terst noodzakelijke wijze heeft moéten
voeren. En dat zoiets een reusachtige
natuurwet zou zijn: een heelal als be
staansbasis voor denkbeelden. Dat is
moeilijk te geloven. Zoiets moet men
wéten. Als dit juist is, moeten de men
sen beschikken over allerlei, waaruit
deze natuurwet op logische wijze kan
worden verklaard.
Het zijn nu juist de onopgemerkte
waarden die dit standpunt bevestigen.
Niet alleen dat: ze geven ook de in
zichten en de manier van werken aan,
om de mensheid gelegenheid te geven
te voldoen aan hun grote bestaans
reden.
Zo'n natuurwet is ergens voor. Die
is er niet zomaar, niet voor niets. Het
denken, het bewust beleven van het
leven, méér dan alleen maar te zor
gen dat men bestaat, is ergens voor
nodig - het is zo nodig, dat er een
heel heelal is gebouwd om het moge
lijk te maken. De mensheid vertegen
woordigt een enorme waarde, en is er
zich op dit ogenblik niet van bewust.
Ze kan naar haar feitelijke waarde niet
handelen, omdat ze haar niet kent.
Wij zijn waarden voor het hele heel
al, zelfs voor méér dan dit heelal.
Maar als we niet aan die waarden vol
doen moeten we onszelf verdelgen
- ook door onze intelligentie. Een in
telligentie, die niet aan het leven vol
doet kan niet bestaan, en schept al
lerlei om daarmee zichzelf uiteindelijk
te elimineren. Dat is de consequentie,
die bij de grote natuurwet behoort.
De bescherming van onze wereld
bevolking kan dus alleen maar ge
schieden door de werkelijke mense
lijke waarde in het heelal te leren en
te doen kennen, opdat onze planeet
bevolking in haar geheel naar die
waarde in het heelal kan optreden. Het
betekent, dat ons werkterrein inder
daad buiten onze planeet in de we
reldruimte ligt, teneinde het heelal zelf
te ontwikkelen. De ruimtevaart is een
indicatie in die richting, maar niet de
manier waarop het gebeuren zal of
kan. Zij is tenslotte nog een product
van de ontwikkelde primitiviteit.
Tegelijk met een geestelijke verhef
fing (het kennen van onze waarde als
geest en geestkracht) doet zich nu een
enorme mogelijkheid voor, nl. die van
een groot ontwikkelingsproject van het
stelsel waarin we zelf leven - van het
hele zonnestelsel, en dat met stof, die
we evenmin nog hebben ontdekt. We
beginnen helemaal opnieuw, met nieu
we kennis, waarvan de beginsels te
voorschijn zijn gebracht.
Het is duidelijk, dat we heden een
grote tijd beleven. Een beslissende
tijd, waarin het bestaan van onszelf
de inzet is. De wereldgeschiedenis
heeft uit de aard van het leven en de
bewustwording daarvan déze hoofdlijn
moeten volgen:
de mens begon zonder kennis, vrij
wel zelfs zonder intellect. Hij moest
zichzelf ontwikkelen. Uiteindelijk zou
hij zich moeten ontwikkelen tot het
besef van zijn waarde. Maar daarvoor
is een lange tijd vereist. De druk om
te kunnen bestaan in een natuur, die
nog wildernis was, vroeg zijn volle aan
dacht, ook al had hij gevoel voor „ho
ger leven", dat buiten het bestaan op
en van deze aarde werd gedacht.
Hij moest zich ontwikkelen - zijn
eigen leven ontwikkelen. Daarvoor ver
meerderde hij zijn bestaanskennis, om
met de gegeven materie van zijn aarde,
zoals ze hem oppervlakkig voorkwam,
te kunnen handelen. Maar die primi
tieve mentaliteit, die door de bestaans-
zorg bij hem groeide, en waaruit hij
alles verklaarde, bleef hem op die weg
bij - tot nu.
Intussen toch ontwikkelde hij in zich
zelf de eigenlijke waarden, zoals ze in
het culturele leven zijn neergelegd -
trouwens, heel het culturele leven is
zelf de waarde, die bij de werkelijke
mens met de vereiste capaciteit be
hoort. Hij bracht die waarde voort, en
gebruikt haar. Het alfabetisme is er de
basis van. Maar eerst n u wordt hij
zich van die waarde bewust: van het
feit d a t de culturele waarde bij hem
behoort als natuurkracht, ajs noodza
kelijk onderdeel van de natuurwet, vol
gens welke hij bestaat in het heelal.
Als nu, zoals thans wordt gedemon
streerd de primitieve oermens ten
hoogste is ontwikkeld, en hij tevens
intelligent zich heeft geoefend, heeft
hij óók in zijn ontwikkeling het mo
ment bereikt, waarop hij in staat is
zijn waarde te begrijpen, en zijn feite
lijke en echt menselijke capaciteit te
gaan zien om haar verder te ontplooi
en. In de uiterste woede van de ver
woesting komt tevens het moment van
de bevrijding uit de primitiviteit.
Dat is het punt in de geschiedenis,
waarvoor we thans, op dit moment,
staan. Teilhard de Chardin had gelijk
toen hij het idee kreeg dat de mens
heid naar het punt „Omega" conver
geert. Maar hij kon nog niet weten wat
dat precies was. Wij, dertig jaar ver
der in de geschiedenis, beginnen het
te begrijpen. Als dit punt werkelijk bin
nen enkele jaren is bereikt, zal in al
ons denken en doen een omwenteling
hebben plaats gevonden zoals we nog
nooit hebben meegemaakt in de ge
schiedenis. ledereen zal er geestelijk,
ja zelfs lichamelijk bij betrokken zijn.
J. H. Andriessen.
Vanaf december bij boekhandel
Tong Tong verkrijgbaar:
"NAAR OMEGA"
door J. H. Andriessen. 6,90
f 6,incl. porto. Mag in geen biblio
theek ontbreken!
Stadswapen sleutelringen
ZIJN ER WEER
serie compleet 26 st. 10,
serie van 12 (naar keuze) 6,
per stuk 0,75
Blanco om zelf een foto
of plaatje in te doen f 0,50
Een leuk (en goedkoop) cadeau!
Toko TONG TONG
Placemats plus servetje
(Kebogan motief)
zijn UITVERKOCHT
Tong Tong (piate) gasaansteker
met fijn gegraveerde
wajang-figuur
Prachtig Kerstgeschenk f 30,
(kleine voorraad)
PON PAHING PON
Zoals wij in ons vorige nummer in
de rubriek Van Hier en Gunder meld
den, komen we dit jaar NIET met een
Tong Tong-kalender uit met de pasar
dagen. Deze kalender is voor ons jaar
in jaar uit een strop geweest door te
weinig bestellingen.
We willen echter onze lezers die er
erg op gebrand zijn niet teleurstellen
en daarom hebben we IN KLEINE OP
LAAG een simpel kalenderTJE met de
pasardagen laten aanmaken, een ka
lender van één velletje maar, dat men
eventueel in een andere kalender kan
plakken of als legger in keuken of bu
reau gebruiken. Of in de damestas
meenemen!
Prijs f 1,(stuur postzegel op van
f 1,of gireer). De kalender verschijnt
medio december. Verkoop alleen zo
lang de voorraad strekt.
Als het niet mooi en duur kan, dan
maar sederhana...
9