m
k
M
<K
Voor een lontong-partij hoefde je vroe
ger het huis niet uit. Dat fixte kokkie in
de keuken met Njonja Besar zonder
enige moeite. En "de lekkerste van de
lekkerste". En dan in je gewone pakkie
aan tafel (niet met de tram door regen
en wind en "paké bon-jas" naar een
restaurant!), volle glazen ijskoud koen-
tji-bier en hij was wat je noemt voor
de toekang-roti!
(Ingez. door
Mevr. A. Priester - Blom)
Vijfmaal zaligheid bij mekaar: 1. Buiten
in de tuin zitten als het zo warm was,
2. zo maar gezellig in je zwempak, 3.
roedjak eten, 4. Op de "bantaan-ma-
nier": dus grote schotels in het midden
en iedereen haalt er zijn hapje uit, 5.
de combinatie van "seger" fris halfrijp
fruit en vlammend hete saus. Fantas
tisch!
We hebben in het hete California ook
Amerikaanse vrienden onthaald op de
ze "Indonesian fruit salad" (zij het niet
zó pedes) en ze waren er dol op.
(Foto Mevr. A. Priester - Blom)
Geen boeiender, geen leerzamer
boek voor een Indische boeken
kast dan
Dr. H. J. de Graaf's
"Geschiedenis van Indonesië"
Ruim 500 pagina's compacte his
torie voor 16,75, incl. port.
Om er jaren
plezier van te hebben
BIJ HET SADOPAARD
Van de vorige Tong-Tong
Evenals K. Mahieu en jouzelf en zo
vele anderen snap ik er niet veel meer
van. Hoe meer jij kankert, hoe meer jij
je laat gaan los van alle vrees voor
,,dat" geld waarmede je gelukkig niet
zo goed kunt omgaan los van alle
vrees voor critiek en bestaansmogelijk
heden, hoe meer jij je vrij gaat voelen
van de levensnoodzakelijkheden, met
des te meer interesse en zielsvreugde
lees ik jouw Tong-Tong. Het stoffelijk
welzijn wordt heel vaak verward met
qualiteit en grootheid, daar doen wij
allen aan mee en dat is een van de
belangrijkste oorzaken van de komen
de tragedie tussen het overvette en
walgelijk rijke, westen en het uitgehon
gerde en straatarme Oosten.
Wij weten en kennen ook in Europa
en Amerika de nare consequenties van
een te grote concentratie op uitslui
tend stoffelijk efficiente en rationele
beginselen, wij (alhans een kleine min
derheid) weten dat er veel hogere
mooiere en diepere levensbeginselen
bestaan en het is vooral in Azië waar
een andere levensphylosophie werd
ontwikkeld dan onze Grieks-Europese.
Een levensbewijsheid die meer geba
seerd was op diè dingen die niet zo
direct zichtbaar, meetbaar, bruikbaar
en nuttig waren maar die toch bestaan
en waarvan ieder mens eerst na een
mensenleven vol ervaring de grote
waarden, de merkwaardige schoonheid
en de grenzeloze diepten leert inzien.
Daarom vindt men in alle Aziatische
„cultuur" landen op de meest afgele
gen plaatsen huisjes en kloosters waar
de allergrootste wijzen zich geheel
trachtten los te maken van de stoffe
lijke wereld van gebrek en leed om on
stoffelijke werkelijkheid. Om daar iets
van te begrijpen en iets van te leren
kennen moest men de woestijn in of
hoog de kale bergen in „en vasten".
Opgezwolgen in die oneindige rust en
bevrijd van alle menselijke roerselen,
daar kon men pas de grote harmonieën
van de Cosmos en de wereld op zich
laten inwerken en indringen in de on
eindige grootsheid en diepten der ruim
ten, de onbeschrijfelijke kleurenpracht
en de bevrijdende rust van de realiteit,
en die verwerken. Dat waren dan de
profeten die de Stem der Waarheid
alleen in de Woestijn of op afgelegen
bergen konden horen. En als zij in „de
Wereld" terugkwamen staken zij de
vinger op en verkondigen wetten, zij
waarschuwden voor de Mammon en
duivel en soms de ontaarde verhou
ding tussen man en vrouw.
In onze volvette en overvolle Wes
terse wereld is echter geen rustig plek
je meer te vinden en kan de Stem der
Waarheid en Schoonheid steeds min
der worden gehoord. Slechts enige
snuffelaars met een heel fijne neus
voor het mooie, het schone en ontroe
rende dat van de Vrije Natuur „nog is
overgebleven" tussen de 99% creaties
en hervormingen door „Homo Sa
piens", en „Cultuurmensen", die wei
nige snuffelaars kunnen ons nog iéts
laten zien van wat kwalitatief mooi is,
waardevol en geest en ziel verrijkend.
Van deze weinigen ben jij er één en
indien je kankert over alle menselijke
creaties en je rugharen overeind staan,
dan vind je de beste woorden en meest
ontroerende schilderijtjes waarmede je
je zielsroerselen ons kenbaar maakt. Jij
en Lilian laten ons genieten van vele
doorkijkjes, van de ontroerende pracht
van een land waar wij de rijkste jaren
van ons leven doorbrachten en dat wij
niet zó fijn, zó rijk en zó diep van in
houd zagen als jij ons dan nu weet
voor te schilderen. Heimweh? Neen
Tjalie, gelouterde waarheid en Schoon
heid, die altijd de moeite waard is aan
de vergetelheid te worden ontrokken
al betaalt het niet. Ik sluit voorts 50
in ruil voor de koele slok schoon water
uit jouw gentong.
A. Segond v. Banchet.
TULUNG MENULUNG
N.a.v. het ingezonden stuk van
Schardijn in TT no. 6 ontvingen wij van
onze medewerker de historicus Dr. H.
J. de Graaf een brief, waarin hij o.m.
schreef:
Nu nog iets over een actuele me
dewerker van Tong Tong, de Hr.
Schardijn.
Met grote belangstelling heb ik
zijn stuk gelezen. Het bevat kostbare
gegevens. Het versje, z.g. ter ere
van kap. Jonker, ziet er erg Portu
gees uit. De 5e regel luidt verbeterd:
Allah tenha nosso capitao, dus: God
beware onze kapitein. Allah, i.pl.v.
Deus zou er inderdaad op kunnen
wijzen, dat we hier met kap. Jonker
te maken hebben, want deze was
Moslim. De Nederlandse „vrije" ver
taling van deze regel „Daar komt
onze kapitein", met slechts één
woord goed, is er natuurlijk naast.
Het historisch commentaar be
hoeft ook verbetering. Kap. Tackel
zal wel kapitein Frangois Tack zijn,
op wie ik in 1935 ben gepromoveerd.
De neef van Jonker, kap. Zacharias
Sawarga, kreeg wel een vast tracte-
ment uitbetaald door Speelman, maar
vele jaren vóór Jonker's dood. Ver
band bestaat er dus niet. Ook laat
bende zich kwalijk afleiden van ven
der; het komt ook in het Javaans
voor.
Toch hoop ik van harte, dat de hr.
Schardijn vlijtig zal voortgaan met
publiceren, tenzij te veel mensen zich
aan zijn fouten ergeren. Zijn mede
delingen bevatten kostbaar materiaal
b.v. behalve dat versje, de stoffelijke
herinneringen aan kap. Jonker.
Zo'n laat getuigenis van het „Por
tugees" in Tugu is natuurlijk hoogst
belangwekkend. Gaven mensen als
15