BRILJANTEN markiesringen DJOtüA */&Co GOUDEN MIDO hangers oorknoppen gezet in 22 karaats goud schakelarmbanden krintjing slangen colliers van 22 karaats goud polshorloges sebelah rotan armbanden van 24 karaats goud (mas kertas) Komt U van BUITEN Den Haag? VAN HIER EN GUNDER Wij betalen, bij aankoop vanaf f200,- de reiskosten voor één persoon geheel terug!! Vervolg van pag. 2 OUDE WONDEN "...en misschien is het waar dat de Nederlander de Indischman niet begrijpt omdat wij zelden of nooit spreken over wat wij verloren en geleden hebben. Integendeel altijd over "geluk van ons paradijs". Daar door ontstaat een vertekend beeld van de Indischman... Ook in Tong Tong wordt veel te weinig getuigd van de Wonden in ons Verleden..." P. A. Post Ja, ik krijg mijn mensen er erg moei lijk toe om te getuigen van de ellenden die ze ondervonden hebben. Velen ge neren zich er zelfs voor om erover te praten. Alleen in privé gesprekken en correspondenties heb ik soms ervarin gen moeten aanhoren van een onbe schrijflijk leed, dat toch ook altijd met een haast onwaarschijnlijk moedige glimlach gedragen wordt. Het is nu eenmaal een Indische geestesgesteld heid. Die kunnen we niet veranderen. Het grote verschil b.v. tussen de Hol lander van hier en de Totok van ginds is dat de laatste zelden of nooit klaagt. En God weet hoe gruwelijk hij vaak ge troffen is! Als ik zou moeten beredeneren waar om de Indischman zwijgt, zou ik mis schien moeten zeggen: T.a.v. elk leed dat hij heeft meegemaakt denkt hij a. ik heb het verdiend; ik heb dus geboet. Zwijg erover. En: b. dit leed is mij on verdiend wedervaren, maar "God slaapt niet". Ik zwijg. Anyway: wat voorbij is, is voorbij. Hoe men over zulk een filosofie ook oordelen mag, als zij nu eenmaal zo IS, waarom zouden wij proberen daar wat aan te veranderen? Of heeft een lezer soms een andere opinie? T.R. POLITIEK "Wel eens meer heb ik gehoord dat de Indischman niet aan politiek doet door gebrek aan intelligentie en verantwoordelijkheidsgevoel of om dat wij toch al te oud zijn. In jouw zoveeljarige contacten met veel In- dischgasten heb je daar misschien een antwoord op?" L. Bouwman 1. Bij de repatriëring hebben zich in Nederland tienduizenden Indischgasten gevestigd uit leidende Indische krin gen: bestuursambtenaren, officieren, kopstukken uit nijverheid en handel, academici, enz. enz. Verreweg 't groot ste deel daarvan laat zich niet (actief) met politiek in. Als dus het intelligentie quotiënt een index zou zijn voor in teresse in politiek, gaat dat in elk geval voor de Indische groep niet op. Overigens zouden wij geen dubbeltje over hebben voor elke intelligente Ne derlander die zich buiten de politiek houdt. We zouden straatarm worden! 2. In Nederland "doet iedereen aan politiek", dus ook een grote massa met een middelmatig verstand en (veel) minder. Voor hen is intelligentie dus geen voorwaarde om mee te doen. Slotconclusie van 1 en 2: intelligentie heeft er niets mee te maken. 3. Nog steeds niet is afdoende be wezen dat meedoen een kwestie is van verantwoordelijkheidsgevoel. Wij ken nen allemaal wel mensen (en die zijn er meer dan wij denken) die uit ver antwoordelijkheidsgevoel juist NIET aan politiek doen. Luister ik in Indische kringen rond dan dringt uit de vele antwoorden één het sterkst naar voren-, "Ach, het is tóch eindeloos ruzie, ruzie, ruzie, oor log!" Wie aandachtig kennis neemt van politieke beginselen en partijprogram ma's ontdekt vrij spoedig dat ze eigen lijk allemaal ontworpen zijn door inte gere, goedwillende mensen. Maar het zijn de vele kleine mannetjes, die de politiek bederven. Mensjes met een wrok, een minderwaardigheidsgevoel, een vete, een angst. Mensen vaak, die per sé splinters in andermans ogen opzoeken om balken in het eigen oog niet te zien. Het mag dan waar zijn dat voortdurende strijdvaardigheid de poli tiek inhoud en richting geeft, maar dan is het toch wel de wijze waarop het gebeurt, die vele mensen afschrikt. Vaak wordt de rust in de huiskamer verscheurd door rancuneuze, smalen de, kwaaddenkende twistgesprekken, waarbij het karakter van de spreker zijn eigen politiek ideaal geweld aan doet. Is het dan een wonder dat velen zich afzijdig houden van politiek? T.R. gOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOIOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Vlamlng8tr. 5, Den Haag, Tel. 116677 3500000000000000000000000000000» 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 11