Preanger, in de aandacht van de Sul
tan van Djocja. En kreeg zijn voor hem
vererende functie. In de kraton voelde
hij zich weldra thuis en werd er door
de bewoners op handen gedragen.
Ik heb Spies na die zeer interessante
avond bij hem, weinig meer ontmoet.
Wel is hij nog een paar maal bij mij
op de fabriek geweest. Zijn moeder
was toen al naar Duitsland terug. We
zijn nog eens een paar malen bij avond
naar Parang Tritis geweest, de bad
plaats op het Zuiderstrand waar onze
fabriek vlak bij lag. En heb ik hem toen
nog eens verteld over het rijk naar Njai
Loro Kidoel en de legende die om haar
geweven werd. En dit tegen een ach
tergrond van zwaarbegroeide rotsen
met de tomeloze branding daarachter
van de Indische Oceaan.
Kort daarop is Walter naar Bali ge
togen. Hij voelde zich niet helemaal
„vrij" met z'n kratonbaan. In lange tijd
hoorde ik niets meer van hem tot ik las
van z'n leven onder de Balinezen hoe
hij langzamerhand de kenner werd van
het Balinese volksleven en van zijn cul
tuur. Tenslotte werd hij er conservator
van het door hem ingerichte Bali-
museum. Vijftien jaren verbleef hij er
en gaf zijn adviezen aan vele buiten
landse kunstenaars, auteurs, filmers en
anderen. O.a. was hij er bevriend ge
raakt met het bekende echtpaar Covar-
rubias de mexicaanse schilders en be
schrijvers van de Balinese dans.
Toen kwam de oorlog met Duitsland.
Spies werd niet met rust gelaten he
laas, ondanks het feit dat hij niets te
maken had met politiek of het ontwa
kend nationalisme. Men bracht hem
naar Ngawi en vandaar naar het kamp
Kota Tjané in Atjeh. Toen was de Jap
op komst en men trachtte hem en zijn
medegeïnterneerden naar Ceylon over
te brengen. Onderweg werd het schip
echter bij het eiland Nias gebombar
deerd en Walter vond zijn einde in de
golven.
Jan van der Schalk.
De TONG TONG-VERZAMELMAP
Artistiek uitgevoerd, een sieraad voor
Uw boekenkast f 5,95.
ANECDOOTJE
In het evangeliserend maandblad ,,'t
Haventje" troffen we de volgende
anecdote aan:
Bijbelles vanwege de kerk op de la
gere school. We beginnen met net
zingen van een lied. Daarna de ver
telling van het Bijbel-verhaal. Ten
slotte - bidden.
Op een schippersschool ziet men al
tijd weer nieuwe qezichten èn ge
zichtjes. Dit laatste was die bewuste
morgen het geval. Een nieuw meis
jesgezicht zat vooraan. Naast haar
zat een jongen aan z'n tafeltje. We
zijn aan het laatste toe - aan het
bidden. Nauwelijks begonnen, roept
het meisje: „meneer, hij zit te sla
pen!"
We veronderstellen m ons onderwijs
wel eens te veel. Zo veronderstellen
we ook vaak het gebed als een be
kende zaak. Gesloten ogen zijn voor
menig kind ogen van wie slaapt en
niet meer.
„Here, leer ons bidden!"
In deze moderne tijd, waarin atheis-
me een „normale" exponent is van het
rationele denken, wekt zo'n anecdote
over bidden vaak wrevel op, hebben
wij gemerkt. Gelukkig zijn wij bij Tong-
Tong in een Indische gemeenschap van
grote tolerantie en nemen ook de athe-
isten onder ons van dit berichtje zon
der bezwaren kennis.
Wat leren we eruit?
Op de eerste plaats: een oude waar
heid: zoals de ouden zongen, piepen
de jongen. Onder ouderen geldt vaak
als axioma dat wie bidt (gelovig is)
zijn tijd maar verdoet A.h.w. slaapt.
Is God niet het opium van de massa's?
Wie in plaats daarvan hard werkt en
goed verdient, is verstandig. (Is dan
geld niet het opium van de massa's?)
Het merkwaardige is dat dat school
meisje „tegen het bidden, resp. slapen
AANKEEK". Het niet kende. Zo ken
nen massa's volwassenen het bidden
alleen in zijn verschijningsvorm, name
lijk als „zinloos gepreveld aanvraag
formulier bij de hemel". Als massa's
bidders het niet verder kunnen bren
gen dan dat, dan is dat verdrietig, na
tuurlijk.
Want diep binnenin is het bidden
het „vrijmaken van je universele
geest", waarmee wij allemaal geboren
zijn: een geest die zich niet alleen be
zig houdt met meetbaarheden en be
rekenbaarheden, maar ook met dat wat
onmeetbaar is. En voor het verwijlen
waarin de Javanen een curieus begrip
hebben: lalidjiwo: het vergeten van de
ziel. In het westen noemt men dat soms
meditatie of contemplatie, maar het
gaat veel dieper. Veel hoger, veel
breder. Het is het zich kunnen losma
ken van beperkte aardse gedachten
om vrij als een vogel te zweven in
hogere dimensies. Om van daar uit
weer in vrede terug te kunnen keren
naar de aardse problemen en onop
losbaarheden. Het geeft werkelijk veel
meer gemoedsrust dan regeringsga
ranties
T.R.
STATISTISCH
Elk jaar kopen maar een stuk of vijf
lezers bij ons het Statistisch zakboek.
Nu is weer verschenen het Statistisch
Zakboek 1967. We hebben er vijf van
afgenomen. Bestel maar! Ze kosten
f 5,50. Statistische boekjes zijn saaie
leesstof Het kost je wel enige tijd om
ze dóór te krijgen. Maar ben je een
maal zo ver, dan vertellen ze toch een
massa van het land waarin je leeft. Ze
geven je een duidelijk overzicht van
de stand van de woningbouw, van de
verkeersproblematiek. Ze vertellen dat
het aantal miljonairs in Holland toe
neemt, dat er in 1966 21.000 paarden
zijn opgegeten en driekwart miljoen
kalveren en dat er zonder dat je ooit
een haan hoort kraaien of ergens een
levende ajam ziet, toch maar eventjes
232 miljoen kilo eieren zijn geprodu
ceerd.
Dat de mensen in Drente gemiddeld
94 meter van elkaar af leven en in Zuid
Holland maar 34. Dat hoewel Neder
land één groot fabrieksland is, er toch
nog voor 6V2 miljard gulden aan fabri
katen werd ingevoerd. Dat er 2.196
sexuele misdrijven waren. Dat ziekten
van de bloedsomlooporganen de groot
ste „killer" zijn in Nederland, met z.g.
nieuwvormingen (kanker, tumoren, etc.)
als nummer twee. Dat de aankoop van
personenauto's nog steeds in stijgen
de lijn is Dat...
Tot de „zure" kennisvorming van
elk journalist behoort helaas ook het
voortdurend opnemen van feitenmate
riaal. De doorsnee burger volstaat
met: „Ik geloof dat het steeds erger
(meer) wordt." Of: „Ik geloof dat het
minder wordt." En op dat geloof ba
seert hij zijn heilige overtuiging. Maar
wie leest statistieken?
EEN
ONOVER
TROFFEN
ARTIKEL
VAN
TONG TONG
HET MEEST
GEVRAAGD
RANTANG f 11,f 1.50 verzendkosten
Zoals U weet zijn onze rantangs afkom
stig uit oorlogsproductie, dus perfect alumi-
nium-alliage, solide model (je kan er in ko-
kenl), keurige afwerking. Probeer zélf een
vergelijking met elke andere rantangl
Een nuttig ding dat tjoetjoek nog ge
bruikt over een halve eeuw
17