foH§ fOHjl BIJ DE VOORPLAAT VAN HIER EN GUNDER HET PARADIJS IN DE MODDER Deze ons door Samudradatta toege stuurde foto is eigenlijk een foto "ty pisch voor ons, Indischgasten". Wie Indië niet gekend heeft, zou misschien nog wel een beetje bekoord worden door dit "exotische vredige landschap je", al zouden er anderen zijn die dan wel wat mooiers gewenst zouden heb ben dan zo'n stel vuile karbouwen in de blubber. En "opheffers" zouden mis schien zeggen: "Zie je! Hoe schande lijk arm leven deze mensen! Geen kle ren aan d'rlui lijf! Vergelijk dat met onze welvarende boeren! Koloniale uit- buiterij I En er zullen misschien Amerikanen zijn (zoals ik ondervonden heb) die zouden zeggen: "Wat een achterlijk gedoe. Geef die lui toch één bulldozer en in no time is één vent klaar met de hele rataplan!" En als je zou vragen: "Wat moeten we dan met die andere ploegers doen?" Dan zou hij zeggen: "Daar bouwen we een grote fabriek voor met lopende banden voor massa- produktie!" En al deze wereldhervormers begrij pen niet hoe we daarmee een volk zijn wijsheid en cultuur zouden ontnemen. Dat dankzij dit "arme gezwoeg" (dat nog altijd drie oogsten per jaar moge lijk maakt in Bali!) ook nog de vrijheid en creativiteit mogelijk zijn gemaakt van een Kunst, die de hele wereld getroffen heeft en nog steeds inspire rend werken kan voor eeuwen. Voor de Indischman (die voor zijn geestesoog al de prilgroene rijst- scheutjes planten ziet straks, en de gouden oogsten later) zijn deze "arme knoeiers" ook nog bouwers van adem benemend mooie tempels, musici en dansers van indrukwekkende festivi teiten, mensen die leven in een won derlijk en zeldzaam soort broeder schap. Want hij weet (misschien) dat deze grote lap sawahgrond niet het eigendom is van één hereboer, maar gemeenschappelijk bezit van verschil lende boertjes die elkaar helpen el kanders akkers te ploegen, ieder met één span ossen. En met "persauda- raan" en "toeloeng menoeloeng" hun arbeid en bezit samen cultiveren. Ook Baliërs hebben beslist zo hun ruzies en jaloersheden en misschien werkt op deze akker ook wel een "rotvent" tussen brave burgers, maar als er ar beid verzet moet worden, vergeet men onderlinge twisten en verschillen, is ook de "rotvent" een man met arbeids kracht en een span ossen, is hij mede bouwer aan welvaart en harmonie! met arbeidskracht en een span ossen, is hij medebouwer aan welvaart en harmonie! Ach (schreef Samudradatta): "Kon den wij Indischgasten óók maar zo werken voor Tong Tong!" Ja, zo'n grote groep van bijna een half miljoen In dischgasten, wij zouden samen mis schien een "Bali in Holland" opbou wen met al onze gebundelde krach- HOOFDLETTERS "Ik vind dat je in je artikelen veel meer dan nodig is woorden vet of in hoofdletters afdrukt, terwijl alles al duidelijk genoeg is. Waarom die nadruk? We zijn toch niet onmon dig?" Eddy G. 1. Er zijn altijd ook lezers die te vluchtig of te verstrooid lezen. Of voor wie het geschrevene niet duidelijk ge noeg is. Maar ook zij zijn betalende abonnees en hebben recht op servi ce". Die service verleen ik. 2. Jarenlange ervaring met Tong Tong heeft mij geleerd dat "slordig" lezen enorm veel misverstanden heeft veroorzaakt die TONG TONG schade doen. Soms hoor ik bij toeval NA JA REN dat men mij uitlatingen verwijt die ik nooit gezegd kan hebben. Wordt dan de Tong Tong opgesnord, waarin het gestaan zou hebben, dan blijkt dat men een klemtoon verkeerd gelegd heeft, een komma over het hoofd gezien. Dan wordt een beetje verlegen toegegeven dat men verkeerd gelezen heeft, maar intussen is JAREN LANG verkeerde anti-propaganda gemaakt. Dat Tjalie al die tijd "op het hakblok" heeft gelegen is zo erg niet, maar de grote schade aan ons werk (b.v. verlies van tien tallen abonnees, het scheppen van een valse reputatie) is erger; zelfs fataal. Het grootste gebrek van de Indische groep is HET GEBREK AAN MOED om als iets onduidelijk is of verkeerd klinkt, OP DE MAN AF Tjalie om re kenschap vragen, maar liever einde loos rondlopen met wrokgevoelens. Soedah, daar is niets aan te verande ren. Maar ikzelf kan in de toekomst zoveel mogelijk onheil voorkomen door veel "vet of in hoofdletters" te schrij ven. TE RIJK "...en heb je b.v. al vaker in Tong Tong gezegd dat wij hier TE rijk leven. Wat is TE rijk? Is rijk-sadja dan goed genoeg?" L. M. N. Prins Wat is rijk? Wie tevreden is, is rijk. De Europese beschaving is een einde loze "steeds-méér-jacht". Records in sportwedstrijden en records in bezit. Wie aan deze jacht meedoet, is al gauw TE rijk. En dat betekent: ver arming. Want wie voor méér leeft dan zijn geluk nodig heeft, doet óf zichzelf óf anderen tekort. Wie b.v. zestien uur per dag werkt i.pl.v. acht, berooft zich zelf van gemoedsrust, dus van harmo nie, sloopt zijn lichaam, mist andere levensvelden, waar hij eigenlijk ook ten... Maar wij zijn op duizend-en-één mo tieven vaak Kain en Abel voor elkaar. En wij weten het. Misschien daarom verlangen we tóch allemaal naar het Paradijs van deze ploegers in de mod der. Hadden wij het maar dieper ge kend, dan zouden we nu anders le ven... t.r. vertoeven moet voor de rijkdom te vredenheid) van zijn geest. Denk aan "arme" Indo's en Indo nesiërs in ons oude Indië. Die zó schrikbarend weinig hadden om mee te leven, maar nochtans een rijkdom hadden aan tevredenheid en wijsgerig heid, waar zelfs de "Toewan Besar zich aan laven kon. Er zit méér wijs heid in "het is beter te geven dan te ontvangen" dan wij beseffen... Ik weet dat dit "goedkope filosofie" jS en dat we dus toch wel ons heil zullen moeten vinden met onze moder ne maatschappelijke filosofie ook al vinden we ONheil. VOOR NA ONZE TIJD In het maandblad "De Indische Pensioenbond" no. 2/68, komt o.a. voor: Verhoging Pensioenen met 3.63 pet.! Het rappel over januari en febru ari 1968 volgt gelijktijdig met uitke ring pensioenen over april 1968. It is a long way to april, dus stort ik mijn 10 pet reeds nu. (mijn vorige remise was ook 10 pet van mijn buitenkansje. 5 pet leek mij zo schriel.) Als je de 80 nadert en bovendien de eenzaamheid dubbel zo zwaar op je drukt, dan begin je te sukkelen. In nog geen 2 weken heb ik de "Medicijnman" tot tweemaal toe moeten ontbieden. De diagnose van de tovenaar was: "Niets bijzonders". Toch meen ik verstandig te han delen door de huid nu reeds te ver kopen, voordat ik de beer gevangen heb. Je kunt nooit weten, niet waar? Voor T.T. hoop ik, dat de pensioen genietende abonnees hun 5 pet na ontvangst van het hun toekomend bedrag aan je zullen willen overma ken. Natuurlijk, SUKARELLA. 10 pet nog beter. RAPETÜ! NAP (Lees verder pag. 11) ONAFH. IND. TUDSCHR. 12e IAARG. No 17 Pr Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00f54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. Verschijnt de 15de en 30ste van iedere maand. Prijs per nummer f 0.90. Abt. Nederl.: kwart, 4,50; half), f 9,— Jaar f 18.—. Abt. Europa: Jaar f 23,—. Abt. buitenl. (p. jaar en p. luchtp.): Australië en Nw. Zeeland f 63,—; Indonesië f 58.—; Z.-Afrlka en Z.-Amerika f 48,—; Canada en V.S. f 39.—; Suriname en Antillen f 33.—; Abt. buitenl. (p. jaar en p. zeepost): voor alle landen f 28, ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN. ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of af te 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 2