Zegen uit de bijgebouwen Als de poorten van de Pasar Malum open gaan, stromen de eerste bezoekers binnen. "Ombak- ombak dari laut!" Zóveel, dat je denkt: nou kan er niets meer bij. En er blijken vele malen méér mensen binnen te kunnen. Wat hier (evenals op Indonesische pasars) opvalt is dat er tóch niet getabrakt wordt en getamplokt. Men glipt langs elkaar heen en dat maakt dat men zelfs bij de grootste drukte zijn gemoedelijkheid en vriendelijkheid bewaart. Iets aparts van de Pasar Malam in vergelijking met andere markten en jaarbeurzen. Eerlijk gezegd vallen de bijdragen over dit onderwerp nogal tegen. Vooral als men (zoals wij) een dozijn verhalen naast elkaar kan leggen, valt op dat bijna alle inzenders het alleen maar hebben over de TROUW van oude be dienden. Verder lijken al deze verhalen wel heel erg op elkaar (alleen persoons- en plaatsnamen verschillen!) en komt verder geen enkele andere karaktertrek "uit de verf". Daardoor wordt zo'n verhaal eigen lijk alleen maar een cliché-verhaal", dat de luisteraar "verder wel gelooft". Zelfs Nederlanders die nooit Indië za gen kennen de cliché van "De Trouwe Baboe" al. Die overigens net zo in houdloos blijft als b.v. "De Trouwe Slaaf" of "De Trouwe Hond". Niet meer dan 'n opsteltitel over iets vérs en vreemds en sprookjesachtigs; niet meer iets levends en menselijks. In onze introductie van dit onder werp brachten wij juist naar voren de UITWISSELING van cultuurwaarden, zowel practisch leerzaam of van een onvergeetlijke morele strekking. Iets, waarwij TOT NU TOE van geleerd hebben en waardoor wij in sommige opzichten rijker geworden zijn dan zij die nooit het voorrecht gesmaakt heb ben om die wonderlijke symbiose van leidend en dienend leven onder één Indisch dak gekend te hebben. Laat ons eerlijk zijn: hoeveel mees ters hebben van de trouw van hun be dienden wat geleerd voor het verster ken van hun EIGEN trouw-beginselen? Hoe gemakkelijk hebben velen van ons hun trouw opgezegd aan een re gering, een vereniging, familieleden en vrienden! Natuurlijk zijn er voor al on ze verbrekingen van trouw geldige mo tieven, maar wij vergeten dat de trouw van onze bedienden vaak was een trouw ONDANKS (al onze gebreken) en dat het juist dat aspect van trouw is, dat ons diep treft. Wij vergeten verder dat ons woord "bediende" NIET gedekt wordt door het Hollandse begrip dat hier alleen leeft in woorden (en werkverhoudin gen) als b.v. kantoorbediende, bank bediende, enz. Hier in Europa is bij het bediende-schap de LOON-dienst de bepalende factor, het (technisch ge sproken) ONDERGESCHIKTE-schap, dat vaak ligt op de grens van het knecht-schap, het slaaf-schap. Althans, vaak alszodanig wordt aangevoeld. Menselijke of gemeenschaps-bindin- gen (zoals bij onze bedienden in Indië) bestaan hier niet, worden niet ge vraagd, zijn in elk geval geen domine rende factor in werkverhoudingen. Daarom is het nodig in Europa een eindeloos ingewikkeld net te maken van voorschriften betreffende werktij den, werk-specialisering, loongrenzen, ziektewetten, vacantieregelingen, enz. enz. enz. En blijft de eeuwenoude strijd woeden tussen Heer (al is het maar een kruidenier) en Horige (al is het een gegradueerd secretaris), tussen personeelsuitbuiting en stakingsrecht. Dat allemaal bestond in ons Indische huis tussen meester (ook al is dat een Indonesiër of andere oosterling) en bediende NIET. In ruil voor dat enorme mechanisme voor het regelen van rechten en plich ten van bedienden, bestond in ons In dische gezin alleen één ding: directe menselijkheid. Menselijkheid heeft veel meer facetten dan Trouw alleen. We hadden gehoopt dat andere verhalen omtrent "Zegen uit de Bijgebouwen" uit onze lezerskring zouden voortko men. Komen ze nog? "FAMILY OF MAN" Wat vele lezers van deze rubriek ontgaat is dat er in het goede Indische huishouden eigenlijk geen meester knecht verhouding bestond, maar dat er sprake was van een soort familie overkapping. We voelden ons min of meer één gezin, want de bedienden en hunne kinderen stonden ons veel na- VAKANTIESLUITING Bij de groenteman om de hoek hangt een oranje biljet voor de ramen. Daar op maakt de Federatie van Georgani seerde Kleinhandelaren in Groenten, Fruit en Aardappelen bekend dat deze zaak van dan tot dan gesloten zal zijn "wegens de vakantieregeling". Ook staat er als een bedekt dreigement bij: "men is verplicht dit biljet gedurende de vakantie te laten hangen". Ach, wat is dat "schön gemass- regelt"! Daar we al zo lang in Holland zijn en dergelijke soezoensverschijnselen al lang kennen, hebben we natuurlijk (tegen wil en dank) met de opinies van talloze door deze vakantieregeling getroffenen kennis gemaakt. En heb ben we vooral van winkeliers die niet zulke goede zaken doen en b.v. geen vakantiereisje kunnen maken, wel ge hoord, dat ze met deze verplichte va kantie helemaal niet in hun schik zijn. "Maar waarom doe je het dan!" "Om dat het mót!" "Maar dat heb je toch zelf gewild?" "Ik niet! maar bij meer derheid van stemmen"Dus toch wel democratisch!" "Je kan de p op met zulke democratie..." (historisch). Blijkbaar werd de meerderheid van stemmen dus toch uitgebracht door de handelaren die wél goed verdienen. En dat stemt tot verheugenis. Al vraag je je dan menselijkerwijs af: "Waarom gunnen die geluksvogels dan de onge luksvogels niet de kans om in die twee weken vakantie een extra centje te verdienen!" Want zulk soort maat regelen en wetten heb je ook op an dere terreinen gezien. En nu kan er geen koning, minister of partij op het matje geroepen worden, want men heeft het zélf gewild! Kennelijk gunt men (onder het vrome motto: gelijke monniken gelijke kappen!) zijn eigen "soort-broeders" niet wat extraas. Of willen de zwakke broeders wél mee profiteren van de voordelen van hun federatie, maar niet de nadelen dra gen? der dan vele andere verbintenissen. Ook omgekeerd was dat het geval. Er bestaat een beroemd foto-boek dat heet "Family of Man", dat vertaald zou kunnen worden met "De Mensheid is één grote Familie". Wel, ons Indi sche huishouden was eigenlijk een miniatuur Family of Man: twee soorten mensen die door ras, beschaving en niveau eigenlijk heel ver uit elkaar stonden, vormden tóch een familie clan. Omdat we zo dicht bij elkaar leef den, leerden we van elkaar veel ka rakter-waarden: beleefdheid, resepcte- ren van andermans vormen van geluk en verdriet, geduld, opoffering, trouw, eerbied voor het grote, maar ook het kleine. Hier raak je nooit over uitae- praat. B. R. van Wijk Noot van de Redactie: Tong Tona biedt juist de gelegenheid om er wél over uitgepraat te raken. Wij vragen voorbeelden, maar de samenvatting van v. Wijk is uitstekend!

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 7