Scheepje in de haven De lezer heeft er geen idee van hoe vaak wij in gesprekken of brieven moeten aanhoren dat met "het verlies van de "kloppartij" van Hier en Gunder Tong Tong één van zijn spannendste attracties kwijt is" en dat op zo'n manier een nuttig opvoedingselement verloren gaat". Ons antwoord op deze argumenten de reeds bestelde electrische rijstko- is dat we er doodgewoon tjapeh van zijn en dat dit sóórt copy niet alleen eindeloos is, maar eindeloos naargees tig en ten leste meer kwaad doet dan goed. Het is bovendien helemaal niet typisch Indisch", want het verschijn sel doet zich overal voor. Sommigen menen: in Nederland méér dan waar ook. Dichtte een van Nederlands groot ste dichters, Marsman, in zijn "Polder land" niet: "O, dertigstromenland, bet volk dat U bewoont versombert in krakelen, die geld en God verdelen purper en doornenkroon." En als dus de zo aangeprezen assi- milatie óók met zich mee zou brengen dat long long nóg meer "verkrakeeit dan dit werk reeds is. doen wij dan met 'n twistende Van Hier en Gunder" ons Indische Karakter juist geen scna- de? De lezer kan er namelijk van op aan dat het nog steeds wemelt van onaan gename en valse critiek op ons werk. Dat de bron van twist en nijd nog lang niet opgedroogd is. Dat dit soort men sen met een verbazingwekkende fris heid en onvermoeidheid steeds weer wat nieuws vindt om te katjauwen. En dat deze "wolven nog steeds schuil gaan in lieve lamshuiden" en "opko men voor recht en eerlijkheid". Voor waar, eigenlijk een grootsheid van geest die groter werkterreinen verdient dan deze kleine Tong Tong. Het merk waardige is alleen: 1. dat de fouten en gebreken die men zo gemakkelijk in de eigen groep waar neemt en veroordeelt, alle in vaak veel grotere mate in de hele maat schappij bestaan, maar daar niet wor den onderkend en zeker niet aangeval len, "sebab koerang brani", 2. dat zulke kwaadsprekers nog altijd zo'n wijd en lijdzaam gehoor hebben. De Indischman heeft een schijnbaar ongelimiteerd vermogen om kwade praat aan te horen. Dit schijnt niet te veranderen. Het is niet alleen onder Indischgas- ten zo. Het is OVERAL zo. Het is een "BESCHAVINGS-ZIEKTE". Het is het beeld van 22 voetballers en 100.000 beurtelings juichende en scheldende toeschouwers. Verbeeld je dat die voetballers gingen terugschelden! Dan was er ook geen voetbal meer, im mers? Wat er op de tribunes ook ge beurt, SPEEL DOOR We kunnen een paar voorbeelden noemen uit een heel pak: A. Een lezer belt ons op en zegt dat ker van Philips toch maar liever niet genomen wordt omdat 'n kennis heeft verteld dat volgens een uitspraak van de Technische Raad "of zoiets" de rijstkokers ondeugdelijk en zelfs le vensgevaarlijk zijn. Tong Tong moet zulke dingen niet doen... We doen via de Consumentengids navraag bij de betrokken instantie en bellen zelfs Philips op, maar natuurlijk is er niets van waar. Ook via tientallen Philips- dealers worden de rijstkokers heel normaal verkocht. Achteraf schaam je je eigenlijk voor dit wantrouwen. Maar U weet ook wel: intussen gaat het ge klets toch wel door en we verkopen minder. Ziet U: punt 1 (zie boven) pre cies hetzelfde wat bij anderen geac cepteerd wordt, is bij óns fout. Hierop "Van Hier en GunderenHelpt dat wat? B. Er zijn mensen die beweren dat Tjalie voor zijn reis naar Indonesië (in 1965) het zo opofferend bijeen ge bracht geld door zijn lezers misbruikt heeft door het bezoek aan Indonesië te bekorten om van dat geld 'n snoep reisje om de wereld te maken, leder ander zou een retourtje genomen heb ben... Maar nu: wat kost een retourtje? Ik zat destijds in Los Angeles en moest (om zakelijke redenen) over Holland naar Indonesië toe. Dure reis. Daar een retourtje van zou gewoon onbe taalbaar geweest zijn. De goedkoopste reis was inderdaad "om de wereld". Een waarheid die massa's zakenlieden en touristen al lang kennen, omdat ze inderdaad in "wereldomspannende" af standen kunnen denken en niet alleen in afstanden van Amsterdam-Medem- blik v.v. Elke flinke vent kan bij elk reisbureau deze waarheid ontdekken. Maar men roddelt liever. Tweede punt: in Indonesië logeerde ik bij ontelbare vrienden GRATIS. Ik heb nooit een cent hoeven uit te geven voor welk hotel ook, voor geen pien- tjoek rijst. Ik had daar jaren achtereen kunnen logeren zonder dat het me een cent gekost zou hebben. En iedere goede Indischman WEET dat dit waar heid is. Ik hoefde dus geen centjes van het verblijf in Indonesië af te pak ken om er een wereldreis mee te ma ken. Als ik dus plotseling deze reis af gebroken heb, moeten er bijzonder ernstige redenen geweest zijn om me van dit onschatbare genoegen te be roven. Redenen die ik niet aan ieders neus kan hangen en zeker niet zwart op wit heb willen zetten, maar die mijn lezers zonder verdere navraag hebben geaccepteerd (al heb ik aan vele goe de vrienden die er apart met me over KOK SENG A Uit het boekje van de Indische ge schiedenis van de Lagere School her inneren velen onzer zich nog de naam van de roemruchte Formosaanse zee rover Coxinga (Kok Seng A) en het drama van dominee Hambroek die te rugkeerde naar een zekere dood, om dat hij zijn erewoord gegeven had. Maar van de boeiende geschiedenis van de Nederlandse handel met de Chinezen op Formosa weten wij verder niets. Daarom zullen vele lezers wel geinteresseerd zijn in Jef Last's "Strijd, Handel en Zeeroverij", De Hollandse Tijd op Formosa. Geïllustreerd, 120 pag. f 7,50. Wie ook maar de hemelen bestudeert met een telescoop en geen God vindt, hij zou de menselijke geest niet ge vonden hebben wanneer hij de her senen met een microscoop had onder zocht. George Santayana Wij moeten van het verleden de vuren nemen en niet de as ervan. Jean Juares gesproken hebben wél veel uit de doeken heb gedaan; aan vrienden, mind you!). Maar het gekke is, dat juist de mensen die géén abonnee zijn en géén cent ergens voor over hebben gehad, deze verdachtmakingen uitspre ken. Vindt U dat niet absurd? En moe ten we daar dan in Van Hier en Gunder op ingaan? Het hoort niet in Tong 'l ong thuis! C. Elk jaar weer met de Pasar Ma- lam zijn er weer "meebouwers" die vinden dat er van de organisatie niets klopt, dat diverse tarieven veel te hoog zijn, dat er met twee maten gemeten wordt, dat we schatrijk worden enz. enz. Gelukkig zijn Rogier en Ellen (die de Pasar Malam practisch geheel al leen opbouwen en leiden) in de school van Tong Tong opgegroeid, dat wil dus zeggen: ze hebben met ons blad "aan de weg getimmerd" en doen het met de Pasar Malam ook létterlijk! Dus zijn ze aan stekeligheden gewend geraakt en poekoelen teroes. Het merkwaardige is dat de zelden gehoorde lof vaak van een volkomen onverwachte kant komt. Reporters b.v. die Indië nooit zagen, Indische proble men niet kennen en van Tong Tong nauwlijks gehoord hebben, staan bij een interview verbaasd dat zulke jon ge mensen (als Rogier en Ellen) met zó weinig "jaarbeurservaring" en zon der kapitaalkrachtige organisaties ach ter zich zo'n onderneming elk jaar maar weer aandurven. En ikzelf heb meermalen van uitgevers van naam moeten aanhoren dat het een wonder is dat ik met zo weinig abonnees zo'n tijdschrift op poten weet te houden. Zie verder volg. pag. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 4