Totnf toiT|
BIJ DE VOORPLAAT
VAN HIER EN GUNDER
ZIJ
Zij gaf als nergens anders ter wereld
voor maar twee centen een brede spreiding
van voortreffelijke gerechten.
Zij had geen prachtwinkel nodig van
chroomnikkel en spiegelglas, maar was te
vreden met elke wegberm, het schamelste
hoekje op de pasar, onze achterdeur.
Zij stilde de honger van de armste amb
tenaar, de eenvoudigste fuselier, de karre-
voerder, het meisje met weinig zakgeld,
en gaf ze tevredenheid en vreugde in een
arm leven.
Zij was de uitkomst voor elke huisvrouw
die plotseling zieke bedienden had of die
in tijdnood gekomen was: voor vijftien cen
ten een hele tafel gedekt met smakelijke
overvloed...
Zij was één van de Zeven Sleutels van
Ons Paradijs, méér dan de "gouden padi-
velden", de "azuren hemelen" of de "ma
jestueuze vulkanen" want die zijn er nog
steeds, maar de vriendelijke, rustige, be
leefde dienbaarheid van de Mens, die raakt
nu zoek in de hele wereld. Daarom geeft
Tong Tong haar een hele frontpagina.
En met erel TJALIE ROBINSON
(Foto Strüwer)
BETJIK KETITIK OLO KETORO
...en is het gewoon deprimerend te merken
hoe diverse kennissen van me nog steeds Tong
Tong veroordelen op oude en valse vooroor
delen ("onze kinderen zullen tóch al weg-
geassimileerd zijn"; "geen petjo"pro-Soe-
karno" - "anti-Nederlands"enz. enz. enz. ni"t
vaak veel nodeloze of waardeloze kritiek op
jouw persoon! Komen we hier ooit uit!"
R. L. DE HAAN
1. Neen. Hier is in Tong Tong al vaker op
gewezen: zij die niet (meer) lezen, blijven
achterlijk, hun kennis wordt niet beter en
hun inzicht niet gefundeerd. Dat is zo met
alle terreinen van interesse. Over tien jaren
zal je met tal van kennissen niet meer over
Indische (Indonesische, aziatische) zaken
kunnen praten zonder te vervallen in gezeur
of getwist. U heeft er geen idee van hoe
dit werk met Tong Tong me heeft geiso-
leerd. Het is net alsof je praat over voort
planting met mensen die nog steeds ir de
ooievaar geloven...
2. Wat is "kritiek"? Voorbeeld: waarom
zou er geredetwist worden over de vraag
of Tong Tong anti-Nederlands is, als zoveel
onverdachte prominenten des lands dit blad
lezen en het zelfs een eer vinden met me
kennis te maken en aan hun tafel te nodi
gen? Weet je dat ik in perioden van veel
"kritiek" soms gewoon onthutst ben als ik
vriendelijk bejegend wordt door een hoog
staand mens? Een verademing als ik een
week in intelligente, breeddenkende mili
eux verkeer? Daar heeft dit werk zin!
3. Soms vraagt men me waar ik de moed
vandaan haal om er mee door te gaan. Het
antwoord is:
Betjik ketitik oio ketoro,
of: berani karena benar takut karena
salah. Opeens kan ik een korte juiste ver
taling in het Nederlands niet vinden.
Wie helpt ons eraan? T.R.
GELOOF
"Terugkomend op het stukje "God en Cha
os" nog even mijn reactie op je commentaar:
a. Wat geeft het vanwaar godsdiensten ge
komen zijnAlles is immers relatief? Zegt het
woord godsdienst niet voldoende: het dienen
van God. Ons openstellen voor God om zo
doende een zo bruikbaar mogelijk instrument
te worden?
b. "Geloof en leef ernaar". Geloven waar
in? In een persoonlijke God of in een uni
versele kracht? In ieder geval volgens mij)
je positief gericht houden op de intuitie die
je doet handelen uit liefde voor al het ge
schapene. LIEN JONKER
Lien Jonker moet zich niet geotfendeerd
voelen als ik haar zeg dat haar idee van
geloof volslagen inadequaat is, en dat ik
tot mijn verdriet deze instelling overwegend
in het Westen gevonden heb.
Geloof is geen gebruiks- of consump
tie-artikel: kies maar uit wat je geboden
wordt en wat je het best lijkt, kies dat als
geloof. Geloof (dat vind je als je in alle
religieën) langdurig en serieus leest en ziet
en luistert. Het begint nl. met God zoeken,
een drang die binnenin geboren wordt om
dat de mens intuitief weet dat hij beperkt
geboren is en dat al het zichtbare en meet
bare en denkbare niet genoeg is om alles
te omvatten. Geloven is niet het dienbaar
zijn in een idee. Geloven is het vermogen
(het kunnen opbrengen) om te kunnen en
willen leven met onmeetbare krachten. He
laas hebben veel mensen dit soort geloven
omlaaggebracht met het "aannemen dat iets
zus en zo is". B.v. al zie ik tante Betje
niet, ik geloof dat ze in de kamer hiernaast
is. Substitueer God: God kan ik wel niet
zien of bewijzen, maar ik geloof dat Hij
er is. Dat is NIET geloven.
Wat het dan wél is. Je weet het of je
weet het niet en daar is de kous helaas
mee af. Dit vermogen om te kunnen ge
loven is de basis van het ontstaan van
godsdiensten. Men kan niet zeggen: ik kan
het zelf niet opbrengen, dus pak ik maar
"iets" van de buurman en ik hou me aan
de voorschriften en klaar is kees. Geloven
is "credo quia absurdum": ik geloof, ook
al is het ongerijmd. Geloof is opoffering
(desnoods met het leven en Nederland
heeft met Jan de Bakker in 1525 zijn laat
ste martelaar gehad). Geloven is niet klas-
sificeerbaar zoals vaak gebeurt: geloven en
bijgelovig zijn (die in feite voorkomen uit
één haard), eerste en tweede klasse geloof.
Dit is het ware geloof en het andere duld
ik maar in Gods naam. Dat zijn allemaal
verwordingen, zijterreinen. Weet je, we heb
ben dit simpele woordje "geloven" al lang
niet meer grondig onderzocht, waar willen
we dan naar leven? T.R.
KRONTJONG
Beste Guus Becker,
Zeg Guus, djangan takoet njo, zo lang er
nog mannelijke nakomelingen zijn van de
Indo-groep, zal de krontjongmuziek niet uit
sterven. Zie maar met de oude liedjes, die
komen wel weer opduiken. Die verbasterde
krontjongmuziek is net een voorbijgaande
bui Sinjo Sawah Besar
naam bekend
Brieven van „ouwe Njo's" krijgt Tjalie
Goddank regelmatig. Gesteld in soms ge
broken maar altijd eerlijk en altijd „echt
Indoos" (want dat BESTAAT!), soms in oud
en „kripoet" handschrift, maar altijd karak
tervol, zijn deze brieven „oasen in de woes
tijn", een murmelend bosbeekje in de wil
dernis, de handdruk van een Vriend.
En zij zijn Wijs.
Sinjo Sawah Besar heeft zonder meer
gelijk als hij eigenlijk zeggen wil: „Wat
werkelijk goed is, kan niet sterven." Kron
tjong IS goed, dus móet het alle verbaste
ringen (die gepresenteerd worden als „ver
nieuwingen") overleven! In Europa zijn ver
geten Middeleeuwse en XVIIde eeuwse
componisten herontdekt en worden steeds
weer gespeeld terwijl „modernen" wegge
wist zijn. Alleen maar „toelen Indo's" kun
nen de echte (dus goede) krontjongmuziek
direct herkennen (ik heb veel bijval gehad
op het stuk van Guus Becker) en al liggen
bijna alle zwaar in de knoop met de his
torische authenticiteit van de krontjong,
in hun brieven ruik je wat ze wéten. Mét
hen ben ik het eens: krontjong zèl terug
keren. Wat in vier eeuwen gegroeid is in
reeksen generaties KAN NIET in één beat
generatie worden vernietigd. Alleen moe
ten wij één ding weten: herboren worden
gebeurt niet met toekijken, maar met
DOEN!
Verder stelt Sinjo Sawah Besar tegen
over al het onwetenschappelijke (om geen
harder woord te gebruiken) gezeur over
„wegassimileren" zelfs van ministers
en professoren! de enig juiste en bio
logisch „bewezen" mening dat „zo lang
er nog (mannelijke) nakomelingen zijn van
de Indogroep, de krontjongmuziek niet zal
uitsterven". Wat namelijk in onze genen
wordt voortgeplant, ook al eten we elke
dag haring en luisteren we dag en nacht
naar het orregel, zal na generaties nog
leven.
En over honderd jaar kan er een „echte
Tjih" geboren worden, die naar zijn guitaar
zal grijpen en de honderd procent zuivere
krontjongmuziek weer zal doen horen!
It is a LAW! Howgh! T.R.
ONAFH. IND. TIJDSCHR. 12e JAARG. No. 1
Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong
Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685
Uitgave: Publ. en Handel M|j Tong Tong N.V.
Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson.
Verschijnt de 15de en 30ste van iedere maand
Prijs per nummer f 0,85. Abt. Nederl.: kwart, f4,50;
halfj. 9.jaar 18,Abt. Europa: jaar f 23,
Abt. buitenl. (p. jaar en p. luchtp.): Australië en
Nw. Zeeland f 63,Indonesië f 58,Z.-Afrika
en Z.-Amerika f 48,—; Canada en V.S. f 39,—;
Suriname en Antillen f 33,—; Abt. buitenl. (p. jear
en p. zeep.): voor alle landen f 28,—.
ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ
VOORUITBETALING VERSCHULDIGD.
ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN
REDENEN GEWEIGERD WORDEN.
ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN
GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE
INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR
DE TROPENGORDEL.
De directie behoudt zich het recht voor hen die
schadelijk geacht worden voor het welzjjn ven
Tong Tong als abonnee te weigeren of af te
voeren.