VERMAAT ZONEN maandagochtend kijkochtend I J. M. VAN EXEL's mese moet hij in goeden doen geleefd hebben en althans buiten de Hol landse kolonie vrij groot aanzien gehad hebben. Een bijnaam als "Toe- wan Goesti" wordt niet zo maar ge geven. De man moet ongetwijfeld be halve over een behoorlijk materieel bezit ook beschikt hebben over bijzon dere gaven van geest. Hoeveel willekeur en onzekerheid bestonden er in die dagen? En hoeveel mensen zouden in die dagen niet ge piekerd hebben over een overname van de macht? Zeker is dat Erbervelt een geheime organisatie kon opbou wen van vrij grote omvang. Wat hij werkelijk van plan geweest is, kan uit de kronieken niet meer worden ach terhaald. Toen "het komplot" op het laatste nippertje ontdekt werd, was (evenals bij de Chinezenmoord later) de angstpsychose zó groot dat er di rect en met "normale" wreedheid korte metten mee werden gemaakt. Van een kalm, serieus en rechtvaardig onder zoek is (evenals bij alle processen uit die tijd) geen sprake geweest. In wel ke mate is dus eventueel Erbervelt onrechtvaardig streng gestraft? Hier neemt Het Gerucht verder de taak over van de Kroniek. Geruchten kunnen van een middelmatig mens een genie maken, van een schuldeloos mens een misdadiger en van een on verlaat een heilige. Maar geruchten kunnen een verbazingwekkend lang leven hebben. De geruchten over de ONschuld van Pieter Erbervelt b.v. leefden even lang als het (toch van bitter weinig vergevensgezindheid ge tuigende) stenen monument op bij gaande foto. Dat wil zeggen: tot diep in deze eeuw was Pieter Erbervelt on der eenvoudige "Mixtiezen" niet ver geten. De meer ontwikkelde Indo's praat ten er overigens liever nooit over. Zelfs zij die overtuigd waren dat Pieter Erbervelt voor een verfoeilijke misdaad verdiend gestraft was, bleven het voortbestaan van het monument alleen al op Christelijke en humane gronden "onaangenaam" vinden. Maar men deed er verder weinig aan. Bij mijn weten heeft slechts éénmaal een IEV- hoofdbestuurslid, E. Ellendt, voor op ruiming van het monument gepleit, maar (evenals vele andere Indische gemoedsbewegingen) werd deze actie afgewimpeld als een sentimentskwes tie. Te deksel, het was toch alleen maar een gewoon historisch monu ment, een museumstukje bij wijze van spreken. Wind je niet op! Onder de eenvoudiger Indo's raak te echter langzamerhand aan dit mo nument dat "onwegwerkbaar" bleek een soort legende verbonden, meestal diep in de nacht achter gesloten krees met fluisterende stem verder verteld: de Hollanders zullen voor hun hard vochtigheid gestraft worden. Indië zal hun worden afgenomen en pas dan zal het monument worden uitgewist... Ikzelf heb vóór de oorlog deze "voorspelling" vaak gehoord, maar er even weinig serieuze aandacht aan be steed als aan b.v. het weggevoerd worden van het heilige kanon in de Kota (dat ook het voorgoed verdwijnen van de Kebo Poteh zou bevestigen) en andere (al dan niet authentieke) Djojobojo-voorspellingen. En ik heb ook meegemaakt dat het bericht in de krijgsgevangenkampen de ronde deed (vooral onder Indo's) dat het Pieter Erbervelt-monument in derdaad door de Jappen gesloopt was. Een bericht dat eigenlijk alleen maar verbazing veroorzaakte. En verder vroeg men zich af: "Wat heeft die Jap nou met dat monument te maken! De nieuwe overheersers hadden het im mers te druk met duizenden andere oneindig veel belangrijker zaken? Wie ging er nou nog zo'n stukje muur af breken dat NIETS te maken had met de Pan-Aziatische gedachte?... En andere Indo's zeiden alleen: "Zie je wel! God slaapt niet. Wat onrecht vaardig is, zal worden opgeruimd!" En dat waren voor zover wij we ten de laatste gedachten rondom het monument van Erbervelt. Voor wie misschien pas nu, na twee eeuwen, gezegd kan worden: hij ruste in vrede. T.R. OEPANISJAD EN BHAGAWAD GITA Voor elke jonge Indischman in de 20'er, 30'er jaren in het oude Indië, die in méér geinteresseerd was dan wat de HBS bood, zijn bovenstaande namen niet onbekend. Ze behoren tot de oudste en wijsgerigste boeken van de wereldliteratuur, maar toentertijd waren ze nergens te koop. Wie de schade wil inhalen, kan ze nu bij Tong Tong bestellen. Al willen wij waarschu wen dat het per sé geen lectuur is voor Jan en Alleman! "De Bhagawad Gita", door Ir. J. A. Blok 6,50 "Oepanisjads", door Ir. J. A. Blok 6,50 m. Juweliers - Horlogers 3* Den Haag *5 THOMSONPLEIN 18 ujiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnniiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiu. Schoenhandel j alleen Reinkenstraat 29 j Den Haag - Tel. 33 21 17 Specialist in exclusieve dames- schoenen met hoge of lage hak in de allerkleinste maten. vanaf maat 32 1 Stevige kinderschoenen voor het nieuwe schooljaar. illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIHHIIIKHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIli VREDE Al is er een oorlog in Viet Nam, Wordt er gevochten in Israël Is er 'n doder die een Leven nam, Toch, de Vrede is er wel! Al roeren zich de studenten, Komt er rel na rel, Zijn er opstanden van zomer tot lente, Toch, de Vrede is er wel! Zoveel Vrede hij de tortels. In het voeden van al het jonge, Vrede hij de planten-worlels, Die gretig in de aarde drongen. Vrede in wolken zeilend langs de lucht, In al het blijde vogel-zingen. Als door bladeren het windje zucht. Vrede om ons, in zoveel dingen. Wij moeten het alleen maar zien, De tijd nemen om te ervaren, Dan is het mogelijk dat misschien, Lik een ander leed kan besparen. E.S.v.K. MALAYSISCHE SPREEKWOORDEN Kachang lupakan kulit. Anak kuching menjadi harimau. Belalang telah menjadi lang. Pachat hendak menjadi ular sawah. Chaching menjadi ular naga. Pipit hendak telan jagong. Pipit hendak meminang anak enggang. Wanneer niet komt tot let, is hij vaak als: Een katjang die zijn schil vergeet. Een kat die een tijger geworden is. Een sprinkhaan die een havik gewor den is. Een bloedzuiger die een slang gewor den is. Of een worm die uitgegroeid is tot een draak. Een mus die een maiskolf inslikken wil. Een mus die huwen wil met een neus hoornvogel. (Men lette op dat de kwalijke eigen schappen méé groeien!). 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 5