Handwerken, als de dag begint Fried Nieuwenhuys Wat is kant? Een bruidssluier, een doopjurk? De zoom van een kabaja of een baljapon? Of is kant een opvliegende duif, een vlinderbloem, een kembodja, een trosje melaties? Of zijn de sierlijke geveltjes van Oudhollandse grachtenhuisjes van kant? Vrij borduren is een bezigheid die al deze vragen simpel oplost: voor haar die wil en kan (want vrij borduren is een kunnen) ziet in elk materiaal een ander, verschillend van vorm, karakter en functie. De nieuwe functie wordt ge boren door een verlangen tot het cre- eren, iets zichtbaar maken dat tot nog toe alleen in gedachten bestond. Niet het navolgen van keurige pa troontjes, niet een ingewikkelde ste- kentechniek, maar de goede gedachte, de goede greep, die maken de vrije borduurster tot een Kunstenares die nog nooit eerder op de rij van schil ders, dichters en componisten is gezet. Maar zij is het, het onbekende Indiaan se of Lapse vrouwtje dat met stukjes leer, hennep en boombast wat maakte dat haar verzwegen gedachten en dro men uitdrukte. Dat haar deed leven naast de prozaische werkelijkheid. Toen ik Fried Nieuwenhuys (de vrouw van de schrijver Rob Nieuwenhuys) vijf jaar geleden ontmoette was "vertalen" en ontwerpen van kruissteekpatronen haar bezigheid. Ze is er nog geweldig in, met haar aangeboren tekentalent (ze illustreerde voor de oorlog een kinderserie) kost het haar geen moeite een figuur neer te zetten. Nu werkt ze in een volkomen andere richting, waar in ze duidelijker dan ooit haar eigen persoonlijkheid en kleur aangeeft. "Ik leerde eerst de toepassing van steken en het verwerken van bepaald materiaal voor het vrije borduren", ver telt ze van de lessen die ze van Mevr. Hart-Nijboer kreeg. "Het kiezen van lapjes is natuurlijk het belangrijkste. Kiezen en verzamelen, het eerste kun je alleen als je een boel hebt, waaruit je de juiste kunt halen." De wandlappen van Fried Nieuwen huys zijn totaal verschillend van karak ter dan die ik tot nog toe heb gezien en bewonderd. Mat, vaak dromerig ondefi nieerbaar van kleur, met als contrast de strakke, eenvoudige compositie. Ik moet onwillekeurig vergelijken met de lappen van Lydia Luiten, die wild, on- volgbaar en ver buiten de horizon gin gen en daarom zo boeiend waren. De uitbundige kleurentechniek en vrolijk heid van de borduurstukken van Ans Groen, tere, schilderachtige collage- vlakken van mevr. Meyer en de naar mijn mening, ijskoude, halsstarrig tech nische volmaaktheid van Cecile Drees- man. Deze lappen zijn totaal anders. Waarom? Omdat er iets Indisch van uitstraalt? Er zijn maar twee stukken in haar kleine collectie die helemaal In disch zijn: het oude Indische huis op de achtergrond, met de twee zusjes Fried en Riet van Bommel op de voor grond met een geitje. Er zijn Indische bloemen en planten, er is zon en scha duw en sfeer, dezelfde sfeer die je tegemoet straalt als je "Tempo doeloe" openslaat. Het tweede karakteristiek Indische stuk is de "Kembodja", een lap die voor Fried Nieuwenhuys persoonlijk veel betekent. De opdracht aan een onvergeetlijk droef moment in haar le ven. De komst van de dood is een simpel moment en daarom is ook deze kembodja op het graf van haar eerste kindje een eenvoudige boom, met hel dere bloemen. Terug van vakantie bor duurde ze het kerkhofje in Dordogne, lieflijk en sereen, donkere contouren met alleen een lichtende krans op een gedenksteen, canna's op de voorgrond. "Hoe kom je aan al die prachtige lapjes die zo precies te pas komen bij datgene wat je wilt uitbeelden?" "Oudhollandse huisjes", waarvan de lichte sierlijke geveltjes door de borduurster als kant werden gezien. "Overal vandaan. Ik ruil met de buur vrouw die ook met borduren is begon nen. Maar verder koop ik overal stuk jes en restjes als ze te krijgen zijn. Begin van het jaar, als de opruiming begint sta ik al heel vroeg in de mor gen voor een winkel die Ploegstoffen verkoopt. Daar haal ik de grootste voorraad weg, er is zoveel bruikbaars "Kembodja"sterk afgetekend als de herinne ring in een mensenleven. bij. Maar verder verwerk ik graag stuk jes uit oud materiaal dat ik al heb. Deze duif b.v. is gemaakt van een heel oude bruidssluier. En hier, deze bloem en die gevelrand is daar ook uit. Met kraaltjes en pailletjes werk ik ook, dat geeft altijd iets lichts en feestelijks, maar het geglinster mag toch niet do mineren anders is het effect goed koop." De mooiste wandlap is haar "Levens boom". Prachtig van opzet, kleur en gedachte. Een uitbundige bloemenrui- ker met een grote verscheidenheid van bloemen aan de voet van de sterke, donkere boom. Er zijn 3 duiven van schitterend wit tot zwart opklimmend als het symbolische begrip van jeugd, ouderdom, dood. De witte duif is het dichtst bij de prachtige bloemenruiker, maar de zwarte vliegt het stralende licht aan de top tegemoet. Het beschrijven van wandlappen is natuurlijk onmogelijk. Hoe kan ik U vertellen hoe beeldig mooi ik b.v. de duiven van Fried vindt. Ze zijn haar lievelingsdieren, komen vaak op haar stukken voor. Er is er een van witte tule-kant met zwarte kraaltjes waardoor het lijkt of hij grijze veertjes heeft. 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 12