"Het gevaar" Exit ri Het bericht onder bovenstaande kop in ons nummer van 30 november 1967, waarin we bekend stelden dat we onze abonnementsprijzen NIET zouden ver hogen, heeft schijnbaar verreweg de meeste lezers onberoerd gelaten. Uit de weinige reacties die we tóch binnen hebben gekregen maken we de vol gende twee bekend, die o.i. de tegen gestelde opinies vertolken, die bij on ze lezers bestaan t.a.v. onze weigering de prijzen te verhogen: "In de "Haagse Courant" van 16 december heeft de redactie van dit blad de abonnementsprijzen van dit blad bekendgemaakt i.v.m. "de nog steeds stijgende kosten". Het Minis terie van Econ. Zaken heeft de prijs verhoging goedgekeurd. Geen opi nieonderzoek; geen discussie over wat wel of niet kan. Doen wat moet. Punt. Ik vind dat de Directie van Tong Tong dit ook moet doen." R. F. Kramers Verder kregen wij van andere zijde een giro voor 'n bepaald bedrag waar op slechts dit stond: Lucas 16 19. We sloegen de Bijbel ervoor op en vonden: "En daar was een zeker rijk mensch, en hij was gekleed met purper en zeer fijn lijnwaad, levende alle dag vroolijk en prachtig." Technisch beschouwd heeft de eer ste inzender het grootste gelijk van de wereld. ALLE publiciteitskosten zijn in de laatste tijd erg omhoog gegaan. Tong Tong is evenals de Haagse Cou rant een publiciteitsmiddel en zal dus ook de prijzen moeten verhogen. Er zijn echter ook aanzienlijke ver schillen. Een dagblad is veel meer dan een gespecialiseerd tijdschrift een ge bruiksvoorwerp: een soort dagelijks brood dat de communicatie met de gemeenschap in stand houdt: wie de krant niet leest, blijft (soms op zeer schadelijke wijze) verstoken van voor lichting die nodig is voor zijn bestaan. Er is dus t.a.v. dagbladen een 'abon- neringsNOODZAAK" die voor Tong Tong (helaas) niet bestaat. Dat maakt dat men er bij Tong Tong veel gauwer toe overgaat af te zeggen dan bij welk dagblad ook. En onze ervaringen in de afgelopen jaren hebben een maar al te duidelijke taal gesproken!... Maar nu: wat kunnen respectievelijk dagbladen en Tong Tong door zulk een afval lijden? De Haagse Courant heeft 300.000 abonnees en als U nagaat dat dagbladen kunnen bestaan met 40.000 abonnees, dan ziet men wel in dat al die bladen beschikken over een massa "bezuinigings-speling", die Tong Tong NIET heeft. Verder: bij de dagbladen groeit de garde nieuwe abonnees automatisch aan. Elk jaar weer, als er zoveel jonge mensen een baan krijgen en een nieuw huishouden opzetten, hebben zij be hoefte aan een krant: het leger moge lijke nieuwe abonnees groeit dus auto matisch. Bij Tong Tong is dat NIET zo. Het zijn dus alleen de weinige trouwe oud-gasten die proberen moeten sa men dit blad overeind te houden. En deze garde wordt toch al zo zwaar ge troffen door de Dood en door pen- sioenering waardoor het inkomen plot seling zó sterk verminderd wordt, dat men zich krankzinnig veel moet gaan ontzeggen: dan staat Tong Tong altijd het eerst op de lijst. WIJ MOETEN UITERST ZUINIG ZIJN OP ONZE ABONNEES! Elke honderd abonnees minder be tekent 1800,minder, terwijl daar naast onze BASIS-leefkosten steeds duurder worden. Wij kunnen ONMO GELIJK elke keer een paar guldens bovenop de abonnementsprijzen leg gen, omdat daardoor de mogelijkheid van afzegging steeds onrustbarender wordt. Automatisch abonnementsprijs verhogen zoals bij dagbladen met tien duizenden lezers zit er voor ons dus NIET bij. Andere bezuinigingsmogelijkheden zijn er voor ons niet. We werken met een minimum-staf op minimum-inkomen. Daar kan werkelijkniets meer af. De rekeningen van de drukker, de post, de expeditie, enz. enz. blijven onver murwbaar hoog en worden steeds ho ger. Wij zitten KEDJEPIT. Het enige waarop we nu nog bou wen kunnen is onze KAMERAAD SCHAP, onze "grote-familie-verbon- denheid": hoevele van onze iets rijkere adiks willen iets meer blijven doen, op dat de armere adiks niet afvallen? Voor vrijwilligheid en kameraadschap zijn geen tarieven. We kunnen niet zeg gen: als de helft van onze lezers per jaar twee gulden meer betaalt, zijn we er dan? Want DOEN ze het wel? KUN NEN ze het wel doen? Moeten WIJ zeggen hoeveel de mens van Lucas 16 19 ons geven moet? Dat is toch iets wat alleen zijn eigen hart hem zeggen kan? Schieten we wel wat op met die kleine extra giften die van vele kan ten binnenkomen? Het jaarverslag over 1966 wijst aan dat er aan donaties 12 mille ontvangen werd. Ja! Twaalf dui zend gulden! Haast zonder pijn en zon der dat iemand er wat van gemerkt heeft, heeft broederschap méér bereikt dan een harde koude abonnements prijsverhoging over de hele linie. Dit is de ware en de mooie Indische geest. Houd hem wakker. Laat de dag bladboekhoudingen met rust en kijk naar de boekingen van het hart. Want daarmee kunnen we nog langer staan dan honderd automatische prijsverho gingen garanderen kunnen... T.R. TROPISCHE LEESKRING TONG TONG De directie van Tong Tong heeft ge meend ertoe te moeten besluiten de Tropische Leeskring Tong Tong OP TE HEFFEN. Het aantal inschrijvers is zó ver be neden de minimum maat gebleven dat voortzetting van de Leeskring geen zin heeft. Zij die nu nog een bepaald be drag hebben uit staan (waarvoor onze Moesson Reeks geen boek(en) meer op stapel heeft kunnen zetten) kunnen voor dit bedrag naar eigen vrije keuze in onze boekhandel wat van hun gading kopen. En hiermede is de Tropische Lees kring Tong Tong definitief afgesloten. Zoals de lezer zich misschien her innert besloten wij ruim een jaar gele den deze Leeskring op te richten met de bedoeling de regelmatige uitgave van Indische manuscripten te GARAN DEREN. Als wij b.v. tweeduizend in schrijvers gehad hadden, zou er (a 10,per jaar 20.000 op tafel kun nen komen om daarmee de uitgave van twee Indische boeken mogelijk te ma ken, die we dus "anyway" aan de twee duizend leden zouden verkopen en verder een eventueel overschot aan andere geïnteresseerden verkopen. Ook al zouden deze "restant-verko pen" niet veel in het laadje brengen, we zouden in elk geval elk jaar twee nieuwe boeken op de markt gebracht hebben tegen nu NUL. Het was een "prestige-kwestie". Wij zouden zelf 'n brede Indische boekerij stichten. In ettelijke gesprekken en corres pondenties die wij intussen over de Leeskring gevoerd hebben, is ons wel gebleken dat men hier weinig voor voelde, omdat men "geen kat in de zak wenste te kopen". Voor een boek waar men niets in zag wilde men niet betalen. En daarmee gunde .men dus een andere "adik" het plezier niet dit boek toch op de wereld te helpen. Om gekeerd bleef dus ook de eigen wens onvervuld omdat een ander daar wei nig in zag. A wilde B niet helpen en B op zijn beurt A niet. Nu hebben beide niets... Que sera, sera; whatever will be, will be... 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 3