Mens en Mens
X
Kregelig word je als je ziet hoe men in Holland (trouwens in het hele westen
in het algemeen) niet meer zijn medemens kan beoordelen als MENS en als
PERSOONLIJKHEID. Sociale status en financiële positie, naar die maatstaven
beoordeelt men! Men oordeelt op diploma's, titels, baan, kleding, etc.
Elke sociale status, elke bepaalde
funktie in de maatschappij brengt een
min of meer verplicht uiterlijk levens
patroon met zich mee. Een bankdirec
teur kan het zich niet permitteren op
een brommertje naar zijn werk te ko
men; hij loopt of hij komt in een auto,
desnoods op een fiets, maar niet op
een brommer. Dit is één voorbeeld. U
zou het met honderden voorbeelden
zelf kunnen aanvullen.
Dergelijke eisen dragen er niet wei
nig toe bij het leven in Holland knel
lend en drukkend te maken. Zo stelt
de Hollandse maatschappij ook zonder
meer de verwachting dat iemand een
baan of beroep kiest die aansluit bij
opleiding en behaalde diploma's. Dat
iemand een beroep wil kiezen dat meer
past bij zijn persoonlijkheid dan bij de
gevolgde opleidingen, dat zijn sociale
status daarbij zou dalen en dat hij er
financieel zeker niet beter van zou
worden, niets is in Holland te absurd
dan dat men erover zou kunnen praten.
Denk je eens in dat iemand die is af
gestudeerd aan de universiteit en zich
socioloog mag noemen, er de voorkeur
aan zou geven enkele jaren als matroos
te varen uit verlangen over de horizon
te zien en wat praktische levenserva
ring op te doen. Te wild om aan te
denken! Zoiets is daarom voor de Hol
lander (en westerling) onaanvaardbaar,
omdat de mens gewoon is zijn mede
mens te beoordelen naar uiterlijk ver
toon zoals titels, baan, beroep, huur-
klasse van woning, etc. Maar wanneer
nu een individu met bepaalde titels of
met een bepaalde baan zich in uiter
lijkheden verder niet gedraagt conform
de verwachtingen van de maatschappij,
dan slaat hij die maatschappij het ver
mogen tot oordelen uit handen. Want
wie altijd op uiterlijkheden beoordeeld
heeft (en opleiding, titels, baan, kortom
de hele financiële en sociale status
zijn uiterlijkheden) die kan niet de
MENS en de PERSOONLIJKHEID ach
ter dat uiterlijke scherm beoordelen.
Wellicht zou er verandering kunnen
komen in deze mentaliteit als de men
sen maar meer gedwongen werden ook
de MENS die achter het uiterlijk ver
toon schuil gaat, te beoordelen. De
mensen zouden hiertoe gedwongen
worden als maar meer mensen de
moed hadden zich als MENS te pre
senteren. Maar in het westen is de
mens bang zich als MENS bloot te ge
ven. Hier presenteert men zich als
degene die die en die funktie ver
vult." En men camoufleert dus de PER
SOONLIJKHEID in de mantel der so
ciale positie. En blijft daardoor mens
een zeker iemand).
Gelukkig liggen niet overal ter wereld
det kaarten zo op tafel; als in Djakarta
een bankdirecteur rondloopt op blote
voeten, dan hoeft dat zijn aanzien en
positie als bankdirecteur helemaal niet
te schaden. Mits zijn PERSOONLIJK
HEID maar groot genoeg is. En thuis
kan hij gerust in pyama gasten ontvan
gen. Want hij is toch MENS? En in In
donesië schuwt men het niet om zich
als MENS te laten kennen. En de Indo
nesische maatschappij kijkt ook veel
vlugger door uiterlijkheden heen en
laat zich niet zo gauw misleiden door
uiterlijk vertoon.
Soekarno kon een persconferentie
geven terwijl hij gekleed was in prettig
sporttenue, met slippers aan de blote
kaki's. (Stelt U zich voor dat Pres.
Johnson zoiets deed!)
Dat was geen persoonlijke gril van
Soekarno, maar dat was een zuiver
Indonesische daad. Hoe U ook over
Soekarno oordeelt, vergeet één ding
niet: hij had de moed om zich te pre
senteren als de MENS Soekarno. Hij
heeft zijn persoonlijkheid niet verbor
gen achter de verblindende glans van
het presidentschap. Met zich te tonen
zoals hij was, met vele gebreken, heeft
hij zich vele trouwe aanhangers ver
worven.
Of wilt U een andere figuur? Neem Van
Heutsz. Een man uit een heel andere
tijd en van veel oudere opvatingen.
Maar toch had hij één ding gemeen met
Soekarno: ook als generaal presen
teerde hij zich als MENS. Als hij naar
de kali moest (ik spreek hier over de
natuurtoiletten van Atjeh) dan gingen er
altijd enkele pradjoerits mee die met
getrokken klewang de wacht hielden
over hun generaal zolang die neer
hurkte. Geen wonder dat Van Heutsz
op handen gedragen werd; zijn solda
ten kenden hem zowel als hoogstaand
MENS als bekwaam generaal.
Van Heutsz is dood, zijn tijd is voor
bij. Maar djangan loepa! Onze tijd, elke
tijd heeft gebrek, groot gebrek aan zul
ke figuren die zich weten te presen
teren als MENS en als PERSOON
LIJKHEID zonder te letten op het ge
vaar hun positie en aanzien te verlie
zen. Zulke figuren hebben eeuwige
waarden en daarom mogen en moeten
wij herdenken, ook al waren zij kolo
niaal.
Last but not least: durft U zich te
presenteren als MENS zoals U bent?
Zonder voortdurend in angst te zitten
Uw sociale positie en aanzien te ver
liezen? Hebt U die moed? Of bent U
ervan overtuigd dat U als MENS niets
bent? In dat geval kunt U zich verschui
len onder het kleed van Uw positie in
de maatschappij. Of U kunt iets aan
Uzelf doen. Want ook al heeft een per
soon een nog zo hoge maatschappe
lijke funktie, als PERSOONLIJKHEID en
als MENS is hij een nul als hij niet de
moed heeft zich ook werkelijk als
MENS te presenteren.
F. Chrisy.
Velen herinneren zich t.a.v. Van
Heutz ook nog wel de anecdote hoe hij
reeds als GG op Paleis Noordwijk in
Weltevreden wonende, elke ochtend
heel vroeg al een wandelingetje op
straat maakte in pyama en op sloffen.
Eens toen hij juist op straat was, werd
de wacht verwisseld en de nieuwe
schildwacht die Van Heutz nog niet
kende, hield ,,de ouwe heer" aan de
paleispoort aan. ,,lk ben de GG", licht
te Van Heutz toe, maar Jan werd er al
leen maar nog kregeliger van: ,,Hoor
es, ouwe heer. Je kan me nog meer
vertellen, maar als je niet subiet maakt
dat je wegkomt!..." Van Heutz moest
ergens vandaan opbellen om binnen te
komen!
Over dat ochtendwandelingetje van
Van Heutz zijn veel geïrriteerde wenk
brauwen gerezen en toch wandelde hij
alleen rond vóór reveille als elk ander
edelachtbaar burger nog in bed lag!
Verder moeten niet-kolonialen maar
geen verkeerde veronderstelling maken
van Van Heutz' lijfwacht zelfs als hij
naar zekere plaats moest. Het leven
in Atjeh was toen chronisch levensge
vaarlijk. Oud Atjeh- en Tjakranegara-
man Cohen vertelde me eens dat toen
hij in Atjeh ook naar zekere plaats ging
(men nam altijd zijn karabijn mee) en
neergehurkt zat, hij uit zijn ooghoek
opeens zag dat zijn karabijn zachtjes
achterwaarts bewoog. In een bliksem-,
snelle reactie kon hij nog net zijn wa
pen grijpen, maar de in het struikge
was verscholen Atjeher ontkwam nog
net op tijd. Van Heutz zorgde gewoon
voor dekking
Misschien zullen F. Chrisy's opmer
kingen over Soekarno wel lezers boos
maken. Als sociologisch student is
Chrisy echter alleen bezig zeden en
gebruiken zorgvuldig te meten. Hij ziet
door de mensen heen het patroon I
Van zijn hand was ook Leven en Dood
in TT No. 5.
ifiiiiiHiiiMmduiiniiiiuiiiiiiiiiHiiiimimiiiMiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiMKiiiimiiniiiniiiiiiiiuiiiiiiiiiiuuiiiiiiiiimi
Onze
DJAGOER BALLPOINTS zijn j
nu verkrijgbaar met EXTRA VULLING
I 0,85. Zonder extra vulling 0,50. j
Vullingen alleen zijn verkrijgbaar bij
j bestelling van minimum 3 stuks plus
20 ct. porto 1,25.
ÜUIIIUlUIIIKIIIIUlUMlIIllllBIUIUIUUlUUlllllllllMinillllllllllllllllllllllllllllllllilllllIllllllllllllllllllllllllllllïïi
8