„Deskundige Krachten voor alle Takken van Dienst
door Prof. Mr. M. SLAMET
Vertaling van een rede, uitgesproken
in tegenwoordigheid van de Minister
van Financiën, ter gelegenheid van de
verandering van de naam van de Aka-
demie Padjak dan Pabean (academie
voor belastingen en accijnzen) in Seko-
lah Tinggi Ilmu Keuangan Negara op
27 februari 1960.
Zij geeft ons een indruk van de ernst,
waarmee in Indonesië door meer wei
denkenden dan wij uit de sensatiepers
zouden vermoeden, de talloze problemen
van de nieuwe staat voortdurend wor
den onderzocht.
Wanneer één of twee generaties na de
onze, de geschiedenis van Indonesië op on
partijdige wijze zal worden geschreven, dan
ben ik er zeker van, dat de aandacht zal
worden getrokken door het feit of het ver
schijnsel van de drang naar schoolonder
wijs.
Terwijl vóór de oorlog - aldus heeft een
hooggeplaatst ambtenaar van het Departe
ment van Onderwijs verklaard - men zelfs
met de zweep, bij wijze van zeggen, er niet
toe kon komen de kampong- en desabe
volking de kinderen naar school te doen
sturen, na de oorlog overstroomt die be
volking gouvernements en particuliere scho
len, zodanig, dat onderwijs behoort te
worden gegeven niet alleen in de ochtend
uren, maar zelfs tot in de middag- en
avonduren.
Jongens en meisjes, die indertijd vee
hoedden of hun ouders met allerlei soort
werk hielpen, zijn nu niet meer tevreden
met het getuigschrift van de volksschool,
maar willen hun studie voortzetten op de
Mulo- en middelbare school tot zelfs aan
de universiteit toe.
Jonge meisjes, die indertijd eigengeweven
„kabaja's" en „kain's" (loerik) droegen,
ziet men nu op de fiets met „you can see"
en ,,you cannot see" jurken op de openbare
wegen.
Ouderwetse „pesantrèns" (Islamietische
studiecentra) zijn thans verlaten; dergelijke
instellingen, welke zich willen aanpassen
aan de eisen des tijds, richten in aller ijl
moderne scholen op.
Dit alles gaat samen met de inspanning
van de regering op overdadige wijze instel
lingen in het leven te roepen tot opleiding
van deskundige krachten voor alle takken
van dienst.
Het is nu een historisch feit geworden,
dat het Nederlandsch-lndisch gouvernement
vóór de oorlog, verlaat en heel zuinig, ge
legenheid gaf tot verkrijging van onderwijs
en de beoefening van wetenschap.
Op het gebied van de geneeskunde wer
den aanvankelijk „dokters Djawa" daarna
„Indische artsen" opgeleid, en op het ge
bied van het recht werd de rechtsschool
opgericht, welke Indische rechtskundigen
afleverde.
Een opleiding als die van Indische arts
en Indische rechtskundige gaf niet alleen
géén bevrediging aan de betrokkenen, maar
deed ook twee groepen van personen ont
staan, die in hetzelfde vlak en op gelijk
Voortaan neemt Tong Tong in
hare kolommen ook artikelen van
Indonesiërs op. Men wordt be
leefd verzocht ons op geplaatste
artikelen niet direct "politiek te
brandmerken".
Het is slechts onze eerlijke be
doeling de lezer te laten kennis
maken met het hedendaagse
denken in Indonesië. Wij zijn
verder onpartijdig. Wat het even-
tuële gehalte der artikelen be
treft, handhaven wij onze uitno
diging (en uitdaging):
Wie het beter weet, DOE het
beter. Onze kolommen staan als
steeds gastvrij voor U open.
Iedere Indonesiër die medewerkt,
zijn wij van harte dankbaar.
REDACTIE
niveau hetzelfde werk verrichtten. Eerst
later werd gelegenheid gegeven die half
slachtige opleiding voort te zetten aan de
universiteit.
Door andere oorzaken dreigen we thans
dezelfde toestand te krijgen als die tenge
volge van bedoelde halfslachtige opleiding.
Het gevaar voor wat betreft de Sekolah
Tinggi Ilmu Keuangan Negara bestaat in het
ontbreken van een bibliotheek en de on
mogelijkheid voor de studenten voor hun
studie nodige boekwerken aan te schaffen.
Hoewel ik als docent niet mag zeggen,
dat bibliotheek en boeken belangrijker zijn
dan docenten, te minder wanneer ik na
mens de docenten mag spreken, die toe
stand „trekt een te grote wissel op het do-
ceervermogen van de docent"
Universitair- en hogeschool-onderwijs is er
op gebaseerd en erop gericht, dat de stu
dent in staat zij zelfstandig een weten
schappelijk onderzoek in te stellen, o.m.
door de bestudering van de in de colleges
voorgeschreven of aangeduide boekwerken.
Naar mijn mening behoort juist nu met
de nieuwe naamgeving aan de Sekolah
Tinggi Ilmu Keuangan Negara te worden ge
geven een zo volledig mogelijke bibliotheek
en aan de studenten een gelegenheid tot
verkrijging van ten zeerste benodigde boe
ken. Uit eigen ervaring weet ik, dat zulks
mogelijk is. Verschillende ambassades hier
ter stede schijnen bereid te zijn hulp te
bieden door boeken uit hun respectievelijke
landen te laten komen.
Naar mijn mening mogen wij verwachten,
dat de abituriënten van deze hogeschool
wanneer zij aan de beurt komen mede
verantwoordelijkheid te verkrijgen voor het
nemen van vitale beslissingen op het ge
bied van publieke financiën, deze op basis
van de op de hogeschool verkregen oplei
ding, zodanig zullen nemen, dat als gevolg
daarvan de prijzen der goederen dalen
tot het peil van vóór de oorlog, zodat de
hele maatschappij in vrede en welvaart kan
leven.
Nadat de Sekolah Tinggi Ilmu Keuangan
Negara van de nodige bibliotheek zal zijn
voorzien, zal zij in staat zijn haar taak te
volbrengen en aan de verwachting te vol
doen abituriënten af te leveren, die - wan
neer zij zich in dienst stellen van maat
schappij en staat - reeds een basis hebben,
waarop zij kunnen voortwerken en uitbrei
den met de eigen practische ervaring van
alle dag.
Want dit is naar mijn mening de taak en
de roeping van de universiteit en de hoge
school, met name het leggen van een basis,
enkel het geven van een grondslag zoveel
mogelijk voldoende om er verder op voort-
gewerkt te worden.
En wanneer degenen, die op het punt
staan deze hogeschool te verlaten, gebruik
zullen kunnen maken van het resultaat van
het onderwijs, dan zullen zij ook ten nutte
kunnen maken onze uit de recente geschie
denis verkregen ervaring.
Universitaire arbeid en onderwijs, indien
uitgevoerd met volledige uitrusting, zijn er
op gericht o.a. theoretisch te formuleren
alles wat het dagelijks leven inhoudt en
oplevert.
Reeds op de universiteit of de hogeschool
behoort de student zich toe te leggen op
de verificatie met de realiteit in de maat
schappij van de theorieën en de colleges
bijv. betreffende de openbare financiën, de
economie en het recht.
Reeds gedurende hun studietijd behoren
de studenten zich erop toe te leggen zich
te bezinnen op de vraag of de gang van
zaken op de gebieden van publieke finan
ciën, economie en recht, overeenstemt met
natuurwetten, hoewel ten aanzien van die
onderwerpen geen proeven kunnen worden
genomen in laboratoria zoals in andere we
tenschappen.
En wanneer op economisch terrein we
tenschappelijk kan worden vastgesteld, dat
goederenprijzen worden beheerst door een
„natuurwet", met name die van „vraag en
aanbod", zo geldt in het gebied van het
recht een soortgelijke „natuurwet", bijv.
dat misdaad geen aanzien des persoons
kent. Derhalve, wanneer misdaad niet wordt
onderdrukt, dan zal criminaliteit zich ver
spreiden als een ziekte en een ieder aan
tasten zonder aanzien des persoons.
In het gebied van het privaatrecht zullen
rechten en bevoegdheden van welke aard
ook, ongeacht de oorzaak, door gemis aan
bescherming hun waarde verliezen. De
maatschappij wordt alsdan ontwricht en be
heerst door een gevoel van onrust. Ten ge
volge daarvan zal niemand hard of rustig
kunnen werken. De productie, welke door
de geschapen welvaart althans rust in de
maatschappij zou kunnen brengen, zal dan
onmogelijk bevredigend kunnen zijn.
Belangrijker dan dat is voor degenen, die
nu in de collegebanken zitten, het feit, dat:
zij - omdat zij onderwijs hebben genoten
op universitair peil met de nodige uitrus
ting, - in staat zullen zijn zelfstandig we
tenschap te beoefenen en aldus zelf kun
nen waarnemen en zich bezinnen, in hoe
verre het juist is, wat Thucydides
reeds in de 5e eeuw vóór Christus heeft
geschreven, bijv. (vertaling van R. Crow
ley) but if it be judged useful by
those inquirers who desire an exact know-
16