■m
HOE LIGT ONZE TAAK?
de eerste Indische
SELAMAT MANDI
badhanddoek
f. 5,95
Terbikin olehnee, niet Tio Tek
Hong, Bataviamaar door TONG
TONG!
Afmeting: 50 x 100 cm
Kleur: Groen
Ontwerp: Rogier Boon
Kwaliteit: PRIMA Nederlands
Patroon: inGEWEVEN (dus geen "tjitak"!)
Hoewel geheel eigen ontwerp en uit
voering is de prijs niet hoger dan de
normale marktprijs voor deze objecten:
Voor het eerst te zien op de a.s. Pasar
Malam. Beperkte verkoop; verder voor-
bestellen.
De baddoek wordt in ongeveer augustus
gevolgd door een bijpassende GASTDOEK
Zelfde patroon, uitvoering en kleur; afme
ting 40 x 60 cm;
prijs f 3,—.
Per STEL, dus 1 baddoek plus 1 gastdoek
f 8,-.
Samen: het hartelijkste welkom dat U Uw
gasten bieden kan.
Bestellingen:
TONG TONG Handel,
Prins Mauritslaan 36 Den Haag.
Dit is geen brief aan de redactie van
Tong Tong, omdat het me vrij onbehoorlijk
lijkt de redacteur van een blad te gebruiken
als klachtenboek, als vraagbaak of als ie
mand op wie men zijn krachten kan meten,
resp. tegen wie men zijn gal kan spuien
bij tijd en wijle.
Dus moet si pembatja dit schrijven naar
beschouwen als een weet in de ruimte.
Misschien wordt het nog eens geplaatst in
Tong Tong, vrijwel zeker wordt het gestopt
in de doos: "onbehandelde copy".
Wie zich er niet voor interesseert zal de
betekenis niet horen, en wie zich er wel
voor interesseert, die wist het toch al lang.
Niets nieuws dus.
De laatste tijd wordt er in Tong Tong
tamelijk veel geschreven over de totok, de
z.g. totok kesasar. Een verschijnsel op zich
zelf. En om me voor te stellen, ook ik ben
totok.
En als men kijkt wat er alleen al in de
twee februari-nummers (1967) van Tong
Tong gezegd wordt, dan zijn er direkt al de
volgende punten uit te destilleren:
(a) Verhoudingsgewijs meer totoks leg
gen vaste band met Indonesië dan Indo's,
(in zelfde stuk: banden worden niet ge
schapen met geschrijf achter raampjes).
(b) Tjalie kan alleen met een handvol
totoks die studeren praten over geschiede
nis van Indo-groep etc.
Indo leest niets; totok heeft meer zin voor
studie en onderzoek.
Waarom juist deze twee punten bij el
kaar geplaatst? Omdat totoks het soms zo
veel moeilijker hebben dan Indo's! Totoks
die niet-Hollands denken of handelen vin
den hier voor geen enkele steun in hun
meeste dagelijkse sociale relaties! Bij hem
zijn vaak zelfs de meest elementaire sociale
banden, die van verwantschap, ondermijnd,
omdat de familie en het gezin eist en ver
wacht, dat ook de totok kesasar zich zal
gedragen als een totok betul. En dit is zijn
omgeving en milieu niet te verwijten. En dit
geldt niet alleen voor verwantschaps-ver-
houdingen, maar strekt zich uit over alle
sociaal kontakt met Hollanders. De Hollan
der verwacht dat zijn mede-Hollander ook
als Hollander betul handelt, dat "Indischen"
anders handelen, o.k., maar dat zijn bruin
tjes!
Wanneer nu de totok kesasar niet wil en/
of kan assimileren, dan is hij gedwongen tot
toneelspelen. En velen spelen hun rol over
tuigend! Alleen dit maskerdragen kan bot
singen voorkomen.
Maar het eigenlijke leven onder dat mas
ker zoekt een uitweg, vaak op de wijze van
een westerse traditie, n.l. door studie van
het Indisch verleden, in zijn studie van, en
soms zelfs in het opbouwen van kontakten
met het moderne Indonesië, in zijn steunen
van Tong Tong, om zijn gevoelsleven en
denkwijze een steviger, meer beredeneerde
en rationele basis te geven. De denkwijze
en gevoelsleven verandert niet!
Alleen men poogt er een westers berede
neerd fundament onder te metselen.
We moeten schrijven en werken om voort
te komen. O.K.
Geschiedenis wordt niet gemaakt achter
de schrijftafel. O.K.
Er zijn mensen nodig die bereid zijn ont
beringen te lijden. O.K.
Maar laten we niet dezelfde fout maken,
als vroeger zovelen gedaan hebben, n.l.
door onvoorbereid op weg te gaan, zonder
studie. Voor studie is nu gelegenheid! Bi
bliotheken puilen uit, niemand is er die het
alles kan lezen, doet er niet toe. Maar lees
iets! Studie is niet gemakkelijk; vaak hoogst
vervelend, oninteressant en saai, omdat stu
die op zichzelf steriel is. Maar tanden op
elkaar, en daarna de wereld opnieuw ont-
deken, exploreren, zien zoals hij is, en
veranderen, en werkelijk leven, leven met
volle teugen, ieder op zijn eigen wijze.
We moeten ons aanpassen aan omstan
digheden. De oude generatie heeft eerst
zelf alles kunnen zien, beleven en heeft zelf
geschiedenis gemaakt voor ze tot studie
kon komen. De jeugd kan beter eerst stu
deren, daarna exploreren.
Door studie vooraf zal men wellicht vele
dingen zien waar men anders geen oog
voor gehad zou hebben. De werkelijkheid
heeft vele gezichten! Bovendien kan slechts
een man met een titel voor z'n naam hier
te lande iets met gezag beweren. Hoe irra
tioneel dit ook is, het blijft een feit waar
men rekening mee dient te houden.
"Pukul terus". Inilah perkataan bagus be-
nar, maar welke leeftijdsgroep neemt dit ter
harte? Mensen die vroeger in Indië waren
alleen maar? Of ook de jeugd waartoe ik
zelf ook behoor. Dit is het kernpunt van
het probleem voor mij.
En wat een studie- of discussiegroep be
treft, wie zou er iets willen lezen over wat
er reeds ontdekt is en waarover men zich
reeds verwonderd heeft? En wie zou dit
willen bespreken alvorens zelf op onder
zoek en evontuur uit te gaan?
Siapakah mau, pemuda/i?
Of is TV té boeiend, luie stoel té zacht,
lopen té ver weg (sudah, op televisie zie
je toch ook!) en is de welvaart te machtig
en bindend?
Nou, wie wil een discussiegroep, accent
verdeeld over studie, discussie en gezel
ligheid? Of kan men slechts discussie voe
ren per brief omdat men niet in Leiden
woont?
Baik pun!
Eerlijk gezegd ik zou verbaasd staan als ik
ook maar één reaktie kreeg.
Leiden. C.F.
C.F. is een jong Hollands student, al jaren
lang abonnee van Tong Tong, een kalm
toeschouwer, iemand die leren wil. Het
soort dat Holland (en Indonesië) gediend
heeft van mannen als Linschoten en Rum-
phius af tot Snouck en Mellema toe. Aan
dit soort Blanda's heeft de Indo-groep te
danken alles wat zij nu heeft. Laat ons dit
nooit vergeten als wij al te gauw klaar staan
met critiek op "de" bekrompen, vooringe
nomen, afwijzende Hollander!
Als we echter nagaan wat de Indische
groep gedaan heeft om de weethonger en
de integere menselijke interesse van dit
goede soort Hollanders aan zich te ver
plichten, dan is dat inderdaad zeer weinig.
De betrouwbare en nuttige kennis van de
(zie verder volg. pag.)
19