Onhoorbaar groeit de padi (II)
Onder deze kop publiceert de Indonesische Ambassade in Nederland regel
matig beknopt over de vele activiteiten op velerlei gebied in het Indonesië van
vandaag. Het is een goede titel, want de pers houdt zich over het algemeen
bezig met sensationele gebeurtenissen, bij voorkeur van ongunstige aard, zodat
een scheefgetrokken beeld ontstaat van de werkelijkheid. Maar werk wordt er
gedaan, en dat levert de padi-oogst van morgen. Berichten als de ondervolgen-
de stellen ons in staat enkele groeiprocessen van deze padi gade te slaan.
INDONESISCHE TIN.
Het is januari jl. gebleken, dat de
Indonesische tinproduktie een stijgen
de lijn vertoonde. De vrijgegeven of-
fiële cijfers wijzen op een produktie
van 953 ton in februari en 1.004 ton
in maart jl. In het eerste kwartaal van
1967 is de totale produktie opgevoerd
tot 2.753 ton, terwijl de produktie ge
durende dezelfde periode van het jaar
1966 slechts 2.218 ton was.
EXPORT BOSPRODUKTEN.
Het Departement van Landbouw
verklaart dat, ofschoon er bijzonder
veel vraag naar hout is van Amerika
en andere landen, Indonesia nog niet
in staat is aan de vraag te voldoen,
omdat de houtzagerijen in Indonesia
nog in het stadium van rehabiliteit
zijn. In dit verband trekt het Departe
ment van Landbouw buitenlands kapi
taal en buitenlands geschoolde krach
ten aan voor de houtzagerij en de
bosindustrie.
Hieronder volgt een korte opgave
van exportmogelijkheden op dit ogen
blik:
a. Houtsoorten zoals rode, witte en
gele „Meranti", „Kapur" en „Ke-
ruing" kunnen geëxporteerd wor
den.
b. De f.o.b.-prijzen liggen tussen
U.S. 40,en U.S. 60,per
kubieke meter gezaagd timmer
hout.
c. De exporthavens zijn: Balikpapan,
Samarinda, Palembang en Pakan-
baru.
d. Houtmonsters kunnen op aan
vraag worden toegezonden.
PALMOLIEFABRIEK IN BAH-DJAMBI.
Op de 5de juni 1967 jl. werd de
grootste en modernste palmoliefa-
briek van Zuid-Oost-Azië door de
Presidium-Minister van Economische
Zaken en Financiën, Sri Sultan Ha-
mengku Buwono, geopend. Deze fa
briek is gelegen in Bah-Djambi (Nrd.-
Sumatra) en werd gebouwd door de
B.P.U./P.P.N. ,,Aneka Tanaman" en
Stork Co. Apparaten Fabriek Neder
land met een investering van f 11
miljoen.
DE SUMATRA-HIGHWAY.
De constructie van de Trans-Suma-
tra-Highway zal worden voorafgegaan
door de oprichting van 20 verschillen
de basisindustrieën, die zich zullen
uitstrekken langs de 2.400 kilometer
lange super-highway.
Voor de oprichting van deze indu
strieën is buitenlands kapitaal nodig
voor de zgn. preconditioning period",
d.w.z. de periode voorafgaande aan
de werkelijke bouw van de highway.
De opbrengst van deze industrieën
zal gebruikt worden om de kosten van
de highway te financieren.
De heer Omar Tusin, Directeur-Ge
neraal van de Trans-Sumatra-High
way, verklaarde dat de oprichting van
deze 20 basisindustrieën de bouw van
ongeveer 200 fabrieken zal nodig ma
ken. Deze fabrieken zullen in Atjeh,
en in Midden- en Zuid-Sumatra ge
bouwd worden.
Na de vestiging van deze econo
mische gordel zal de export van In
donesia met 45% a 60% kunnen wor
den opgevoerd. Om buitenlands kapi
taal voor dit project te kunnen aan-
MATA HARI
Dezer dagen bracht de TV een inte
ressante studie van Sam Waagenaar
over Mata Hari, die zo lang in Indië
leefde als de officiersvrouw Marga-
retha MacLeod, geb. Zelle. Het boek
van Sam Waagenaar is al lang op de
markt (bij ons verkrijgbaar voor 9,50),
bevat een brede schat van boeiende en
documentaire gegevens en is rijk ge-
illustreerd. Zoals men door de TV-uit-
zending nu ook al weet, acht Sam
Waagenaar de spionnagedaden van
Mata Hari niet bewezen, acht haar het
slachtoffer van een complot en daarom
noemt hij zijn boek ook: ,,De Moord
op Mata Hari".
Merkwaardig dat terwijl de hele Indi
sche goegemeente zich geshockeerd
afwendt van Mata Hari, en haar alleen
onthouden wil als „afschrikwekkend
voorbeeld", een Nederlander een kost
baar deel van zijn leven wijdt aan een
diepgaand onderzoek van het leven
van deze ongelukkige vrouw en niet
rusten wil voor haar affaire geheel uit
de doeken gedaan is. Hoe tevreden
zijn wij met praatjes en hoe weinig
moed en toewijding is er voor onder
zoek I
Toen wij twaalf jaar geleden met dit
Indisch blad wilden beginnen en zoch
ten naar een passende naam, kwam
Mata Hari het eerst in aanmerking voor
ons, kinderen van de zon. Wij die ons
leven lang met de mata hari geleefd
hadden, zouden deze naam het best
appreciëren. In tal van ontmoetingen
leerden we daar echter gauw van af
zien. „Hoe kom je erbij, Tjalie, ieder
een denkt immers natuurlijk direct aan
die slechte vrouw! Je blad is al besmet
vóór je eraan begint!" Ja, in feite was
de afkeer zo groot, dat we haast be
twijfelden of de Indonesische zon ooit
zijn oorspronkelijke waardigheid terug
zou kunnen krijgen!
trekken zou de Indonesische regering
speciale garanties moeten geven ge
durende een lange periode van on
geveer 20 jaar.
Eerst wanneer al deze projecten
goed op gang zullen zijn, zal met de
werkelijke bouw van de highway be
gonnen worden. De projecten en de
highway zullen aan de bevolking zeer
ten goede komen.
JOINT VENTURE
VAN SCHEEPSWERF.
De Directeur-Generaal van het De
partement van Maritieme Zaken en
verscheidene Franse zakenmensen
hebben een voorlopige overeenkomst
gesloten met betrekking tot de mo
gelijkheid om door middel van een
joint venture tot de bouw van een
scheepswerf te komen. Volgens de
woordvoerder van het Maritieme De
partement werd de overeenkomst on
dertekend na vele besprekingen met
vele zakenmensen uit vele landen,
onder andere Nederland, Oostenrijk,
Japan en Frankrijk.
Na duizenden eeuwen van zonaan-
bidders en zonne-religieën voor de
mensheid, na alle verering die onze
mata hari altijd van de dankbare mens
zal ondervinden, is onze Indische groep
die met deze zon is opgegroeid de eni
ge die om fatsoensredenen van die
naam niets meer wil weten... Wat een
sterk staaltje van kleinburgerlijkheid
Naast „spionne" was Mata Hari ook
degeen die „de zwoele erotische dan
sen van het Oosten" naar Europa
bracht. Ook erg I Wat een belediging
voor de brave Indische verlofganger I
Die nu in dezelfde braafheid voor de
TV allerlei obsceniteiten „cultureel ge
nieten kan... Maar wie tracht NU de
MENS Mata Hari in al haar tragische
menselijkheid te kennen?
SOEKARNO TABEH
Dit boek (door ons in de handel ge
bracht voor 6,90) „loopt" heel goed.
Ontegenzeggelijk heeft het zijn ver
diensten, maar we begrijpen niet waar
om het werk van Bernhard Dahm „Soe-
karno" 13,50) minder goed gaat.
Want van beide boeken is het werk
van Dahm zonder meer het beste: met
een schat van documentair materiaal,
waaruit men de hele Indonesische re
volutie zich ziet opbouwen. Boeiend ge
schreven en haast anecdotisch omdat
wij er zoveel persoonlijk van meege
maakt hebben. Nogmaals: waarom
leest men graag een boek dat „een
torentje ziet instorten" en is men niet
geïnteresseerd in de opbouw van dat
torentje? Want juist dat opbouwen leert
ons land en volk van Indonesië beter
kennen I
IN DE STAMBOEL
Als leren Chollans, makkelijk. Boe-
ang adja boentoet-nja. Als boekoe-
boek I Als lampoe - lamp I Als bankoe -
bank I Als telor - te I
18