KRETA SETAN RIT
VAN UW WOONPLAATS* NAAR DE
PASAR MALAM IN HOUTRUST
OP ZATERDAG, 1 JULI A.S.
DOE MEE - DOE MEE - DOE MEE
60 jaar geleden: de eerste Cadillacs op Java. En aan het eind van de reis een
geweldig gezellige koempoelan. De geschiedenis herhaalt zich op de negende Pasar
Malam voor wat betreft de rit en de koempoelan!
Ruim zeventig jaren geleden is het dat de
eerste automobilisten Java's straatbeeld "stof
feerden". Op de a.s. Pasar Malam zal een
stand worden ingericht, die gewijd is aan de
pionierstijd van de automobiel (krèta sètan)
en aan de auto-pioniers uit Tempo Doeloe in
het bijzonder. Deze tentoonstelling is tevens
de introductie van het boek "KRèTA SèTAN",
dat naar wij hopen, binnenkort zal verschijnen.
Deze "roman van auto-pioniers in het oude
Indië" werd geschreven door Frans Habnit,
oud hoofdredacteur van "Het Sportblad" (later
"De Motor", officiéél orgaan van de Java
Motor Club), dat door zijn vader in 1909 te
Soerabaia werd opgericht. Het boek zal vele
unieke foto's bevatten, waarvan er een aan
tal op groot formaat in de stand te zien zullen
zijn.
Wat is er ongelooflijk veel veranderd in die
zeventig jaar, Uw krèta sètan van nu is nau
welijks nog familie te noemen van die krèta
sètan van "toen-froeher", maar in één ding
zijn we gelukkig allemaal onverwoestbaar het
zelfde gebleven. Voor een gezellige koem
poelan met lekkere rijsttafel zijn we wel te
vinden. Daarom, en om die oude pionierstijd
nog eens te herdenken en als introductie van
het "Krèta Sètan"-boek willen wij voor U,
automobilisten onder de Tong Tong-ers een
ouderwetse rit organiseren. Een rit vanaf Uw
woonplaats*) naar de Pasar Malam met Uw
eigen auto uiteraard op zaterdag, l Juli
a.s., de laatste van de 4 Pasar Malam dagen,
ledereen kan meedoen! Het is geen race-wed
strijd. Alle deelnemers hebben kans op één
van de vele aantrekkelijke prijzen en een
hoofdprijs. Het lot zal de winnaars aanwijzen.
Aan het eind van de rit wacht U in de Rotonde
van Houtrust (op het Pasar Malam-terrein dus)
een smakelijke rijsttafel. Iedere deelnemer
krijgt een herinneringsoorkonde en een souve
nir aangeboden. Tenslotte zult U een echte
wajang-koelit voorstelling kunnen bijwonen. En
we hebben nog meer verrassingen in petto,
speciaal voor U, oud JMC-ers, DMC-ers en
Tong Tong-automobilisten ,die aan deze bij
zondere rit zult deelnemen.
Rest ons pog U te melden, dat het inschrijf
geld voor bestuurder en wagen f 8,50 bedraagt,
voor meerijders/sters is dit f 6,50. Meer bijzon
derheden en een inschrijfformulier krijgt U
geheel vrijblijvend toegestuurd wanneer U
onderstaande bon invult en uitknipt (of over
schrijft) en als drukwerk opstuurt naar: PASAR
MALAM TONG TONG, Prins Mauritslaan 36,
Den Haag.
De tijd dringt, Uw aanvraag om meer bijzonder
heden moet UITERLIJK 6 JUNI a.s. bij ons
binnen zijn. En bedenkt U wel: de rit kan alleen
doorgaan bij voldoende deelname, dus nog
maals, DOE MEE, DOE MEE, DOE MEE aan
dit historische evenement van Tong Tong!
Maar stort U s.v.p. nog geen geld, hoe alles
precies in zijn werk gaat en nauwkeurige aan
wijzingen m.b.t. wat U moet doen, staan te
lezen in het inlichtingenformulier dat U na
inzending van onderstaande bon (of na een
telefonisch verzoek: 070 - 54.55.01) krijgt toege
stuurd.
Ook voor Hagenaars hebben wij de moge
lijkheid geschapen aan deze rit deel te
nemen; meer bijzonderheden op aanvraag.
KRèTA SèTAN RIT
Naam:
Adres:
Woonpl.:
ontvangt gaarne geheel vrijblij
vend uitgebreide inlichtingen en
het inschrijfformulier van de Krèta
Sètan rit naar de Pasar Malam op
zaterdag, 1 juli a.s.
(Handtekening)
HET HAMERTJE.
In Ubon lag het grote kamp, vanwaar da
gelijks een working-party naar het vlieg
veld gestuurd werd, om er pillboxen te bou
wen. Later vond de Jap het beter een klein
permanent kamp bij het vliegveld te heb
ben, zodat op een gegeven moment een
200 man naar Sensitai overgebracht
werden.
Zo nu en dan moest ook korvee gedaan
worden in het jappenkamp bij het vliegveld.
Eén van de Jappen had ongelooflijke O-be-
nen en werd dan ook vanzelfsprekend
Krompoot genoemd. Hij schijnt nogal ge
leden te hebben onder dit gebrek, want
kwam hij iemand met O-benen tegen dan
kon die zeker zijn van een daverend pak
slaag. Helaas hielp dit optreden niet om
zijn benen recht te krijgen.
Bij het werk in het Jappenkamp moest
alles model geschieden. Te beginnen steeds
met aantreden, melden, vervolgens afmar
cheren en aan het werk gaan. Bij het jas-
mee hetzelfde ritueel: aantreden, numme
ren, een heel Japans verhaal afsteken tegen
de Japanse commandant, waarna gegeten
mocht worden.
Op een kwade dag waren we bezig plag
gen te leggen op een pillbox. Deze plaggen
werden stuk voor stuk met een houtje, door
middel van een houten hamertje, vastgezet.
Bij het jasmee moesten de hamertjes alle
maal ingeleverd worden. Ondergetekende
had het ongeluk op een dag plotseling tot
commandant van een ploegje bevorderd te
worden en niet precies op de hoogte zijn
de van het Japanse verhaal dat opgedreund
moest worden, vergiste hij zich keer op
keer, en na elke vergissing kreeg hij een
klap met het houten hamertje op het hoofd.
Na tien klappen kon niemand zijn lachen
meer houden. Zelfs Krompoot begon te
lachen, waarna we gelukkig konden gaan
eten.
In Koei herinner ik me een Indische jon
gen die alle slangen, die gevangen werden,
beetpakte en weer het bos in droeg. Er is
hem nooit iets overkomen hierbij.
H. M. Carpentier Alting.
PRECIES INDO.
We stonden in de rij voor het ontbijt in
het kamp Cantjanabury. De avond tevoren
was een groep Amerikanen, waaronder en
kele Mexicanen, in het kamp gearriveerd.
Vóór mij stond een van de Mexicanen, een
donkere jongen. Hij viel niet op tussen al
die Indo's Plotseling draaide degene die
voor hem stond zich om en vroeg hem:
In welke groep ben jij ingedeeld, Boong?"
„I'm sorry, I don't understand you," ant
woordde de Mexicaan.
,,Wah doe, kaja ja-ja-ö. I don't under
stand you." Tot mij: „Jij hoort die vent. Hij
spreekt zijn moerstaal niet meer. Haweldih
seg."
„Hij is een Mexicaan", legde ik uit.
„Je verlak."
„Toch is het zo, hij is vannacht binnen ge
komen."
Tenslotte een en al verbazing: „Wah niet
hedach, seg, Mexicaan precies Indo."
Ex-P.O.W. no. 446
F. Th. J. Witterland