VAN HIER EN GUNDER
in een minuut afgedaan, omdat waar
heden nu eenmaal altijd kort en helder
zijn. Ook jouw vraag heb je zoals je
ziet in mijn antwoordbrief in nog geen
alinea afgehandeld. In de Tong-Tong-
kring is weinig twist: a. men neemt el
kander zoals men is, b. geen roddel
vrienden heeft, c. achter onduidelijke
zaken niet automatisch de valse inter
pretatie zoekt. In kringen daarbuiten
kom ik praktisch niet omdat mijn Tong-
Tong leven nu eenmaal té vol is. In het
algemeen: t.a.v. alle personen of toe
standen, waarvan je veel onaange
naams hoort, als je er toch niets aan
doen kunt, WACHT. Wat kwaad is,
straft zichzelf. Wat goed is, komt uit
eindelijk ook goed uit. Vergeet niet dat
de gemiddelde mens van Tong-Tong
(en elke andere onderneming) nu een
maal een Zilvervloot verwacht, en
pronto! Komt dat niet, dan wordt Piet
Hein gekielhaald. Als Tong-Tong nooit
klinkend succes oplevert, blijft Tong-
Tong altijd Barbertje die hangen moet.
Alleen een bepaald soort mensen leeft
ook op andere (en hogere) waarden.
Wie begrip heeft voor wat door Tong-
Tong) tot stand is gebracht, is dank
baar en zou er zelfs vijf „snoepreis
jes" voor over hebben. Wie dat niet
heeft, is ook met waarheden niet tot
betere gedachten te brengen.
T. R.
„IN HET BAMBOEBOS"
Ik lees graag je ideeën in Tong-
Tong. Alleen vanavond dat doorkijkje
in het paradijs (bij de voorplaat TT
no. 6) - ik zat maar te piekeren wat
je nu zo paradijselijk vond aan die
rivierbedding plus enkele bamboe-
takken chaotisch erboven! Vooral
dat „we met heel Europa en Ame
rika niet vullen kunnen"...??? Mis
schien mis ik een zintuig voor het
één, maar ik heb dan ook „iets" wat
jullie niet zo aanvoelen."
Hettie Eichholtz
Inderdaad, jij mist (zelfs als Indisch
meisje!) iets en daar tegenover heb je
weer een ander „iets" dat wij niet heb
ben. Hier zitten we in één der diepste
mysteries van het elkaar niet kunnen
begrijpen door volken en volksgroe
pen. En waardoor zoveel discriminatie
kan ontstaan, beide kanten uit. Zelfs
knappe sociologen breken er hun nek
op. Een klein sleuteltje zit in het „chao
tische" van de bamboetakken in jouw
ogen. Wij (aan deze kant) vinden in de
ongerepte natuur NIETS chaotisch. In
tegendeel juist alles harmonisch en on
gerept mooi. Dus: het paradijs, waarin
Adam en Eva niet aan harken en
snoeien deden. Wat enorm veel In-
dischgasten in Europa altijd blijft te
genstaan is dat alles „eeuwig bijge-
harkt" is: men kan geen wegberm met
rust laten of het gras moet gemillime
terd worden, de wegrand in beton ge
markeerd langs een liniaal. En dat vindt
de Europeaan juist zo mooi! Blijf op
letten: ik discrimineer noch naar links,
noch naar rechts. Ik stel alleen vast
waar de paradijzen liggen. Het vreemde
is ook dat dit vaak niets te maken heeft
met het hier of elders geboren zijn of
mengbloed zijn. Iemand als F. Chrisy
b.v. (Leven en Dood, TT no. 5) is door-
en-door Hollander van hier, maar met
een verbazingwekkend open oog voor
alles wat tropisch is, dat hij zelfs ver
kiest boven wat „hem eigen behoort
te zijn". Europese stedelingen vinden
b.v. de oetan of zelfs het onderne
mingsleven iets om te huilen. Anderen
voeien er een geluk zoals ze nergens
anders gekend hebben.
Hoewel nochtans dit alles mysterieus
is, Hetty, kunnen wij vrienden van el
kaar zijn en elkander respecteren. Het
is alleen zo jammer dat in verreweg de
meeste onbegrepenheden racisme, dis
criminatie en assimilatiedwang hoogtij
vieren.
Wat verder de „aanblik" van die ri
vierbedding betreft. Wij Indischgasten
zien er niet tegenaan. Wij zitten er
ineens middenin. Het beeld is in ons.
En dat is het wat geluk geeft...
Lees ook in het volg. nummer „Toen
vroeger..." om te weten wat een bam
boebos betekenen kan voor een In
dischman.
T. R.
P.S. Ik koos de titel „In het bam
boebos" naar de gelijknamige novelle
van Akutagawa, die hierin een stukje
„detective-story" legde zoals de beste
Europese niet benaderen kunnen. Om
dat Akutagawa de Natuur en het Eeu
wig Onbegrepene in zijn verhaal kon
betrekken.
„TOENGGOE MATI"
Vandaag zend ik ook een brief
kaart aan de administratie van Tong-
Tong om na deze jaargang mijn
abonnement te beëindigen. Wij heb
ben met veel genoegen de bladen
gelezen en laten lezen aan anderen.
Wij vinden echter dat er na een jaar
weinig variatie meer in is. Het aantal
mensen dat het goede Indië gekend
heeft neemt steeds af en wij voor
zien voor U een eindeloze reeks te
leurstellingen. Tot 20 jaar dichten, tot
40 jaar schrijven, tot vijftig jaar Tong-
Tong. U kunt goed schrijven en ook
daarmee zult u de oude sobats ple
zieren. Met heel veel goede wensen,
X
(identiteit bekend)
Tong-Tong is net een mens! Als hij
ouder wordt, minder beloftevol, minder
boeiend en gevarieerd, gaat hij ver
vroegd naar het bejaardentehuis. Noch
tans: als er maar veel goede wensen
blijven, verliezen wij de hoop niet.
Want zo vaak, als mensen niet verder
kunnen, komt hulp van Boven.
T. R.
BENTIET IN WASSENAAR
„Heel bijzonder bedankt voor Ben
tiet. Het is zo heerlijk om te lachen
en ik heb weer slap gelegen om die
onuitstaanbare onzin, die ik me zo
levendig herinner uit mijn Indische
jaren en zelf ook een aardig mondje
vol petjo spreek. Zij zijn onbetaal
baar die Indische kinderen, met een
jargon wat nergens op de wereld zo
humoristisch is. Wij mensen uit Indië
alleen kunnen dit aanvoelen."
Een Dame uit Wassenaar.
Pas als we van zulke lezers en le
zeressen (die van het leven in welstand
zouden mogen zeggen: „boleh bilang
tevreden") bijval horen voor het leven
van Bentiet, beseffen we hoe klein
onze Tong-Tong-kring eigenlijk is. In
vergelijking met de naamloze groep
van honderdduizenden die nog steeds
ijverig hun best doen om model-Ne
derlands (cijfer 7 te zien als de
enige standaard van fatsoen. Het wa
ren ook dames als deze die de char
me en zelfs culturele waarde ontdek
ten van het Pidgin English terwijl de
brave Britse burger krampachtig pro
beerde een Cambridge-accent te imi
teren! Hoeveel moois en eerlijks is
door deze standsbewustheid verloren
gegaan!
Overigens voeren we in Indië met
die blindweg uit Holland geïmporteerde
leesboekjes soms heel raar tussen de
vele jargon-klippen door en in menig
Gouden Aren leeslesje brak die arme
Bentiet zijn tong nog eens extra op
Hollandse streekdialecten. Eén zinnetje
ben ik na bijkans zestig jaren nog
niet vergeten: „Eulië Ooike is ferdron-
ken in de faart", mededeling van een
boerenjongske dat meldde dat zijn
vriendje verdronken was (eulië
jullie).
„Ini blanda matjem apaaa!" moet
Bentiet wel gedacht hebben. En het
gekke is nog steeds dat de model-
Hollander die zo wég is van allerlei
dialecten en jargons in eigen taal, mis
prijzend neerkijkt op een echt levend
Nederlands jargon van de andere kant
van de wereld! En ontelbare geassimi
leerde Indischgasten daar braaf model
aan mee doen
Zie je wel wat de grootste moeilijk
heid is van Tong-Tong? Wij zijn ECHT
en wie het namaak-leven bemint, kan
dit blad nooit waarderen.
Pas ontvangen bij
Boekhandel Tong Tong:
Batavia seint Berlijn,
door C. van Heekeren
f 19,50
Werd besproken in TT van
30 aug.
TOKO TONG TONG is
Iedere zaterdag v. 12-3 uur n.m.
OPEN
Kom zelf kijken, uitzoeken, be
stellen en kopen
Alleen zaterdag verlaagde
prijzen
Handdoeken, placemats,
slofjes, beursjes etc. etc.
Pr. Mauritsl. 36, bus 14 - lijn 10
19