tong tong VAN HIER EN GUNDER BIJ DE VOORPLAAT \'/y SUIKERFABRIEK KEBON-AGOENG, 1938 Van links naar rechts staande: Heer Zandveld, assistent boekhouder, de kassier, Heer Klosser, magazijnmees ter, Heer Holder, fabriekschemiker, Heer Arriëns, tuinemployé, Heer Tim mermans, 2de machinist, Heer Adam, chemiker. Zittend van links naar rechts: Heer Frij, tuinemployé, Heer Nieuwdorp, tuinemployé, Heer Martens, 1ste ge- employeerde, Heer de Lange, 1ste ma chinist, Baron Hora Sikcama, fabri- cagechef. De andere jongens zijn beginnelin gen van de fabriek. Tot zover wat er in schaarse, nuch tere woorden achter op deze foto van onbekende herkomst stond. Geen toe komstige ministers of bankiers of dich ters. Zo maar een groep „tuinlieden". Zoals er duizenden groepen waren door heel Indië heen. Mensen waar nu een koloniaal verleden aan verweten wordt, bij wie men ijverig zoekt naar fouten, blindheden, domheden om er triomfantelijk dozijnen „trappen ach terna" aan toe te dienen En toch waren het ook mensen die gewoon hard werkten voor hun brood, die een gezin hadden om van te hou den, een huis om in te wonen, een leven leidden met gewone eer en ge wone deugd. Ah, het waren op geen stukken na allemaal tantieme-verdieners. Maar ook al zou het zo zijn, wat is er dan ver keerd aan de 5500 miljonairs die Hol land nu heeft en de 6.800 verdieners van meer dan een ton per jaar? Als de ideologie of het regeringsbestel hierin fout zijn, wie kan het de werkers ver wijten, die er geen notie van kunnen hebben, omdat het immers „normaal zo is"...? Men heeft de mensen uit de grote cultures in afgunst veroordeeld als het goed ging, en in de „downs" heeft nie mand naar ze omgekeken. Men is blind geweest voor de welvaart en opbouw, die een wereldvermaard stempel druk ten op de cultures. Men heeft hen die dit alles opbouwden (vaak uit niets, en met kolossale opofferingen) dit leven afgenomen en ze in Holland gezet op kantoorstoelen en in fabrieksgebou wen. En men weet niet hoe men daar mee niet alleen een wereld van geluk heeft vernield, maar men beseft ook niet hoeveel stil verdriet er is gebleven bij al die oud-planters, die een wereld verloren en er een kooi voor terug kre gen. Als U mensenkennis heeft, bekijk al de gezichten op deze voorplaat stuk voor stuk en langdurig. Zijn het ge zichten van slavendrijvers, van geld- jagers, van uitbuiters? Of zijn het men sen als U en ik en iedereen en vaak béter nog? De geschiedenis is hard voor de planter. Is hard voor de In dischman. We weten niet waar we het aan verdiend hebben. Vergeef het dus 2 LATER „Pas als Tong-Tong definitief heeft opgehouden te bestaan, zal men de waarde en betekenis ervan naar waarde schatten." v. d. M. Schatten vier honderd duizend In- dischgasten de grote verdiensten van het ItV naar waarde, nu het heeft opgehouden te bestaan? Laat een kara vaan voorbij trekken: Maria Dermoüt, du Perron, Couperus, Daum, Beren schot, Kloppenburg, Ledeboer, Berret- ty, Dick de Hoog, Douwes Dekker, Snouck Hurgronje, Adriani, Kruyt, Pa van der Steur, den Ottolander, Bos scha, Junghuhn, van der Tuuk, van Stein Callenfels, Toontje Poland, Mata Hari, Valentijn, Rumphius, honderden meer. Onze Indische geschiedenis is even breed, even roemrijk, even schil derachtig, als welke andere ethnische geschiedenis ook, maar zij is vergeten. Is er in Den Haag (de stad met de grootste Indische gemeenschap ter wereld) ook maar één club, één vereni ging, één genootschap, die Couperus herdenkt of het KNIL? Jan Toorop of het Corps BBL? Indische studiebeur zen bijeenbrengt, een bibliotheek of een museum sticht? Wij hebben als de wind geleefd; wij zullen als de wind verdwijnen. De gro ten in onze historie zijn te verdelen in twee groepen: zij van wie wat gerod deld kan worden en daar is een nega tieve „kennis" van. Zij die boven alle roddel verheven waren en daar weet men helemaal niets meer van. Onze bewustzijnsinhoud is te beperkt, onze ontwikkeling te klein, onze morele maatstaf te burgerlijk. We kunnen niet „zien in groter perspectief". Neem een man als Van der Eb, wiens fantastische bruggen nog vele decennia de maat schappij zullen dienen, hij is in geen vijf jaar glad vergeten... Waarom ik dit werk dan tóch door gezet heb? Omdat misschien later een generatie geboren kan worden met wijder visie. Dan heeft het werk van ons, sufferds, tenminste een partij mooie bouwstenen nagelaten. Deze ge neratie leeft gewoon verder met pen sioen en oblok-oblok PAARDENSPRONG Wat een roerende gevoelvolle voor plaat in Tong Tong van 15 oktober j.l. en wat hebt U het sadopaard vanuit een groot hart beschreven en herdacht. Weinigen, waartoe ik mijzelf reken, hebben zich gerealiseerd wat zo'n paardenleven op net hete asfalt van de straat betekende. Nu eerst zie ik duidelijk, welk voorbeeld deze dieren voor ons mensen zijn geweest. U zegt het zo juist, pas na een leven vol het enige (en kleinste) blad van de we reld, dat we in eigen kring wat senti menteel en trots zijn. En door alles heen ongebroken. TJALIE ROBINSON "dienbaarheid" begrijpen wij hun hoge eigenschappen, dienbaarheid, geduld en moed. Ik ben U erkentelijk, dat U in deze tijd zulks zo duidelijk verkon digt. Daarom is Tong Tong een goed ge schrift. Ik hoop, dat ik in 1968 een trouwe lezer zal blijven. Ingesloten 10, Vriendelijke groeten, G.W.S. De merkwaardige titel boven dit stuk je wordt de lezer duidelijk als hij weet dat de inzender gepens. vice-admiraal is. Wat een wonderlijke sprong van admiraal naar sadopaard! Is groter af stand denkbaar? Het zijn deze begrippen over kolos sale afstanden en barrières, die ons telkens weer diep treffen bij Tong long. Die zo heel veraf staan van het zogenaamde leven in onze benauwde kastjesmaatschappij. Hier vervluchti gen alle betonnen scheidsmuren als schimmen, een eenvoudige soldaten vrouw schrijft filosofie en een admiraal begrijpt een sadopaard. Het zijn momenten als deze die mij verzoenen met alle ongemak en twist in dit Tong Tong bestaan. Mij weder om doen realiseren dat mensen voor een beter leven geboren kunnen zijn. En dat de instinctieve overtuiging dat het inderdaad beter kan, onze wérke lijke leidstar is in dit chaotische be staan van mistastingen... T.R. DE ZILVERVLOOT en overdenkend wat je als veelbesproken man o.a. moet aan horen over je „snoepreisje om de wereld" en „het avontuur van Ata- bal", vraag ik me af hoeveel rust je nog hebben moet in je weinig vrije tijd Uit een privébrief. Je vergist je. In mijn milieux hoor ik daar zelden of nooit wat van. Komt het ter sprake dan zijn vraag en antwoord Lees verder pag. 19 ONAFH. IND. TIJDSCHR. 12e JAARG. No. 8 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. Verschijnt de 15de en 30ste van iedere maand. Prijs per nummer f 0,85. Abt. Nederl.: kwart, f 4,50; halfj. f 9,jaar f 18,Abt. Europa: jaar f 23, Abt. buitenl. (p. jaar en p. luchtp.): Australië en Nw. Zeeland f 63,Indonesië f 58,Z.-Afrika en Z.-Amerika f 48,Canada en V.S. f 39, Suriname en Antillen f 33,—; Abt. buitenl. (p. jaar en p. zeepost): voor alle landen f 28, ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN. ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of af te voeren.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1967 | | pagina 2