PASEN "Aan de snoepwinkels kon ik op eens merken dat Pasen op komst is", vertelde m'n vriend me, "paaseieren en zo. Leuk. Maar wil je wel geloven dat ik me opeens ook realiseerde dat ik niet eens meer weet waar Pasen eigenlijk voor is? Een bijbel heb ik niet, zoals je weet. Ik zocht het op in het woordenboek: feest van de Verrij zenis des Heren...Nou weet ik eigen lijk nóg niets...maar zo weet ik van Kerstmis eigenlijk ook niet veel meer dan dat het Hari Natal is (DE Geboor tedag) en dat je dan kerstbomen hebt zoals bij Pasen paaseieren..." We wandelden al keuvelend verder. Hij is een héél goede vriend van me, al van vroeger van de Lagere School tijd in Meester Cornells. Hij is ook al tijd een goed mens geweest, met zorg voor vrienden en met een flink ont wikkeld sociaal gevoel. We hebben nóóit ergens erge ruzie om gehad, en b.v. over het geloof zelfs geen ver schil van mening. Alleen maar een ver schil van "inzicht" zal ik maar zeggen, zoals de één wel inzicht heeft in wis kunde en er zijn denkwereld mee heeft opgebouwd en een ander niet. Als gesprekken "dreigden" te ont staan over Geloof, ging hij ze kalm uit de weg, zoals hij b.v. ook niet praat over mode of motoren. En zo. Daarom schreef ik boven al: we wandelden keuvelend verder. Want mijn vriend zat toch wel een beetje vreemd "aan te kijken" tegen dat "hardnekkig" voortlevende Pasen en Kerstmis, terwijl "blijkbaar de mo derne wereld er gewoon niets mee maken heeft". Alleen "aebruikt" als leuke extra feestdagen, zoals Carna val en zo. Nee, nee, ook al was "God er nou definitief tóch uit", het was wel leuk dat zulke feestdagen er bleven. Dat "markeerde de tijd" zo'n beetje. Gaf afwisseling. Een soort Boroboe- doer tussen Nieuwbouw... Het gesprek verwaaide toch wel. Ik zei niets. Ik kón niets zeggen. Ik kan 't nu eigenlijk nog steeds niet, en weet niet of dit artikel ooit wel afgeschre ven zal worden. Niet omdat ik ge kwetst was of het gesprek niet "inte ressant" genoeg vond, maar juist om dat 't zo gewoon, zo natuurlijk was. Omdat m'n vriend 'n normaal tijdsver schijnsel is en omdat inderdaad het leven zonder geloof een algemeen nor maal tijdsverschijnsel is. Want normaal, dat is deze eeuw (en alle volgende eeuwen) van technolo gie, waarin niet alleen onze bescha ving, maar ook ons samenzijn-van- mensen, onze zekerheid en ons aeluk, keurig geregeld zijn door zuiver klop pende rekeningen, waarin Leven is: Het Grote Rekenboek met erq veel hoofdstukken met erg veel soorten sommetjes, die allemaal keurig op nul uitkomen. En als alles toch op Nul uitkomt, dan hoef je toch niet meer te geloven in Herrijzenissen? Dan is alle leven toch klaar en habis perkara als je de laat ste nul op papier zet? Ik snap nog steeds niet dat ik zo gezellig heb kunnen door keuvelen die keer. Dat ik niet door een duizeling gedwongen even ben gaan zitten. Twee duizend jaren wachten op Christus en dan 2000 jaren leven met Christus...en komt er dan alleen nog maar Nul uit? Hebben al die milliarden mensen die met (allerlei vormen van) Geloof ge leefd hebben, dan allemaal voor niets geleefd? Bestaan er geen Herrijzenis, geen Hergeboorte, geen Eeuwigheid, geen Genade? Bestaan er dan zelfs geen Leven en Dood? We hebben op de hoek van de straat een beetje verstrooid afscheid van el kaar genomen. Ik keek hem nog lang na, zoals hij daar zelfverzekerd EN ONSCHULDIG voortstapte, het Myste rie van Alle Eeuwen in. En ik heb gepreveld: werk jij je Grote Rekenboek maar ijverig en fout loos uit, Boeng. En ik hoop dat je nergens ook maar zelfs het kleinste foutje maakt. En dat uit al je sommen keurig Nul uitkomt. Want pas als alle sommen gemaakt zijn en je pagina na pagina keurig met nulletjes hebt afgerond, en je Grote Rekenboek braaf dichtklapt, dan sta je daar met dat boek en tot je grote verbazing zal je merken dat het maar 'n klein, plat, simpel boek is. En meer niet. En dan pas begin je écht te leven. Op dat moment zal je weten wat Herrijzenis is. Dan is het ook voor jou Pasen, so- bat keras! Selamat djalan intussen. En Poekoel Teroes! T.R. In verband met de voorbereidin gen van de Pasar Malam zal onze Toko in mei en juni op elke zaterdag GESLOTEN ZIJN. Door de week open van 9 uur v.m. tot 4 uur n.m. PASEN "Uw wil geschiede"zei Jezus, 't einde was het kruis. Daarmee heeft Hij voor ons de satan overwonnen. Maar klopt Hij aan ons hart, dan geven wij "niet thuis" We zijn juist weer aan iets "belangrijks" begonnen. Waarom toch laten wij Hem wachten als Hij klopt? Als wij Hem smeken wordt Hij steeds bereid gevonden. Waarom voor satan onze oren niet verstopt? 't Is satdh toch die ons verleidt tot zonden? Vergeef ons Heer, wij zijn zo klein en Gij vol mededogen. Maak onze harten sterk en rein, opdat wij U ontvangen mogen. M. Elesser PSALMEN Kamp Gedangan 1944. Steeds weer als er een van ons, tot het Protestantse geloof behorende, overleden was, werd zij door geloofs genoten tot de poort van het kamp begeleid. Hierbij zongen de mensen psalmen en hymnen. Een ervan was "Veilig in Jezus armen". Het was al tijd weer ontroerend mooi. Later werd ons het zingen bij de uitvaart verboden. Thousand Oaks, California. Paaszaterdag. Om 5 uur zal er vol gens onze krant door een Church- group van Oxnard gezongen worden. Er staat een foto bij het berichtje en daarop herken ik een kennisje uit Ha waii. Mijn besluit staat vast: die Paas- liederen wil ik graag horen. De Verrijzenis van Christus wordt in Amerika waardiger gevierd dan het commerciële Kerstfeest. Ja, daar is Lily en Ann en Judy zijn er ook. Een Amerikaanse en een ken nisje uit Italië. Ze beginnen te zingen, in het Engels. Ik ken de psalmen niet, maar alles klinkt heel bekend, heel fijn. En dan...wordt er in het Japans ge zongen, zo mooi en zuiver en met zo veel warmte dat de tranen van ont roering mij over de wangen rollen. Waarom? Ik herken de melodie uit Gedangan die we zongen als een van ons begraven werd. Een lied van de Verrijzenis en Be vrijding, toen en nu. GERDA ONDANG 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 3