De Halfbloeden en de Nieuwe Wereld
1 J. M. VAN EXEL's
Misschien over honderd jaren, als er van de 300.000 repatrianten van vandaag
alleen maar een paar kleine enclaves overgebleven zijn die zichzelf gebleven
zijn (ongeveer als de Toegoenezen en Badoejs in Indonesië) zullen sociologen
misschien opeens ontdekken dat zij honderd jaren lang een uitgebreid en in
teressant studieterrein glad hebben verwaarloosd. En zich in deze dagen méér
druk gemaakt hebben over de rassenvraagstukken in Amerika en Afrika dan
die in dit land zelf.
HERINNERINGSSPELD JES
Van de Pasar Malam hebben we nog
een paar dozen herinneringsspeldjes
overgehouden:
A. Van het lVde en IXde Bat.: een
groen plaatje met 'n getekende rand
van prikkeldraad, aan één kant open
met het getal 25 (25 jaar geleden)
en in Romeinse cijfers IVde en
IXde.
B. Van de voetbalreunie: een bruin
plaatje in de vorm van een voetbal,
waarop de woorden: Reünie Ned.
Ind. Voetbal P.M. 1967 (Pasar
Malam).
Wij hebben opgemerkt dat klanten in
onze Toko ze toch graag kochten ALS
SOUVENIR en hebben dus besloten ze
te "obral" voor 0,50 per stuk bij
bestelling postzegels ter waarde van
1! twee kwartjes insluiten). Draag ze op
een huisfuifje als waarmerk van hen
"die nooit vergeten".
Eerlijk gezegd: veel waard zijn ze niet.
Zo maar leuk! Net zoveel waard als
de kleinigheden die vroeger in koewé
djepang zaten, weet U nog? Maar Tong
Tong is er weer een beetje mee gehol-
pen! Jo, meedoen, jo!
NU immers is het aantal Nederlanders
met een grote en actieve belangstelling
voor rassenvraagstukken zó klein, dat stu
dies zoals verschenen in No. 5 van het Tijd
schrift "Bres Planète" (Forum Boekerij, Wa
genstraat 70, Den Haag) behoren tot de
zeldzame uitzonderingen in een enorme pu-
bliciteitswereld van honderden tijdschriften
en dagbladen in Nederland, waar men dag
in dag uit leeft met een actueel rassenvraag
stuk van grote omvang, maar er volslagen
blind voor blijft.
We bedoelen het artikel "Rassenmenging:
démasqué van een waan" van de hand van
Prof. Dr. A. N. J. den Hollander in genoemd
tijdschrift, welk artikel Bres-redacteur J. P.
Klautz inleidt (pag. 14) met o.m. deze ver
bazingwekkende woorden:
"De halfbloeden, die onderdrukt zijn in de
naties waar zij in de minderheid zijn, maar
bevrijdend werken in die samenlevingen
waar zij de meerderheid vormen, zijn onge
twijfeld voorbestemd een grote internatio
nale rol te spelen"...!
Wij, afkomstig uit een Indische maat
schappij, die merkwaardige "marge" waarin
Nederlanders, Indo's en Indonesiërs vreed
zaam eeuwen lang samenleefden, zullen on
getwijfeld belang stellen in dit artikel, voor
al ook omdat het een uiterst actueel onder
werp behandelt, thans "Number One" aan
de grootste universiteiten van de wereld
dankzij de stootgever Claude Lévi-Strauss,
de grondlegger van het "structuralisme",
waarover wij binnenkort in Tong Tong méér
hopen te vertellen.
Het merkwaardige van de studie van prof.
den Hollander is dat zij eigenlijk dwars in
gaat tegen wat wij in onze nabije omgeving
ervan horen en wat kennelijk de officiële
leidraad is van Regeringsinstanties en o-
penbare figuren die zo ijverig sinds 1950
bezig zijn de Indo-groep "weg te assimile
ren".
Prof. den Hollander opent zijn artikel al
dus:
Het probleem van de rassenmenging en dat
van "de halfbloed", maken deel uit van het
omvangrijke geheel van vragen, beweringen,
emoties, houdingen, rationalisaties, die zich
doen gelden zodra "ras" in enige discussie
betrokken wordt. Dit is niet steeds zo ge
weest; pas sinds het einde van de 18de eeuw
is men er zich druk over gaan maken en wordt
in de westelijke cultuurkring de mening ver
nomen, als zouden er tussen de rassen der
mensheid niet slechts erfelijke groepsverschil-
len in lichamelijk opzicht bestaan, maar ook
in geestelijk, waarbij dan het eigen ras, het
blanke, superieur wordt geacht.
Wat velen onzer dus aannemen als een
onomstotelijke en "eeuwige" waarheid, is
slechts een theorie van maar een halve
eeuw oud.
Het is eigenlijk nauwelijks voorstelbaar, aldus
prof. den Hollander, dat dit alles berust op
onderstellingen, die tezamen niet meer dan
een mythe zijn. Er bestaat geen enkel weten
schappelijk houdbaar argument, laat staan be
wijs, van de "minderwaardigheid"in welk
opzicht dan ook, van het ene "ras" ten aan
zien van het andere.
In de ondervolgende citaten zullen In-
dischgasten menige verhouding en misvat
ting uit het oude Indië en het huidige Ne
derland terugvinden. Commentaren zijn niet
nodig. Iedere lezer kan er onder leiding
van Professor den Hollander het zijne bij
denken.
In koloniale milieus was in de 19e en 20e
eeuw als aanvaarde wijsheid algemeen te ver
nemen, dat "de halfbloed de slechte eigen
schappen van beide rassen erft en de goede
van géén", dat hij deze droeve erfelijkheid
aan zijn kinderen doorgeeft, waardoor de
menggroep geestelijk en lichamelijk steeds ver
der verbastert, tot volledige onvruchtbaarheid
optreedt. Met deze voorspellingen gingen, en
gaan, dan gewoonlijk gepaard verheerlijking
van het zuivere "bloed" van de heersende
groep en propaganda, er op gericht deze zui
verheid te handhaven.
Ook op dit gebied heeft de legendevorming
welig gebloeid, heeft vooroordeel tot omvang
rijk sociaal onrecht geleid, terwijl er, strikt
wetenschappelijk gesproken, niets vast staat
over de beweerde slechte gevolgen van ras
menging.
Bloed heeft niets te maken met het genetisch
proces, het draagt de erfelijkheidsmassa niet,
de moeder geeft zelfs niet haar bloed aan haar
kind, waardoor dit ook tot een andere bloed
groep kan behoren dan die van de moeder,
bloedtransfusie tussen personen van verschil
lend ras is slechts gebonden aan dezelfde regels
die gelden voor transfusie binnen één ras.
De "Stem van het bloed", "gemengd bloed"
"half bloed", "blauw bloed", "foods bloed",
I Schoenhandel
alleen Reinkenstraat 29
Den Haag - Tel. 33 21 17
Specialist in exclusieve dames-
I schoenen met hoge of lage hak
in de allerkleinste maten.
I vanaf maat 32 1
Wij tonen U gaarne
onze nieuwe najaars-collectie
iiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiliiililiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiniiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiniiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiHiHiiiiiiiiiiniii»
"een achtste blank bloed" en al soortgelijke
uitdrukkingen tonen slechts literair de taai
heid van een populaire misvatting.
Voorts: de zeer verbreide mening als zou er
eens een tijd geweest zijn waarin de rassen
zuiver waren en rasmenging iets van de laatste
tijd zou zijn, is niet houdbaar. Rassen hebben
zich gemengd sinds er op aarde mensenleven
was, hoewel uiteraard de vermakkelijking van
transport en communicatie en de bevolkings
toeneming de laatste anderhalve eeuw het pro
ces op groter schaal doen plaats vinden tussen
rassen, en vooral ook tussen sub-rassen.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat
deze menging in physisch opzicht slechte ge
volgen zou hebben gehad. De mensenrassen
staan elkaar nader dan de meeste rassen bin
nen één diersoort, ze zijn onderling blijvend
vruchtbaar (dus anders dan b.v. met paard-
ezel het geval is) en in lichamelijk opzicht
zij de resultaten van zo'n menging alom ter
wereld voortreffelijk bevonden.
ln samenlevingen waarin iemands plaats in de
maatschappij uitsluitend of in hoofdzaak wordt
bepaald door persoonlijke verdiensten en de
huidskleur er minder toe doet (als in vele
delen van Latijns Amerika) bestaat alle kans
dat de mengbloeden veel gunstiger voor de
dag komen. Waar de dominante groep hen
zonder onderscheid met het '"laagste" ras in
één categorie plaatst, zoals met de mulatten in
het Zuiden der Ver. Staten het geval is, zullen
de mengbloeden niet méér kans tot individuele
verheffing krijgen dan de "volbloed" leden
van dit laagst geplaatste en zwaar gehandicapte
ras.
Lees verder pag. 15
14