VAN HIER EN GUNDER
foiiig foirni
BIJ DE VOORPLAAT
Bruggehoofd
Deze foto illustreert op markante wijze
de woorden die door Mr. H. A. M. T. Kolff-
schoten, burgemeester van 's Gravenhage,
werden gesproken bij zijn openingsrede
van de IX de Pasar Malam Tong Tong.
De relatie tussen Den Haag en het voor
malige Nederlands Indië is door de eeuwen
heen een heel bijzondere geweest, een
bruggehoofd in het Koninkrijk en een gaar
ne gezochte verblijfplaats voor de velen,
die hun beste jaren in het machtige eilan
denrijk overzee hadden doorgebracht en in
onze stad hun verhaal en vertier vonden.
Over die brug zijn in de loop der jaren ve
len in beide richtingen gegaan en waarom
zou, na de moeilijke en pijnlijke jaren die
achter ons liggen, dit eeuwenoude verkeer
tussen Oost en West ten einde zijn? Het
tegendeel lijkt in de verwachting te liggen!
En niemand zal willen betwisten, dat .ussen
de Nederlandse en Indonesische volkeren,
heel eigen en intieme banden zijn blijven
bestaan, die op een zeer menselijke gene
genheid berusten.
Dat er daarom op deze negende Pasar
Malam Tong Tong weer eens duidelijk
wordt getoond wat het oosten voor ons Eu
ropese continent betekent is meer dan een
welkom gebaar, het is een klare demon
stratie van de tropen in dit oude en ver
trouwde Nederland, een unieke gelegenheid
voor contacten op velerlei gebied.
Het doet deugd na het lezen van deze
woorden nog eens het prentje op de voor
pagina te beschouwen, zeker ook met onze
gedachten bij drie eeuwen "hatelijk ko
lonialisme" en een halve eeuw "redeloos
anti-kolonialisme". Is er werkelijk reden om
nog een eeuw boos, "principieel" of rancu
neus te blijven? Of staat de deur open
naar een geheel nieuwe, frisse tijd van
enorm opbouwende samenwerking?
Hoe ongedwongen zitten hier de hoogste
vertegenwoordigers van Indonesië, Z. Exc.
Mr. S. Tjondronegoro, en 's Gravenhage's
eerste burger Mr. Kolfschoten, in "silo-"
houding bijeen aan de "bonang" van de
gamelan! Met als derde - haast symbo
lische! - figuur de eerste mannequin van
de Sakaba-modeshow Ingrid Wouters als
de herboren Europese vrouw in Indonesië
(eeuwenlang) in sarong en witte kebaja:
apart en toch nabij!
Wat kan er wéér opgebouwd worden,
beter en mooier dan ooit, als wij ons
scepticisme maar thuis lieten en gedachten
van rancune konden vergeten!
Tjalie Robinson
VOOR MANNEN
Aanstekers met ingebouwde rolmeter
Tweemaal nuttig èn praktisch
voor éénmaal de prijs f 6,
Nog een kleine voorraad over van de
Pasar Malam. Niet te lang wachten!
Warong TONG TONG,
Pr. Mauritslaan 36, Den Haag.
NOG NIET EENS WATWAT, AL WATWAT
Het is wel typisch dat er altijd over Java
geschreven wordt; zijn er weinig lezers die
op de andere eilanden gezeten hehhen?
We reden eens van Brastagi naar Medan
en 't ivas al schemerdonker. We praatten over
de dieren en in 't hijzonder over tijgers. Plot
seling, in één van de haarspeldbochten vingen
de autolampen een prachtig gestreept beest in
hun schijnsel. We waren allemaal stijf van
schrik. De chauffeur riep meteen: Harimau"
en remde bedachtzaam, reed heel voorzichtig
om het dier heen en ging daarna boven op
't gaspedaal staan. Met een reuze vaart nam
hij de volgende bochten en zei daarna: "Wilt
U nooit meer spreken over deze beesten zolang
wij rijden, dan roept U ze op."
In de eerstvolgende plaats waarschuwde mijn
vader toen de plaatselijke politiepost en ook
een paar planters die rustig op de weg wan
delden.
"Ga mee," zei de één tot de ander, die
lui zijn dronken!"
We hebben toen maar niets meer gezegd en
zijn doorgereden.
W. SCHUURMAN-PRONK
Kijk, nauwlijks heeft deze dame het be
treurd dat er zo weinig over de "buitenbe
zittingen" wordt geschreven, of ze heeft
het zélf al gedaan. Alle (eventuele) tekor
ten van Tong Tong zitten NIET bij ons blad,
maar de lezerskring.
Mevrouw Schuurman DOET tenminste di
rect de daad bij het woord. Maar hebben
alle mensen die wat te klagen hebben, maar
zelf niets doen niet méér schuld?
In het algemeen: klaag nooit dat er niets
gedaan wordt. Doe het zélf en precies op
dat moment IS er iets gedaan... T.R.
OPDRINGERIGHEID
"U dringt de mensen maar wat op, want
ikzelf bijvoorbeeld heb me nooit Indische
gevoeld en heb er geen behoefte aan om het
te zijn ook..."
Uit een nogal scherpe
brief van een niet-abonnee.
1. Zich niet zus of zo voelen betekent
nog niet dat men het niet is.
2. Van de bakker of de juffrouw die de
buurtkrant rondbrengt hoor ik nóóit dat ze
zich niet Indisch voelen, omdat ze immers
niet Indisch ZIJN. Als U het dan ook niet
bent, waarom voelt U zich dan iets "opge
drongen"? Zij toch ook niet?
3. Het Indisch voelen heeft op zichzelf
geen zin. Tienduizenden Indo's voelen niets:
duizenden Totoks wél. Het gaat om een
bepaalde bewustheid.
4. Zich van iets bewust wordt men door
ongevraagde prikkels van buiten. Als men
U b.v. twintigmaal vraagt of U Indonesische
bent of in Indië geboren, kunt U twintig
maal Uw bruine kleur wijten aan b.v. blik
seminslag, maar het vragen houdt daarmee
niet op. U kunt dat tenslotte voelen als
"opdringerigheid", maar het is het niet.
In Tong Tong getuigen Indische mensen
spontaan (of anderen luisteren of niet!). Ze
willen niemand wat opdringen, alleen maar
zichzelf zijn, zoals Friezen of Zeeuwen of
Hottentotten zichzelf zijn). Men leest zijn
eigen blad. Punt. U leest het niet. Punt. Hoe
kunnen wij U elkaar dan iets opdringen?
5. Als Tong Tong-ers Uw inzicht niet ken
nen en U per ongeluk aanspreken als Indi
sche (omdat Uw uiterlijk zulks vermoeden
laat), wees dan niet boos. Er zijn namelijk
geen andere bruine Hollanders van dit
soort. Ook bij Hollanders wekt dit natuur
lijk verwarring. Waarom richten alle bruine
niet-lndische Nederlanders eigenlijk geen
grote vereniging op met een eigen soort
naam en een eigen blad? Dat is voortaan
Uw "naamkaartje" en doen wij U verder
geen "last". Ja, toch?
6. Ik vraag me van vele van deze pas
poort-Hollanders vaak af, als men er niet
alleen mee wapperen moet (om zijn Neder
landerschap te "bewijzen"), maar het ook
moet laten inzien. Hoe verklaar je dan een
geboorteplaats als Modjokerto of Sidoar-
djo? Was Pa misschien beurtschipper en
toevallig met z'n schuit "verdwaald" toen
de kleine geboren moest worden?" T.R.
ALSTUBLIEFT geen copy inzenden
Mogen wij onze ijverige en van energie
bruisende lezers vriendelijk verzoeken de
eerste tijd geen copy meer in te zenden?
WIJ HEBBEN ZOVEEL DAT WIJ DE
STROOM NIET MEER KUNNEN BIJHOU
DEN. U mag wel schrijven, waar het hart
vol van is, kan niets geremd worden, MAAR
BEWAAR ALLES EERST tot het seintje
weer komt: stuur maar op!
Dan nóg zal onze kleine Tong Tong niet
alles gauw kunnen plaatsen en veel zelfs
helemaal niet, maar zoals U weet werken
het Museum van Taal, Land en Volkenkun
de in Leiden en Tong Tong nu samen: alles
wat hier teveel is gaat dan tóch naar de
archieven van dit museum. Met onze copy
kunnen we nog iaren vooruit werken in de
toekomst en zelfs al is deze "Laatste Gar
de" definitief voorbij, in de "voorraadschu
ren van Indische granen" zal nog lang
voorbij onze tijd genoeg materiaal liggen
om er boeken en studiewerken mee te vul
len.
Poekoel Teroes! blijft ons devies!
ONAFH. IND. TIJDSCHR. 12e JAARG. No. 2
Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong
Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685
Uitgave: Publ. en Handel My Tong Tong N.V.
Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson.
Verschijnt de 15de en 30ste van iedere maand.
Prijs per nummer f 0,85. Abt. Nederl.: kwart, ƒ4,50;
halfj. 9,jaar 18,Abt. Europa: jaar f 23,
Abt. buitenl. (p. jaar en p. luchtp.): Australië en
Nw. Zeeland f 63,Indonesië f 58,Z.-Afrika
en Z.-Amerika f 48,Canada en V.S. f 39,
Suriname en Antillen 33,Abt. buitenl. (p. jaar
en p. zeep.); voor alle landen f 28,
ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ
VOORUITBETALING VERSCHULDIGD
ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN
REDENEN GEWEIGERD WORDEN.
ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN
GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE
INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR
DE TROPENGORDEL.
De directie behoudt zich het recht voor hen die
schadelijk geacht worden voor het welzijn van
Tong Tong als abonnee te weigeren of af te
voeren.