VAN HIER EN GUNDER BIJ DE VOORPLAAT HET CONCERT De Europese meneer heeft de stads drukte en de zenuwslopende tempo- arbeid verlaten en is ergens op een meer bij Garoet wat gaan uitblazen. Daar op dat meer is (zoals aan veel waterpartijen in het oude Indië) zo'n "tempat plesiran". Waar Europese pic- niccers een eenvoudig prauwtje kun nen huren om wat rond te roeien. Doodeenvoudige djoekoengs maar. Dus uitgeholde prauwen zonder veel comfort. En voor de wat meer gemak zuchtige mensen waren soms twee prauwen langszij aan elkaar vastge maakt met een plankiertje er bovenop en daarover een dak. Daar waren stoe len neergezet en kon je je picnicmand- je uitpakken en wat doelloos rond drijven op het meer. Voor dit simpele plezier voor maar een handjevol mensen 's-zondags was niet veel investering nodig. Het stei gertje bijvoorbeeld was maar een sim pel geval van wat bamboes en gedèk. Niemand vroeg ooit om méér. Maar nu, midden in de week, is de meneer er alleen. Hij heeft toch maar de plezierschuit gecharterd en zich 'n eindje van de steiger af laten roei en. Genoeg. Hij gaat op de eenvou dige houten stoel zitten, vouwt de ar men over elkaar en zit daar maar te lalidjiwo: piekeren aan niets. Een paar jongens met angkloengs komen de stei ger op en beginnen een eenvoudige muziekuitvoering, met simpele melo dietjes die eeuwig terug komen. Net als golven aan het strand. Geen opus sen of symfonieën of moderne com posities of zo. Geen dure instrumen ten. Geen conservatoire-opleiding of zo. Muziek die simpele natuur is en wonderlijk wel past bij de eeuwigheid en het dromerige denken van die meneer. Hij vergeet zijn werk. Hij vergeet het ploeteren en sparen voor een cultureel verlof naar Europa. Hij vergeet alle zorgen. Uren kan hij zo zitten. Onbe weeglijk. Het meer. De bergen. De wolken. De hemel. De rust. De Stem van Bamboe. Na een hele tijd stapt hij weer op. Hij deelt dubbeltjes uit links en rechts. Hij wandelt verstrooid naar zijn Fordje terug. Hij heeft een vreemd gevoel. Alsof hij een moment tijdloos deel van de Kosmos geweest is en nu pas mens geworden. Of zo...Wat was het toch precies? Hij schudt z'n hoofd .Kan er "met z'n gewone hersens opeens niet meer bij". Is weer meneer met een auto. Groet de zwijgzame Soendane- zen met een harkerige armzwaai en rijdt weg. Opgeslokt door de wereld. En hij weet niet dat hij vele jaren later, als zijn doel bereikt is, een villa in Heemstede bewoont en een leuk sommetje op de bank heeft, en na een indrukwekkende uitvoering in het Con certgebouw zich moeizaam in zijn dure bontias laat helpen, vagelijk iets mis send..iets..Iets.opeens terug zal HUMOR "Ach mijn hemel, Tjalie, waarom schrijf je niet meer zo humoristisch als vroeger in je Piekerans-tijdl..." R. W. F. Scholte Waar is de tijd gebleven van Char ley Chaplin, Harry Langdon, Buster Keaton, Laurel en Hardy? Waar is zelfs de tijd gebleven van Red Skelton, Steve Allen, Jack Benny? Waarom zijn er geen zorgeloze lachfilms meer? Zelfs Jacques Tati "sterft snel". Waar zijn die leuke pocketboekjes gebleven met humoristische cartoons? Waarom sturen abonnees geen "lollige" dingen meer in als voorheen? Dat is het meest onrustbarende van deze tijd: dat wij zó verslonden zijn door ernst, zorgen en vrees, dat we geen humor meer kunnen opbrengen. Geweld, sex en losbandigheid, de Radja's van deze tijd, al doen we er niet aan mee, ze attaqueren ons van terzijde en doden de humor in ons. En wie er niet mee eens is, hij kome uit zijn hoek en geve waar alle lezers om vragen. T.R. KUNST "Er is een merkwaardig tekort aan kunstbeschouwingen in onze Tong Tong. Wel meer mensen zeggen: Tjalie als kunstenaar zou zelf toch meer hierover kunnen schrijven?" M. S. Dekker Ik ben uit de tijd en "te sloom", blijkbaar. Al de moderne kunstuitingen van de laatste decennia kan ik niet meer volgen. Het gaat allemaal te snel. Eens bestonden de tijden dat "ars Ion- ga, vita brevis" was. (De kunst is lang, het leven kort). Kunst en kunstvormen gingen langer mee dan een mensen leeftijd. Tegenwoordig holt de kunst praktisch van het ene op het andere jaar in een "vernieuwing". De kunst is kort geworden en het leven wordt steeds langer! Ik kan zoveel kunst in één mensenleven niet proppen. T.R. LEREN TE GELOVEN "...en heb ik respect voor je ge loof en ieders geloof, maar hoe dan ook, deze gelovigen distanciëren zich hierdoor als een "superklasse" van de mensen die alleen van de rede leven moeten. Is er geen ter rein waarop toenadering gevonden kan worden? Want door het praten over zaken waar een ander geen benul van kan hebben, stuit je je eigen God toch ook tegen de borst!" van A. denken aan dat hopeloos armetierig concertje aan dat meer bij Garoet. Van blootvoetige mensjes met wat bam boes en ingebouwde slaghoutjes. En op de drempel stond van de tijdloze en ruimteloze Sereniteit waar uit eens alle leven kwam en waarheen elk leven terugkeert. Toen en toen alleen was hij De Ab solute Mens. T.R. Zeker bestaat dat terrein. En als je veel met andere volken omgegaan bent, wier geloofsbelijdenissen je niet kent, moet je ook weten wat dat ter rein is: DOE WAT PANTES IS EN LAAT NA WAT NIET PANTES IS, ook in de ogen van anderen. Hier hoeft niemand iets te snappen, hier hebben redekunstige wetten ook geen zin meer, hier stuit je niemand tegen de borst (dus ook niemand's God) en leer je vanzelf kennis maken met een be langrijke levenswaarde, die een van de hoekstenen is van elk geloof: "het is nu eenmaal zo..." Ik kan hier langer uitwijden, maar het heeft geen zin. DOE HET en lang zamerhand leer je gelovig denken. Je zal ook merken dat je leven minder vermoeiend en minder uitzichtloos wordt, je gaat meer denken met je hart i.pl.v. met je hoofd. Hierin zit onmete lijk meer rijkdom dan je nu beseffen kan. T.R. In verband met de voorbereidin gen van de Pasar Malam zal onze Toko in mei en juni op elke zaterdag GESLOTEN ZIJN. Door de week open van 9 uur v.m. tot 4 uur n.m. ONAFH. IND. TIJDSCHR. 12e JAARG. No. 22 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. Verschijnt de 15de en 30ste van iedere maand. Prijs per nummer 0,90. Abt. Nederl.: kwart, 4,50; halfj. f 9,jaar f 18,Abt. Europa: jaar f 23, Abt. buitenl. (p. jaar en p. luchtp.): Australië en Nw. Zeeland f 63,Indonesië f 58,Z.-Afrika en Z.-Amerika f 48,Canada en V.S. f 39, Suriname en Antillen f 33,Abt. buitenl. (p. jaar en p. zeepost): voor alle landen f 28, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of af te voeren. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 2