1001 avonturen met de soetil ALLEEN WIJ In een pan liggen 10 eieren hard te koken. Ik sta er maar wat bij te suffen, onderhand wat vaat af te dro gen. Niets maakt een vrouw zo filo sofisch als een kort verblijf in een keuken vind ik. Je gaat allerlei belang rijke dingen "zien" behalve de normale ongerechtigheden die 'n keuken meest al wel heeft. Het gezegde dat "de vrouw de scepter zwaait in de keuken" bevat wel waarheid als het zo wordt uitgelegd dat je in de keuken ongeli miteerd de wildste gedachten de vrije loop kunt laten zonder daarbij direct gestoord te worden. Ze denken altijd: moeder is in de keuken, daar komt altijd wel iets eetbaars van. Ook al was het maar 10 hardgekookte eieren. Tussen fornuis en aanrecht heb ik een stapel oude kranten, want geen plaats waar een krant zo nuttig is als in de keuken. Voor onderin de asbak, om schillen in te pakken, om op de vloer te leggen als je iets spetterends aan het bakken bent, om de kroepoek op uit te laten lekken. Ja, een krant is een kostelijk bezit, een óude krant wel te verstaan. De nieuwe krant is een gevaarlijk monster dat vuurspuwt en onheil brengt. Wanneer staat er iets prettigs in de krant? Heeft U wel eens met rood potlood aangestreept wat afschu welijk was ?Je hoeft geen kolom over te slaan, het is altijd raak: moord, aan randing, ongelukken te land, ter zee en in de lucht. Oorlogje hier, oorlogje daar, herrie van het brave Israël tegen de boze Arabieren, het communisme, fascisme, socialisme, land- tuinbouw, veeteelt, lange haren, korte rokken, geen onderwerp of er is altijd wel iets deprimerends over te schrijven. Tus sen al deze ellende door de politieke leuterpraatjes en de economische rampberichten, afgewisseld door cri- tieken van erbarmelijk slechte toneel stukken en zo-zo boeken. Het enige juichende stukje blijkt te zijn van je vriend de tv-redacteur die zoals gewoonlijk buitengewoon geno ten heeft van een uitzending waar je je groen en geel aan geërgerd hebt. Waardoor je meteen zin hebt om die man een brief te schrijven. Als je dan even wilt zoeken naar wat ontspanning dan sla je de bios coop-advertenties op. Nu kun je de meest intelligente en hoogstaande krant hebben, de bioscoop-advertenties blij ven dezelfde natuurlijk, daar mag niets aan worden veranderd. Dus edelman, bedelman, dokter, pastoor allemaal krijgen dezelfde platvloerse, onbe schofte en domme vertalingen van buitenlandse titels. Al komt er in de film geen naakte juffrouw voor, op de advertentie moet ze haar bloesje uit, anders komen de mensen toch niet? Kijk eens aan, 50 bioscopen en al lemaal jagen ze je de stuipen op het lijf met moord, doodslag, aanranding en oplichting. Je hoeft helemaal niet naar de bioscoop eigenlijk, aan de voorpagina van je eigenste lijfblad zou je toch wel genoeg moeten hebben? Het enige werkelijk leuke van elke krant is het modenieuws. Sinds een paar jaar noem ik het carnavalsnieuws. Er zit altijd wel een model bij waarvan je kan zeggen: "Voor 1000,durf ik daarmee door de Kalverstraat!" Maar niemand biedt me 1000 pop en zo blijf ik zitten met de vraag waarom men journalistes dure reizen laat ma ken naar het buitenland om hoera- stukjes te schrijven over de wonderen van de mode, die ze over een paar maanden weer afkraken. Dan zijn er nog de schuingedrukte stukjes in de krant. Dat cursieve moet een waarschuwing zijn: hier schrijft 'n geestig persoon. Maar het blijft bij een waarschuwing, zegt U dat wel. Als ik nu dit hele artikel cursief had laten zetten, zou ik dan de leukste thuis zijn? Ach, ik wil helemaal niet leuk zijn, ik wil alleen wijzen op het nut van oude kranten in de keuken. Je zou eigenlijk alléén oude kranten moeten hebben. De ellende en de rampspoe digheden moeten lezen als ze verleden tijd zijn geworden. Kunnen zeggen: "Gelukkig dat de oorlog in Vietnam voorbij is. Of: wat een geluk dat ze tegenwoordig psychopaten liefderijk verplegen achter prikkeldraad. Of: dat de mode weer normaal is geworden en dat de kwestie met Israël is opgelost en de Arabische vluchtelingen nu toch weer recht hebben op een woning. Of: wat een zegen dat er strenge censuur is gekomen op radio, toneel en tv zo dat er geen smerigheid te zien en te horen is voor de kinderen. Er is zoveel te wensen en zoveel te geloven, als die nieuwe krant maar niet elke dag in de bus gestopt zou worden. Is die nu zo belarigrijk? 7ü- wij, de mensen die de wereld leefbaar moeten maken niet veel belangrijker dan die kranten die vaak volgeschre ven worden door mijnheren en juffrou wen die in de eerste plaats voor sen satie betaald worden? Zijn wij met onze hardgekookte eie ren beschilderen, onze hulpvaardigheid voor onze medemensen, eerbied voor ouderen, verdraagzaamheid voor jon geren, niet belangrijker? Je kunt zon der die krant toch doorgaan met vech ten voor een betere wereld, geloven in een veilige toekomst voor je kin deren? Voor goede dingen had een krant van 50 jaar geleden aandacht, nu geldt alleen de sensatie van het slechte. Maar het gaat wel over weet U, echt. Nieuw proberen te denken, proberen te verrijzen boven het pessimisme en de opstandigheid. Alleen wij kunnen de wereld beter maken, elk mensje alleen op zijn eigen manier. Gewoon doen. LILIAN DUCELLE DR. EHRLICH EN ZIJN TOVER-KOEKJES Net als ik zat Lin Scholte die avond tv te kijken naar "Dr. Ehrlich and his magic bullet", allebei natuurlijk ge boeid door al die medische wonderen. Laat ons nou toch op hetzelfde ogen blik net zo geboeid worden door de aardappel-pannekoekjes die mevrouw Ehrlich hem en een gast voorzette. Mijn man zei prompt: "Waarom maak je die dingen ook niet eens?" "Ik zal het recept wel eens opzoe ken of vragen," antwoordde ik. Op dat moment zei Lin Scholte te gen haar man: "Ik heb best zin in die pfannekuchen van tante Lies!" Ze her innerde zich namelijk dat haar tante Liesel een Osnabrückse van origine was en dat ze haar die pannekoekjes had leren eten in '46 toen ze er lo geerde. Dit vertelde Lin me in haar brief en ze was zo lief om er meteen het recept bij te doen, plus de garnering van sla en gehakt. Ik laat dus Lin maar aan het woord: "Ik nam een kleine krop andijvie voor groente, sneed die draadfijn, was te die uit en liet alles goed uitlekken. Slasaus uit een flesje aangelengd met suiker, zout, peper, cayennepoeder (moet iets pedés toch?) en dan nog een halve, fijngeraspte golden delici ous. Goed vermengen tot een mooie, rose massa. Dan twee ons gehakt, vermengd met een half pakje porky-kruiden (dat zijn gehakt-kruiden) twee sneedjes oud brood zonder korst, zacht gemaakt met ei en wat melk, met de andere helft van de porky-kruiden. Gehakt erbij ge daan, tikje vetsin erbij. Doe ik altijd met masakan waar geen trassi in voor komt (gantinja trassi, zegt mam altijd). Ik kreeg er vier grote platte bollen uit. In margarine bruin bakken. Afmaken met water, peper en jusblok (hartstikke zout dus geen zout meer) voor de jus. Nu de pannekoekjes. 5 Grote ken- tangs aan kleine stukken snijden in de vleesmolen fijnmalen. Twee eieren ge klopt met wat zout, peper, nootmus kaat en daarin de kentangbrij gedaan. Goed mengen. Pannekoekjes ervan bakken, ongeveer zo groot ais een schoteltje. Als de aardappelkoekjes klaar zijn, de andijvie vermengen met de slasaus. Samen met gehakt eten." Lins man heeft gesmuld van de kar- toffelpfannekuchen. Lekker Lin, maar zwaar op de maag! Heb je gezien hoe dik dr. Ehrlich was? Lilian 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 13