BEROEMDE OCTATEN 4b VERMAAT ZONEN maandagochtend kijkochtend Deze foto dateert uit 1933 en is van de lste klas van de I.E.V.-Mulo te Bandoeng aan het Tjitaroernplein of Blote Billenplein vanwege de 2 naakte mannenfiguren om een halve aardbol, dit ter herinnering aan de lste radiotelefonische verbinding tussen Nederland en Indi'è. lste rij: de Rooze (gesneuveld in '47 of '48 op Balt bij de Gadja Mera); Hans Buisink; Max Thé; Thio; Rudi Bojo; Georges Petrus (werkzaam bij de Rijksluchtvaartdienst op Schiphol); Theo Noothout (werkzaam bij de K L.Ai. op SchipholJacob Koning; Boy Ölsnitz (werkzaam bij de Kon. Marechaussee op Schiphol). 2e rij: Lies Ecoma Versteegh; Martha Leider Havenstroom; Paula Kliitzow; Belt) Nix; Ans van Vlaardingen Tony Vieleers; Fürer. 3e rij: Fenneke KolffWilly Steenbeek; Silvia Leider Havenstroom; Mary Boogaard Winny Swens; Rudy Rook. 4e rij: Piet Elsink Jan Kok (in 1948 lste luit. vlieger bij de Mil. Luchtv.); Tom v.d. Werff; Berend Wever. En helemaal links op de foto onze Duitse leraar de hr. Rutten. Waar zitten ze toch allemaal? Wie helpt mij aan de namen, die mij zijn ontschoten? Mijn adres is: G. Petrus, v. Hanxleden Houwertstr. 47-1, Amsterdam-W hele staafjes falies wat komt en gaat, leeft en dood is, totaal en verdeeld, enz.) beheerst door het Yin en Yang- symbool: wat goed en slecht is, duis ter en licht. En wat de opmerking van E.W. be treft: dat het "God is dood" een nieuw geloof zou kunnen heten, die is on juist omdat het geloof hier ten enen male ontbreekt. Nochtans schijnt de mens "in het diepst van zijn ziel" zó gelovig te zijn (al was het maar als een soort atavisme) dat hij zelfs bij de geloofsontkenning zich nog steeds gedraagt alsof hij een vers en half barbaars geloof uitdroeg: met onver draagzaamheid en hardheid, zonder enig begrip en respect voor anderen. En andere maatschappijen ontwricht alsof hij nog steeds met zwaard en wurgkoord het oorlogsros bereed. Worden wij óóit wel beschaafd? In Indië leefden wij altijd met diep gelovige mensen, van wier geloof wij vaak niets afwisten, maar die wij leer den te respecteren naar de wijze waar op zij zich als gelovig mens gedroe gen. Wij groeiden op met het gelui van kerkklokken, de dreun van be- doeqs en het vuurwerk van Chinese religieuse feesten. Wij vierden elkan ders hoogtijdagen mee en in alle klei ne zaken van elke dag groeiden wij op "schouderschurend" met mensen die geloofden. Als wij nóg geloven, we "kunnen er niets aan doen", maar geloven zullen wij... T.R. Naast de edele kunst om dingen ge daan te krijgen bestaat de edele kunst om dingen ongedaan te laten. De wijs heid van het leven bestaat hieruit dat men de onbelangrijke dingen elimi neert. Lin Yutang De kennis is er trots op dat hij zoveel weet; de wijsheid voelt zich nederig omdat hij niet meer weet. William Cowper JAN CREMER De KWIII (de Bataviase HBS) is één van de weinige Indische scholen die een eigen mars heeft, "Onze KWIII- Marsch", gecomponeerd door Jan Cre- mer ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van de KWIII op 27 november 1920. Veel KWIII-ers hebben zich afge vraagd waar of deze Jan Cremer toch wel gebleven zou zijn. Wie weet het en kan ons inlichten? Vooral als de KWIII-reunie in 1969 haar tweede lust rum viert, hopen de feestvierders Jan Cremer in hun midden te hebben. Ajo, wie helpt er zoeken? AAN DE BORREL, VAN DE LEG We woonden op Sorghvliet, één van de buitenwijken van Bandung. Het was kort voor de oorlog en we woonden er nog niet lang. Met onze buren had den we helemaal geen contact. Het waren in onze ogen ook zulke ras echte totoks! Bij ons thuis werd altijd veel ge ëxperimenteerd. Moeder deed dit voor al op culinair gebied. Zo kregen we eens rode kool op het menu om mijn Vader, een Deen, een plezier te doen. Maar hij had 't meteen in de gaten, dat het geen echte rode kool was. Het was ook gewone witte kool ge kookt met de bloemblaadjes van de rode kembang sepatoe stoofpeertjes werden gemaakt van laboe siem, ap pelmoes van gedongdong. Bajem of kangkoeng werd boerenkool van ge maakt. Ook probeerde Moeder wijn te ma ken van ananas. Ik zie en ruik nog het gistende vocht in een grote martefaan in de goedang. Schilletjes op goede arak of brandewijn werd getrokken en bessenrood werd gemaakt van bran dewijn en rijpe woeni bessen. Dit laat ste vooral was een succes! Na het uitzeven van het bessenrood werden de met alcohol doordrenkte bessen met suiker opgekookt en was dit weer een vulling voor rolli polli. Dit kent U toch wel? Op een keer hebben wij deze bes sen na het uitzeven ingepikt en ze in de kippenren van onze totok-buren ge gooid. Een verrassend resultaat lever de dit op! De beesten vonden 't heer lijk en in een ommezien waren alle bessen op. De alcohol maakte ze ken nelijk dronken. Het werd een hels ge kakel en ze liepen zo raar scheef. Wij kinderen hadden een reuze pret. Toen de buren op het lawaai afkwamen, dropen wij ongezien af. De dierenarts werd er bij geroepen en verhoogde dit bij ons nog de hilariteit. In het kamp werden we vriendschap- pelijker met onze ex-buurvrouw. Daar hebben we haar echt leren waarderen, ze stond altijd voor ons klaar! In deze tijd werden ook vaak verhalen uitge wisseld. Ook dit verhaal. En nu nog, na vijf en twintig jaar, is ze het niet vergeten en kan ze nog verontwaar digd zijn, omdat alle kippen van de leg af waren geraakt na de alcohol hou dende woenibessen opgepikt te heb ben. Maar gezamenlijk kunnen we er nu ook smakelijk om lachen. Lien Jonker - Nissen tv Juweliers - Horlogers IP 3x Den Haag THOMSONPLEIN 18 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 10