SAEVIT AMOR FERRI Wajang in Rotterdam Zowel in onze correspondentie als in vele gesprekken komt de oorlog ir. Vietnam natuurlijk v_ak op de proppen. En zijn de meningen verdeeld over wie eigenlijk het grote gelijk heeft: Zuid- of Noord Vietnam (resp. Amerika of Rusland). En wordt gediscussieerd over mogelijkheden hoe de oorlog door één der partijen effectiever of "contractu eel" of "humaner" gevoerd zou moeten worden. Nu heb ik zelf drie oorlogen meege maakt (van Japan, de Indon. vrijheids oorlog en (zij het maar zeer kort) van Marokko tegen Frankrijk) en erg veel over oorlogen gelezen. Maar vooral wat ik ervan meegemaakt heb doet mij toch Vergilius gelijk geven die zei: "Saevit amor ferri et scelerata insania belli": de vechtkoorts en misdadige waanzin des oorlogs woedt. Zulke ab surde en zinloze dingen worden in oor logen tussen beide belligerenten ge daan, dat niets meer normaal of rede lijk is. Het is inderdaad of de vechten den in ijlend hoge koorts verkeren en niet meer weten wat ze doen. Dan staan we aan het bed van een zieke en dringen allemaal aan op het gebruik van diverse obats, maken hef tige verwijten van wat er allemaal ver keerd gedaan is, overstelpen met lek kernijen, koude compressen of koorts- verwekkende middelen, enz. enz. en maken het lijden van de zieke alleen maar erger. Wat bovendien (en onge merkt) nog het ergste is: we raken zelf besmet (want de oorlogsziekte is érg besmettelijk) en brengen de oorlog in eigen huis... Wie de oorlogen in vele landen en de politieke twisten in de "nog steeds gezonde" landen opmerkelijk be schouwt, ontdekt dat al die oorlogen en "eerste koortsverschijnselen" ver oorzaakt worden door twee "ziektever wekkende polen": Amerika en Rusland, en door het zoeken naar vrede en geluk óf op de ene óf op de andere manier. De twee manieren zijn abso luut tegenstrijdig. Maar ze zijn boven dien "evangelisch": wie de ene pool kiest verwerft het eeuwige geluk en verklaart automatisch de andere tot "satanspool". Zó doordrongen schijnen alle volken te zijn van de wet dat men óf de één of de andere kiezen MOET, dat men het er voor over heeft zichzelf aan puin te laten slaan om dat verre, absolute evangelie maar te dienen. Van Amerika uit zegt men: als het communisme niet uit Viet Nam verdre ven wordt, wordt de hele wereld door het communisme verslonden. Van Rus land uit zegt men: als de Amerikaanse invloed niet uit Viet Nam verdreven wordt, worden wij allemaal verslonden door het kapitalisme. Maar niemand denkt nuchter: als we nu al geen kans zien, na zoveel jaren oorlog, na zoveel miljoenen doden en verminKten, na zo veel miljarden dollars, in dit kleine Vietnammetje een overwinning te be halen, hoe moet dat dan in het eind stadium met zevenhonderdmiljoen Chi nezen? Het is immers nou al onbe gonnen werk? Dat we tóch doorgaan, oewijst alleen maar dat we werkelijk ziek zijn. Het tragische is dat deze "ziektever wekkende polen" niet als zodanig wor den onderkend. Het tragische is dat deze polen (Amerika/Europa en Rus land/China) 'ziel en zaligheid" zijn voor de mensheid van thans. Die im mers al sinds lang zonder God leeft. Want in de communistische landen is God al lang afgeschaft en hier in het Westen zijn we bezig God "officieel dood te verklaren" nadat we sinds an- dernalve eeuw al meer en meer ratio nalistisch zijn gaan leven, vaak God alleen nog maar "uit reverentie respec terend". In feite is de zonder geloof en zon der ziel levende mensheid ongemerkt teruggekeerd tot de oertijd, tot de "Da geraad van het Godsbesef". Voorlopig hebben we alle aardse leven gepolari seerd in Goed en Kwaad, resp. God en Satan, resp. de democratische en de communistische ideologie. Beide Mach ten regeren (evenals in de oertijd) "primitief absoluut". Wie anders denkt is ketter. En alweer scheurt men an dersdenkenden uiteen als de Middel eeuwse vierendelers en ketterbranders, al gebeurt dat met mortiergranaten en napalmbommen. Viet Nam is één ont zettende en ongekende auto-da-fé, één eindeloze martelkamer/galgenveld. Er is algemeen een ontzettende "ge loofsdwang" (al heet dat "politiek kleurbekennen") en alweer kan elk mens zonder onderzoek veroordeeld en vervolgd worden op de hitskreet: "Communist!" of "Kapitalist!" Er zijn alleen maar graden van zieke lijkheid: Viet Nam is er erg aan toe, wij hier in Amsterdam en Berlijn, schel den alleen nog in krant en TV, al gooien we graag stenen naar ambassades en naar elkaar, maar ook hier kan je de aardigste mensen alleen maar een op lossing "horen vragen met de atoom bom. Met "uitroeien allemaal". Ook wij zijn ziek. "And there is NO system in this madness". Wie langer politiek studeert of "de wetenschap van de oorlog", vindt na aanvankelijk logisch of zélfs evangelisch klinkende waarden zóveel absurditeit, inconsequenties, zóveel liefdeloosheid, hebzucht, egoisme en redeloos "momoh-isme" (bestaat er b.v. iets krankzinnigers als "humaan oorlogvoeren" en dat voorstanders hiervan elk ogenblik bereid zijn elkaar ervoor af te tuigen?), dat als er zoiets zou bestaan als een "Mensheidsdok ter" deze na enige tijd alleen maar zou kunnen zeggen: deze patient is ziek, ziek en nogeens ziek. Alleen: er is geen dokter. Er is geen medicus met een Godsovertuiging meer. We zijn inderdaad aan de dage raad der mensheid en liggen woelend op ons ziekbed, met angstige ogen kijkend nu eens naar de ene dan weer de andere medicijnman aan ons ziek bed: grotesk uitgedoste reuzen met slagtanden en drakenogen, met woes te bossen haar en huiveringwekkende tatouages, met gruwelijk gevormde kruiken en schalen met dampende brouwsels. En de tamtams dreunen maar... Kassian mijn zoon, morgen ben je achttien jaar. Morgen trek je je mooie uniform aan. Met passementen en met pluimen. En rinkelbomen en bellen! Wat een feestdag! Want morgen mag je de dienst in voor één van de twee Medicijnmannen, mijn zoon! In het Museum voor Land- en Vol kenkunde van Rotterdam "loopt" nu al een hele tijd een expositie van wajang koelit, die ongetwijfeld veel Indisch- gasten zal interesseren. De expositie loopt tot februari volgend jaar, dus men heeft de tijd nog...Nochtans: van veel uitstel komt vaak afstel. Teken dus toch maar een bepaalde dag aan op Uw kalender voor een bezoek. Verder houdt op 19 mei en 26 mei a.s. deze expositie nog een aparte wajang koelit-voorstelling, waarbij de ons van de Pasar Malam bekende Flohr als dalang het verhaal "Alap-alap Siti Soendari" (de ontvoering van Siti Soendari) opvoert. Dit gebeurt in een kieine zaal, waarin dus het aantal be schikbare plaatsen zeer gering is. Wie zeker wil zijn van een plaats, belle van tevoren op of schrijve voor een reser vering. Het adres is: Museum voor Land- en Volkenkunde, Willemskade 25 a-b, Rotterdam. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 4