BIJ DE VOORPLAAT
VAN HIER EN GUNDER
toirnf foifil
WHEN WE WERE YOUNG
...and strong and daring! Geen recht
geaarde Indo (en menige Totok) zal
deze foto kunnen bekijken zonder een
schok van emotie. Ja! Dit was ons
onvervalste honderd procent Indische
leven, zoals geen enkele andere sa
menleving ter wereld in zó'n omvang
en intensiteit gekend heeft als wij.
Dit was HET ideaal: een paar goede
jachtgeweren en een motorfiets. De
motorfiets niet om ermee te patsen of
toertjes te maken, maar om ermee te
kunnen doordringen in de verste, wild
ste jachtterreinen: alle transport altijd
"een vrijkaartje naar de jungle", onge
acht of het maar een ouwe, roestige
Fongers was of een ouwe BSA "tèng-
goeling" (motorfiets met cylindervor-
mige tank), een gammele T-Ford of een
fonkelnieuwe Opel Admiral, maar altijd
om te "srobot" de stad uit. Vér van
"die stomme school" vandaan, of het
saaie ambtenaarsleven of het jachtige
particuliere bestaan. Ja, zelfs vér van
de asfaltwegen af, de ongebaande we
gen op, eerst de verste ondernemings
wegen en dan de woeste landen daar
achter.
Geen rit was te zwaar, geen ver
moeienis te groot. Geen zacht hotel
bed, maar een bale-bale of een cikar
in een kamponghut of veel minder nog.
Geen luxe maaltijden, maar pas ge-
toemboekte rijst, sambal, lallap. Geen
comfort, maar muskieten, bloedzuigers,
verzengende hitte of hoge-bergen-kou
en natheid en modder. Analfabeten als
boezemvrienden en boslopers als ka
meraden. Geen aanstellerige touristen-
pakjes, maar khaki, Garoet B (solda
ten-groen), puttees. En de enerverende
geuren van stof, alang-alang, hout,
ijzer, leer, kruit, zweet.
Saaaü! Madjoeü!
O mijn God, geen meneer zijn, geen
erudiet, geen cultureel, maar Ezau
zelf! Nimrod! De eerste en eeuwige
jagende Mens! Na de jacht, de moor
dende rit terug naar de stad; kilome
ters en kilometers "ranselen" door hit
te en stof, bochten "blazen" in een
roekeloze "hang", eindeloze rechte
stukken (tussen voorbij ratelende
asembomen) doorstormen als een ra
zend everzwijn..en dan het kalm bin
nenrijden van de thuisstad, 25 km p.u.,
na-ontsteking, bam - bam - bam - bam
- bam.
Ooi! Ouwe sobats! Onze levensjacht
is voorbij. Nu rijden we ons laatste
stukje. Kalm, lo! Na-ontsteking lo! Het
was een GOEDE iacht. Een HART
STIKKE GOEDE. ONOVERTREFBARE,
ONVERGETELIJKE iacht. En nu (met
een glas tjendol)
"Proost!!" T.R
(Zie nadere bijzonderheden elders in dit
nummer in het stukje "Op jacht").
LOFTROMPET VOOR DE HANDEL
"...mogen wij toch wel veronderstel
len dat in elk geval onder culturele
Nederlanders meer begrip is ge
groeid van de Indische groep. "The
man in the street" heeft te veel be-
staanszorgen en daarnaast te veel
geijkte ontspanning om met wat
meer ernst de opname van een half
millioen Indischgasten in het Neder
landse volk te omvatten."
L. B. Groenewegen
Neen, ook (en misschien wel: juist!)
de "culturele" Nederlander heeft nog
steeds weinig benul van de Ind. groe
pen en zijn background. De studeren
de of "kunstbedrijvende" Nederlander
zit vaak tot over zijn oren in allerlei
culturele, politieke en sociale proble
men, waarin over het algemeen de In
dischman zich zelden beweegt. Zodat
ook persoonlijke kennismaking tussen
Nederlanders en Indischgasten op
"cultureel niveau" practisch niet be
staat. Juist ook de beter gestudeerden
zitten meestal muurvast in "boeken
kennis": verouderde inzichten in de
"koloniale erfenis".
De enige Nederlandse volksgroep
die de Indische groep en zijn mogelijk
heden direct begrepen, goed gepeild
en opgenomen heeft, is vreemd ge
noeg de groep van handelaren en
industriëlen. Van de grootste concerns
af (Albert Heyn, van Nelle en andere
voedingsmiddelenbedrijven) tot de
kleinste straathandelaars toe (cafeta
ria's, marktventers) hebben handelaren
geen moment gekletst over koloniaal
of heimwee, maar hebben onderzocht,
gefabriceerd en verkocht: loempia's en
satee's, nasi goreng in blik, Indische
kruiden en rijsttafelgerechten en voor
millioenen en millioenen guldens geris
keerd en met succes winstgevend ge
maakt Conimex en Lucullus leveren
over de hele wereld, ontelbare kleine
fabriekjes produceren kroepoek, tao-
geh en tahoe. ALLE restaurants (tot
zelfs de chiqueste) serveren rijsttafel.
Door eten, niet door politieke of cul
turele ideologieën leert het Nederland
se volk Indië kennen!
Het zal deze zelfde categorie van
handelaren en industriëlen zijn, die ook
andere Indische mogelijkheden zal ont
dekken en in omloop brengen. Op het
gebied van "Indische lectuur" verko
pen Indische kookboeken enorm veel
beter dan b.v. literaire werken. Een
indirect bewijs dat cultureel Nederland
geen spat begrip heeft van wat In
disch is Sociologen bestuderen non
steeds ijverig raciale verhoudingen in
Amerika, Haiti en Afrika, maar naar de
(immers rustige en ongevaarlijke) In
dische groep kijkt niemand om.
Evenals 350 jaren geleden zal de
handelaar Indië naar Europa brengen,
niet het volk en niet de geleerde.
BETER
"Tong Tong wordt steeds beter, Tja-
lie. Ga zo door!"
A. Maurenbrecher
"Elke oplettende lezer zal moeten
vaststellen dat Tong Tong steeds be
ter wordt. Toch weet ik niet of ik
erom moet lachen of huilen. Want
zoals met alles: kwaliteitsverbete
ring betekent dat er steeds minder
mensen zullen zijn die er begrip voor
hebben. Dus veroorzaakt achteruit
gang. Dat is toch met alles zo in
deze wereld die steeds materialisti-
scher en kleinburgerlijker wordt?"
W. R. Simons
A. Als Tong Tong beter wordt, komt
dit heel eenvoudig omdat wij allen ou
der worden, meer drogbeelden in deze
beschaving doorzien en dus meer en
meer inkeren tot zuiverder en abso-
luter waarden. Maar Tong Tong is nog
steeds dezelfde "Boeng" van tien iaar
terug, hoor! Dat wil zeggen Indisch in
hart en nieren.
B. De abonnee-stand blijft stabiel.
D.w.z. we verliezen natuurlijk doorlo
pend abonnees door sterfte of omdat
men een abonnement onmogelijk lan
ger kan betalen. Maar op een onver
klaarbare manier (want we maken ner
gens reclame) krijgen we ook steeds
nieuwe abonnees erbij.
Zeker is dus dat we abonneewinst
te danken hebben aan onze lezers.
Maar hoe ze het doen en waarom hun
kennissen nu meer naar ze luisteren
dan vroeger, weten we niet. Leer deze
les: niet wij, maar U maakt dat Tong
Tong langer leeft.
ONAFH. IND. TIJDSCHR. 13e JAARG. No. 2
Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong
Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685
Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V.
Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson.
Verschijnt de 15de en 30ste van Iedere maand.
Prijs per nummer f 0,90. Abt. Nederl.: kwart, f 4,50;
halfj. f 9.— Jaar f 18,—. Abt. Europa: jaar f 23,—.
Abt. buiten!, (p. jaar en p. luchtp.): Australië en
Nw. Zeeland f 63,Indonesië 58,Z.-Afrika
en Z.-Amerika f 48.—; Canada en V.S. f 39,—;
Suriname en Antillen f 33,—; Abt. bultenl. (p. jaar
en p. zeepost): voor alle landen f 28,
ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN
GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE
INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR
DE TROPENGORDEL.
De directie behoudt zich het recht voor hen die
schadelijk geacht worden voor het welzijn van
Tong Tong als abonnee te weigeren of af te
voeren.
ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ
VOORUITBETALING VERSCHULDIGD.
ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN
REDENEN GEWEIGERD WORDEN
2