DE DODE STAD
SAJA TOEWAN!
J. G. YSSEL DE SCHEPPER 8
ALLE VERZEKERINGEN 8
<~Doorplaten
katenderó
i\;)o\/5ii
In de "Volkskrant" van 7 januari jl. werd een uitvoerige kritische beschouwing gewijd
aan het artistieke leven in Den Haag. "Het Vaderland" - zelf ook vaak kritisch t.a.v.
dit aspect in het Haagse leven - kon zich in grote trekken wel verenigen met het
betrokken artikel, dat gebaseerd was op gegevens, verstrekt door de cultureel ambtenaar
van de gemeente mr. A. van der Hoogte.
Het oordeel van de "Volkskrant" is, dat
hoeven wij zeker niet te benadrukken, ne
gatief. Het culturele leven in deze "stad
van standing" is ver beneden de maat.
Welke de oorzaken hiervan zijn, daar zullen
vele Hagenaars wel een soort verklaring
voor vinden, maar zoals het wel vaker
gaat: ook goede critiek blijft waardeloos
als de DAAD van verbetering uitblijft.
In het leven in, rond en anti Tong Tong
hebben wij dit in de afgelopen jaren dui
delijk gevoeld en vele disputen in onze
rubriek Van Hier en Gunder hebben in dit
teken gestaan. Terugblikkend op vele van
deze disputen, kunnen wij eigenlijk een
gevoel van gêne niet onderdrukken dat wij
ons er destijds toe hebben laten verleiden.
Zelfs al deden wij dit met de beste bedoe
lingen: animering van het Indische sociaal-
culturele leven en het door discussie op
lossen van problemen en misverstanden.
Bekijken wij de adreslijsten van ons blad,
dan vinden wij dat VERHOUDINGSGEWIJS
het aantal abonnees in Den Haag bedroe
vend klein is. En dat voor een stad met het
grootste contingent Indische Nederlanders
TER WERELD, die ruim een tiende deel
vormt van de stedelijke burgerij. Dit Indi
sche contingent is sinds het begin van deze
eeuw (toen 30.000 Indische burgers in Den
Haag woonden) ruim verdubbeld, maar de
sociaal-culturele en ook de politieke acti
viteiten van deze groep zijn sinds een halve
eeuw niet groter, ja zelfs kleiner geworden.
Er is b.v. na de gedenktekens voor twee
grote Indische Nederlanders: Louis Coupe
rus en Jan Toorop (welke ook niet door
Indischgasten werden opgericht) geen enkel
monument verrezen voor welke grote fi
guur, welk belangrijk geestelijk streven,
welke historische gebeurtenis ook. O.a.
door Tong Tong begonnen initiatieven zijn
in korte tijd doodgebloed. De nog steeds
bestaande Indische Cultuerele Kring gaat
aan de massa's ongemerkt voorbij.
Als wij onze jaargangen nabladeren om
"motieven" te vinden voor deze bloedar
moede, dan vinden wij een schier oneindig
aantal "stokken om een hond te slaan"
met als populairste: assimilatie.
Onder "assimilatie" te verstaan NEGA
TIVISME. Want één ding staat als een
paal boven water: al hebben alle critici
gelijk, zij SAMEN produceren NIETS. Ook
zou je zeggen: als de assimilatie SLAAGT,
dan is er dus een druk politiek leven in In
dische groepen. ISTERNIET! Assimilatie is
EEN EXCUUS OM NIETS TE DOEN.
Zoals wij vroeger al zeiden: Den Haag
lijkt wel een voorportaal van Eik en Duinen.
Al tjeplekkend, bridgend en critiserend
schuift men langzaam maar zeker naar deze
dodenakker.
En wat hier had horen en kunnen ont
staan: een Indisch museumpje, een Indische
studiegroep, een Indische Historische Club,
een Indisch instituut voor Oosterse Dansen
en Muziek, dat komt er NOOIT.
Sajang kaneeeeel T.R.
DE VOLMAAKTE VROUW
De beroemde Franse keukenmeester Bril-
lat-Savarin heeft eens gezegd: "Un repas
sans fromage est une belle qui n'a qu'un
oeuil" (een gerecht zonder kaas is als een
schone vrouw die maar één oog heeft).
Deze geestige uitspraak doet me terug
denken aan mijn Indonesische vriend Os
man, die een grote liefhebber was van
vrouwelijk schoon en graag geattendeerd
werd op elke schoonheid. Eens vestigde
ik dus zijn aandacht op een bijzonder aan
trekkelijke verschijning op Braga, maar Os
man bekeek haar even en schudde zijn
hoofd. "Wat mankeert eraan?" vroeg ik
verbaasd. "Ze heeft een zwarte bril", zei
Osman raadselachtig. "Wat heeft dat ermee
te maken?" Waarop Osman: "Ah! Mis-
shien zij heef maar één ooh, Lie!"...
OOOOOOOOOC)OC)OCXXDOCKXXXXK>XX>_
0 Alg. Ass. bedrijf ,,Argo" Q
Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- X
O laan 83, Den Haag, Telef. 55 71 72 g
-x>ckxxxxxxxxxx>oocxxx>oooooooo
ALLE BEETJES HELPEN
HELPT ONS LAATSTE RESTANTJE
(met Pon - Wage - Kliwon - Legi - Pahing)
OPRUIMEN
voor wérkelijk BUBAR-prijzen (alles
moet wéh!)
f 2,50 incl. porto
Een ringgit op de bus,
En nog tien maanden pret voor zus!
ajo-ajo-ajo-ajo-ajoooo! Leef en laat
(ons) leven
In vroegere jaren logeerden wij vaak in
Soekoredjo, daar was mijn zwager "baas'
Sengon en Blimbing liggen op de lijn naar
Malang.
Nu 73 jaar geleden, zo vertelde mijn
moeder, hadden wij een baboe die naar de
weinig vrouwelijke naam van Sengonh luis
terde. Op een dag moest zij met "iets van
de baby in een goed afgesloten kommetje"
voor bacteriologisch onderzoek naar een
Malangse dokter (dokter Koevoet?).
Zij vertrok met heldinnenmoed van Bang-
gil met bewonderende, en ook ietwat mee
warige blikken nagestaard door het overige
personeel n.l. het manusje van alles en de
kebon. Hulp-gendokje barstte in tranen uit,
kortom het leek wel een afscheid voor eeu
wen.
Het was voor het eerst dat Sengonh moe
derziel met de trein op reis ging en nog
wel helemaal naar Malang!
In de boemel luisterde zij gespannen en
vol aandacht naar het afroepen van de
stationsnamen.
Plotseling hoorde zij bij een stationnetje
heel duidelijk en luid de naam: "SENGON!"
Denkende dat zij geroepen werd, verliet
zij, met wat aan haar was toevertrouwd in
haar slendang, de trein, liep naar de sta
tionschef, hurkte voor hem neer en zei ne
derig naar hem opkijkend: "Saja toewan?"
Mevr. G. M. Moormann-d. V. E.
Van het prachtig uitgevoerde, door de gehele pers hooggeroemde standaardwerk
DE KUNST VAN INDONESIË
samengesteld door F. A. Wagner, met medewerking van andere deskundigen, als op
zichzelf staand werk verschenen in de bekende serie KUNST DER WERELD, is een
beperkt aantal exemplaren afzonderlijk - dus buiten de serie - verkrijgbaar.
Dit werk van ruim 250 blz. op groot formaat, beschrijft op deskundige en boeiende
wijze de kunst van het oude eilandenrijk vanaf de vroegste tijden tot in de twintigste
66UW.
Het is geïllustreerd met 64 zeer fraaie, met de hand opgeplakte kleurenplaten van T
de mooiste kunstvoorwerpen, maskers, sieraden, weefsels, wajangfiguren, bouwwer- 4
ken, wapens e.d. T
De prijs van dit unieke werk, is f 35,fraai gebonden en in cassette. t
Te bestellen bij Uw boekverkoper of via de uitgever
N.V. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ ELSEVIER - Postbus 211 - Amsterdam
9