SM* VOETSTAPPEN IN 'N ANDERE WERELD De Verschijning in de Nacht i.!li 111111II11111111 IIIIIIIIIIIIIIIH^B9B§2bHMKm Jos. van A reken j 16 DONGENGAN VAN SI KLAAS Het was het jaar 1928 in het liefelijk plaatsje MALANG. Werkeloos zijnde, kreeg ik met hulp van heel veel Ja vaanse kennissen een stenen huis te huren ('n gekoppelde woning) in gang Temang-goengan achter het huis van de heer Siebenhaar. Het huis grensde aan de zijkant aan een erfje van 10 x 5 meter van Pah Diran een man van bij de 60 jaar. De oude bewoners van die kampong noemden mij steeds: "Sinjo Klaas", want die mensen had den mij reeds van kleine jongen ge kend. Heel veel hulp hadden wij mijn vrouw en drie kinderen, waarvan de jongste 5 maanden oud was van de oude bewoners en het andere volk mogen genieten en heel vaak zat ik met die oudjes tegen zeven uur 's- avonds na hun avondgebed op een matje te dongèng. Pah Diran was ziekelijk en was vele avonden niet ver schenen. Zo gebeurde het op een avond, dat mijn vrouw (si Letta) tegen 11 uur 's nachts wij sliepen steeds heel vroeg plotseling wakker werd en zag zij aan haar voeteneind een heel oude vrouw, doch deze liep niet vast op de cementen vloer, doch zij zweef de. Met het gebaar de vinger tegen haar mond om stilte te manen, zweefde zij naar een gesloten kleerkast, maakte die open en nam daaruit een Eau de Colognefles HS 4711 uit zo'n flesje die bij ledig zijn gebruikt werden voor een voedingsfles voor baby's. Het ou de vrouwtje smeerde de voeten van ons allen met die parfum. Wanneer dat vocht niet uit die fles was gevloeid, zou de kamer niet naar die Eau de Cologne geroken hebben. Dit dan was de geheimzinnigheid, want niemand had tevoren dat parfum gebruikt en de kast vonden wij na het verdwijnen van dat oude vrouwtje nog gesloten. Verder zei het vrouwtje: "Odjo gègèr- gègèr, atie-atie bahin." (maak geen heibel, maar wees voorzichtig). Door vermoeidheid sliepen daarna weer in. De volgende morgen, tegen 7 uur in de ochtend bij het openen van huis deuren en ramen, zagen wij vele men sen voor het huis en erf van Pah Diran en vertelde men mij, dat hij in de nacht gestorven was. Er hing een gele vlag aan de ingang van de kam ponggang, ten teken, dat de overle dene gestorven was aan een besmet telijke ziekte. Mijn vrouw en kinderen had ik direct bij één onzer kennissen in een andere buurt laten logeren tot alles geheel ontsmet was geworden. Zo hadden wij dan een hulp mogen ontvangen van zichtbare verschijnin gen, en werd zulks door vele mede mensen aan het bestaan ervan getwij feld. EEN KALENDER UIT BRAZILIë Van Ronald Platte in Brazilië kregen wij een zelfgemaakte kalender toege stuurd (Janeiro, Fevereiro, Margo, enz.), twaalf eenvoudige tekeningen, gemaakt op de boerderij van zijn schoonvader, "ergens op een verloren plekje in Rio Grande do Sul, waar de rustige omge ving gelegenheid geeft om te mijmeren over belangrijke en onbelangrijke on derwerpen...", zoals hij schrijft. Dit gebaar heeft ons om vele rede nen bijzonder getroffen. Ronald is nog erg jong, student pas, Indië ligt al ver achter hem en komt nooit meer terug, maar hij blijft een trouw en geboeid lezer van Tong Tong. Tekenen kan hij niet. De prenten van deze kalender zouden wij, hoog-culturele en progres sieve Europeanen, misschien stuntelig vinden. Maar er ligt een roerende een voud en een simpele liefde en eerbied in voor het leven, die treft in deze tijd nu alle kunst pervers of gedeformeerd moet zijn om erkend te zijn. In tegenstelling tot andere Indische zwervers in de wereld stuurt Ronald geen snorkende foto's van freeways, wolkenkrabbers of exotische eigenaar digheden, maar hij gaat rustig met een blocnote en een potlood buiten zitten en tekent de dingen die overal op de wereld hetzelfde zijn: de schutting van een weiland, een schuurtje, een put, een vijver, wat eenvoudige planten die zo maar ergens groeien, een kudde runderen, een paar kippen...alles zon der de minste behoefte om "geweldig" te zijn, om "kunstzinnig" te zijn, maar alleen maar om "gewoon" te zijn. Hoewel hij student is en zeker car rière moet maken, steekt hij geen ver togen af over de toekomst van Brazilië maar "mijmert over belangrijke en on belangrijke dingen", hij "dongèngt" en het curieuze is dat daardoor deze on belangrijke tekeningen een navranter belangrijkheid krijgen dan alle zoge naamde artisten van Europa samen wrochten kunnen in wat "moderne kunst" heet. Pas dan ontdek je dat hoe wij mo dernen ook goochelen met papier en verf en fototoestel, met stijlen en scho len en richtingen, wij allemaal slaaf blijven van vooroordelen en dwangvi- sies en dat Ronald werkelijk vrij is. Omdat hij niet hoeft te tekenen zoals anderen dat mooi vinden, of belangrijk of stijlvol, maar omdat er ergens een eenvoudig en eerlijk samenzijn kon zijn met een mens met een dier (al was het maar een gewone ajam) of een ding (al was het maar een zinloos tegen een muurtje staand stukje hout) in een soort zeldzame "togetherness", die al leen wij Indischgasten zo goed begrij pen kunnen. De eenvoud van zoveel tekeningen van "gewone Balische kampongmen sen" of van leerlingen van de vijfde klas lagere school, toen we nog niet "model" waren... In deze wereld met zoveel bewuste of onbewuste patstrapperij is het ma ken van zo'n "onbenullige" kalender gewoonweg een daad van moed, die b.v. op onze kakeltrotse TV uitgelachen zou worden (behalve door Pierre Jans sen!), maar met Tjalie's Tong Tong en zijn tropische boerderij voelt Ronald zich zo thuis, dat hij precies zichzelf zijn wil en niet anders. Voor zulke mensen is een betere toekomst voorspelbaar dan aan te to nen is met de mooiste getuigschriften. Koers zuiver, koers moedig, Ronald. En selamat djalan! SPREEKWOORDEN VAN MALAYSIA. Gulai sedap, nasi mentah; nasi sedap, gulai mentah. Als de goelé perfect is, is de rijst half gaar; als de rijst gaar is, is de goelé ongaar (op de wereld is nooit iets helemaal goed). Gigi dengan lidah ada kala-nja bergigit djuga. De tanden bijten wel eens op de tong (zelfs de beste vrienden kunnen elkaar pijn doen). T Voor Omega, Zenith en vele j t andere goede merk-horloges 1 naar I t Laan van Meerdervoort 520 Den Haag - Telef. 33 64 41 j

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 16