alles.
INDO III
"Wat me het meest verbaast is dat je on
danks de publieke negering van jouw pre
sentering als Indo, op wanhopig koppige ma
nier je tóch steeds blijft voorstellen als Indo.
Uitgaande van je practische aard is dit toch
ONpractisch?"
Edm. de WEERT
"E pur si muove" (en tóch draait zei),
moet Galileo Galilei gemompeld hebben
toen men hem gedwongen had af te zweren
dat de aarde rond was en draaide (en niet
een pannekoek waarover een zonneschijf
boogjes maakte). Het heeft niets met prac-
tisch of onpractisch te maken. Elk moment
dat ik mezelf waarneem ZIE en VOEL ik
dat ik Indo ben. Daar is toch niets ver
keerds of geks aan?
Wél verkeerd en gek en dom is, dat men
ontkent of niet wil zien wat men in mij voor
zich heeft. De goede Christen weet dat ik
In verband met ons 125-jarig bestaan,
voor elke aankoop boven de f 25,
een nuttig geschenk.
Lezer die een tegel kwam kopen bij Tong
Tong: "Oooo! Hij is veel mooier dan in
ons blad...!"
Ja, net als alle mooie foto's van Indië in
Tong Tong: écht is alles nóg mooier! In
Tong Tong is het maar een grauw prentje,
maar de tegel zelf is uitgevoerd in helder
Delfs blauw, met een vrolijk rood vlammetje
van het houtvuur. De tegel is niet zo klein
als het plaatje, maar bijna twee-en-een-hal-
ve kolom in het vierkant.
Nou, mooi groot toch? En ook MOOI
toch? Help het laatste restantje opruimen
f 3,60 (verzendkosten f 0,60 extra).
Maak Uw huis mooi, bestendig Tong
Tong.
"A thing of beauty is a joy forever",
"A thing of Tong Tong is Tong Tong
forever!"
We kochten van deze tegel enkele jaren
terug 1000 stuks in de hoop dat 10.000
lezers wel 1000 nieuwe abonnees zouden
kunnen aanbrengen. Wah, misrekening, Peh!
Ons restant Poekoel Teroes tegels
was bliksemsnel uitverkocht.
Ten gerieve van de bestellers hebben
wij een klein partijtje kunnen na
bestellen, dat echter pas over een
MAAND in ons bezit is.
Zolang geduld dus nog maar!
Horlogers - Juweliers sinds 1841
Laan van Meerdervoort 520
(mijn soort) door Gods wil bestaat. Of het
goed is of niet, of het zin heeft, hoe lang
het duurt, is zijn zaak niet, maar Gods zaak.
Negering, ontkenning of "opheffing" van
Gods wil is gewoon onchristelijk.
De gestudeerde mens weet genoeg van
biologische en heriditeitsWETTEN om te
weten dat ik ben wat ik ben. Zijn ontken
ning of negering stempelt hem alleen tot
een domoor.
De burger die mijn aard slordig verwerpt
en mij alleen wil zien als ZIJN soort, is
gewoon onbeleefd. Alleen canaille discri
mineert.
Waarom moet ik omgeven door zoveel
gebrek aan Geloof, Verstand en Manieren
berustend zwijgen? Het is VERRAAD. En
mensen die opstoken of dwingen tot ver
raad zijn onwaardige mensen. Laat mij dus
mijn waarde houden als Indo, hoe klein
men die ook wenst aan te slaan. Want het
is WAARDE. T.R.
INDO IV
"Er is zó weinig om te roemen over het
mestizo-schap (a), en aan de andere kant zó
veel dat onloochenbaar omlaag haalt (b), dat
het niet meer dan GEPASTE BESCHEIDEN
HEID is om over het Indo-schap te zwijgen."
Mr. H.
a. Dit is doodkalm een onwaarheid om
geen grover woord te gebruiken. Waarheid
is dat de doorsnee Indo zijn historie niet
kent. Als er van de 300.000 Indo's in Ne
derland 30 De Haan's "Oud-Batavia" ken
nen, is dat veel. Eén-honderdste procent!
De Indische historie is INDRUKWEKKEND
en Mestizo's rond de hele wereld hebben
vaak fantastische daden verricht. Maar de
Indo LEEST NIETS, daarom gelooft men
wat "men" laatdunkend over hem vertelt.
Wie behalve zijn eigen historie ook leest
die van de Amerikaanse mestizo-volken,
b.v. een Machado d'Assis, een Jose Vas-
conselos, een Gilberto Freyre (en HON
DERDEN meer), kan eenvoudig niet meer,
"bescheiden" zijn en zegt Goethe na: "Nur
die Lumpe sind bescheiden".
b. Als mens zijn Indo's niet slechter dan
andere soorten mensen. We hebben geen
Oldenbarnevelt onthoofd, geen De Witten
op het Groene Zoodje doodgeknuppeld. De
dagelijkse moorden in "De Telegraaf" wor
den niet door Indo's gepleegd. Onze Indo
historie is OPVALLEND schoon aan mis
drijf. Men kent maar één voorbeeld: Pieter
Erberfeldt, die door marteling gedreven is
tot "bekentenissen". Maar het feit alleen
al dat hij door de Javanen "Tuan Gusti"
werd genoemd, bewijst dat hij NIET klein
en kleinburgerlijk of vals was.
Zowel de ontkenning van de waarde van
de Indo als zijn afschildering als inferieur
en misdadig is VALS, zijn kleinburgerlijke
onbewezen praatjes.
Het lamme is dat Tjalie hierover alleen
met een handvol Totoks praten kan, die
STUDEREN. De Indo-massa wist niets, weet
niets en zal nog lang niets weten. T.R.
INDO V
"Het vervelende is dat veel opmerkingen
van je alleen maar vaag verwijzen naar be
staande wetenschappelijke onderzoekingen.
Waarom presenteer je ze niet in Tong Tong?"
J. Wm. WIJNANDTS
Omdat ik dan per maand twintig tong
tongs te kort zou komen. Maar waarom
wenst men thuis bediend te worden? Waar
om wordt men geen lid van bibliotheken?
Waarom organiseert men geen studiekrin
gen? Als op Tong Tong's dienstvaardigheid
zoveel valt aan te merken, waarom schrijft
men geen brieven op poten naar andere
maandbladredacties? Altijd klinkt dat sma
lende: "Je zégt wel veel, maar BEWIJS!"
Toewan besar blijft op zijn stoel zitten en
het belieft hem te smalen, als hij niet be
diend wordt!
Alweer moet ik hier vaststellen, want ik
lees het uit brieven en ik zie het bij de
verkopen van Indische boeken, dat de TO
TOK meer zin heeft voor onderzoek, voor
studie dan de Indo.
Niet TJALIE moet als een serviele baboe
telkens komen aandraven met kennis, maar
om Tong Tong heen hoorde een STAF te
bestaan van onderzoekers, die b.v. zouden
18