BEROEMDE OCTATEN
4b
VERMAAT ZONEN
maandagochtend
kijkochtend
Deze foto dateert uit 1933 en is van de lste klas van de I.E.V.-Mulo te Bandoeng aan het
Tjitaroernplein of Blote Billenplein vanwege de 2 naakte mannenfiguren om een halve aardbol,
dit ter herinnering aan de lste radiotelefonische verbinding tussen Nederland en Indi'è.
lste rij: de Rooze (gesneuveld in '47 of '48 op Balt bij de Gadja Mera); Hans Buisink;
Max Thé; Thio; Rudi Bojo; Georges Petrus (werkzaam bij de Rijksluchtvaartdienst op
Schiphol); Theo Noothout (werkzaam bij de K L.Ai. op SchipholJacob Koning; Boy Ölsnitz
(werkzaam bij de Kon. Marechaussee op Schiphol).
2e rij: Lies Ecoma Versteegh; Martha Leider Havenstroom; Paula Kliitzow; Belt)
Nix; Ans van Vlaardingen Tony Vieleers; Fürer.
3e rij: Fenneke KolffWilly Steenbeek; Silvia Leider Havenstroom; Mary Boogaard
Winny Swens; Rudy Rook.
4e rij: Piet Elsink Jan Kok (in 1948 lste luit. vlieger bij de Mil. Luchtv.); Tom
v.d. Werff; Berend Wever.
En helemaal links op de foto onze Duitse leraar de hr. Rutten. Waar zitten ze toch allemaal?
Wie helpt mij aan de namen, die mij zijn ontschoten? Mijn adres is: G. Petrus, v. Hanxleden
Houwertstr. 47-1, Amsterdam-W
hele staafjes falies wat komt en gaat,
leeft en dood is, totaal en verdeeld,
enz.) beheerst door het Yin en Yang-
symbool: wat goed en slecht is, duis
ter en licht.
En wat de opmerking van E.W. be
treft: dat het "God is dood" een nieuw
geloof zou kunnen heten, die is on
juist omdat het geloof hier ten enen
male ontbreekt. Nochtans schijnt de
mens "in het diepst van zijn ziel" zó
gelovig te zijn (al was het maar als
een soort atavisme) dat hij zelfs bij
de geloofsontkenning zich nog steeds
gedraagt alsof hij een vers en half
barbaars geloof uitdroeg: met onver
draagzaamheid en hardheid, zonder
enig begrip en respect voor anderen.
En andere maatschappijen ontwricht
alsof hij nog steeds met zwaard en
wurgkoord het oorlogsros bereed.
Worden wij óóit wel beschaafd?
In Indië leefden wij altijd met diep
gelovige mensen, van wier geloof wij
vaak niets afwisten, maar die wij leer
den te respecteren naar de wijze waar
op zij zich als gelovig mens gedroe
gen. Wij groeiden op met het gelui
van kerkklokken, de dreun van be-
doeqs en het vuurwerk van Chinese
religieuse feesten. Wij vierden elkan
ders hoogtijdagen mee en in alle klei
ne zaken van elke dag groeiden wij
op "schouderschurend" met mensen
die geloofden. Als wij nóg geloven,
we "kunnen er niets aan doen", maar
geloven zullen wij... T.R.
Naast de edele kunst om dingen ge
daan te krijgen bestaat de edele kunst
om dingen ongedaan te laten. De wijs
heid van het leven bestaat hieruit dat
men de onbelangrijke dingen elimi
neert. Lin Yutang
De kennis is er trots op dat hij zoveel
weet; de wijsheid voelt zich nederig
omdat hij niet meer weet.
William Cowper
JAN CREMER
De KWIII (de Bataviase HBS) is één
van de weinige Indische scholen die
een eigen mars heeft, "Onze KWIII-
Marsch", gecomponeerd door Jan Cre-
mer ter gelegenheid van het 60-jarig
bestaan van de KWIII op 27 november
1920.
Veel KWIII-ers hebben zich afge
vraagd waar of deze Jan Cremer toch
wel gebleven zou zijn. Wie weet het
en kan ons inlichten? Vooral als de
KWIII-reunie in 1969 haar tweede lust
rum viert, hopen de feestvierders Jan
Cremer in hun midden te hebben.
Ajo, wie helpt er zoeken?
AAN DE BORREL, VAN DE LEG
We woonden op Sorghvliet, één van
de buitenwijken van Bandung. Het was
kort voor de oorlog en we woonden
er nog niet lang. Met onze buren had
den we helemaal geen contact. Het
waren in onze ogen ook zulke ras
echte totoks!
Bij ons thuis werd altijd veel ge
ëxperimenteerd. Moeder deed dit voor
al op culinair gebied. Zo kregen we
eens rode kool op het menu om mijn
Vader, een Deen, een plezier te doen.
Maar hij had 't meteen in de gaten,
dat het geen echte rode kool was.
Het was ook gewone witte kool ge
kookt met de bloemblaadjes van de
rode kembang sepatoe stoofpeertjes
werden gemaakt van laboe siem, ap
pelmoes van gedongdong. Bajem of
kangkoeng werd boerenkool van ge
maakt.
Ook probeerde Moeder wijn te ma
ken van ananas. Ik zie en ruik nog het
gistende vocht in een grote martefaan
in de goedang. Schilletjes op goede
arak of brandewijn werd getrokken en
bessenrood werd gemaakt van bran
dewijn en rijpe woeni bessen. Dit laat
ste vooral was een succes! Na het
uitzeven van het bessenrood werden
de met alcohol doordrenkte bessen
met suiker opgekookt en was dit weer
een vulling voor rolli polli. Dit kent
U toch wel?
Op een keer hebben wij deze bes
sen na het uitzeven ingepikt en ze in
de kippenren van onze totok-buren ge
gooid. Een verrassend resultaat lever
de dit op! De beesten vonden 't heer
lijk en in een ommezien waren alle
bessen op. De alcohol maakte ze ken
nelijk dronken. Het werd een hels ge
kakel en ze liepen zo raar scheef. Wij
kinderen hadden een reuze pret. Toen
de buren op het lawaai afkwamen,
dropen wij ongezien af. De dierenarts
werd er bij geroepen en verhoogde
dit bij ons nog de hilariteit.
In het kamp werden we vriendschap-
pelijker met onze ex-buurvrouw. Daar
hebben we haar echt leren waarderen,
ze stond altijd voor ons klaar! In deze
tijd werden ook vaak verhalen uitge
wisseld. Ook dit verhaal. En nu nog,
na vijf en twintig jaar, is ze het niet
vergeten en kan ze nog verontwaar
digd zijn, omdat alle kippen van de leg
af waren geraakt na de alcohol hou
dende woenibessen opgepikt te heb
ben. Maar gezamenlijk kunnen we er
nu ook smakelijk om lachen.
Lien Jonker - Nissen
tv Juweliers - Horlogers
IP 3x Den Haag
THOMSONPLEIN 18
10