Babi Tjèk VROUWEN BUITEN DE KAWAT 11 jaar Pasar Malam Utrecht In de verte hoorde je al het bekende tèk-tèk van de babi Tjèk. Vóór hij bij ons het erf opging, werd er nog eens uitdrukkelijk geklepperd en was het dus geen verrassing, toen hij achterom kwam om ons bij het achter terras te begroeten. "Tabéh njonja. Ada daging begoes sekali ini ali!" (Dag mevrouw, vandaag heb ik heel mooi vlees!) Zoals vele Chinezen had ook hij moeite met het uitspreken van de r. En zoals iedere keer was zijn daging "bagoes sekali". Moeder, die regelmatig bij hem kocht, ging naar hem toe en bekeek de stukken varkensvlees, die hij op zijn pikoelan uitstalde. Ze maakte haar keus en daarna begon het tawarren. Tjèk had ondertussen een krukje uit zijn pikoelan gepakt. Gemoedelijk was hij hierop gaan zitten. Hij was één en al vet! Zijn buik puilde uit boven zijn broek, welke vastgesjord was met een kollor. De wat slobberige wijde pijpen kwamen tot aan de knie. Zijn vingers waren net vette kluifjes van het steeds werken met varkensvlees. Geboeid kon je blijven kijken, hoe handig en snel hij het vlijmscherpe, wat ronde mes hanteerde boven zijn draagbaar hakblok. Ook het hout hiervan was donker gekleurd van het er in gedron gen vet, evenals de kleppers, waarmee hij zichzelf aankondigde. Zijn gulle lach en zijn ogen maakten deze man tot de vriendelijkheid zelf. Hij was een vertrouwde figuur voor ons geworden. Toen Moeder afgerekend had, draal de babi Tjèk nog wat. Hij had kenne lijk iets te vertellen. Vertrouwelijk kwam hij wat dichter naar ons toe. "Ada banjak olang Nippon di loemah loemah!" (Er zijn veel Jappen in de huizen). Inderdaad was het nog geen week geleden, dat de Japanse stoottroepen vanaf de Lembang-pas naar Bandung gekomen waren. Ik had ze zelf gezien op het kruispunt Lembangweg Nij- landweg, toen ik naar huis was gefietst van het gebouw waar H.C.P. Heulang uitzond bij het Jubileumpark, naar Sorghvliet. De Japanse soldaten zagen er vermoeid en vies uit. Velen hadden baarden van dagen oud. Ze zaten in trucks. Anderen lagen te slapen in de wegberm. Triomfantelijk hielden ze krijgsvlaggen omhoog, waarop in zwar te Japanse karakters waarschijnlijk hun heldendaden geklad waren. Ook wel geschreven met bloed. Sommige vlag gen besmeurd met modder en bloed vlekken. Met kloppend hart reed ik langs ze heen en dankte God, toen ik het zandige binnenpad bereikte, dat de weg naar huis een heel stuk verkortte. Een deel van deze stoottroepen werd later op de dag ondergebracht in privé huizen op Sorghvliet. Er werden er heel wat voor gerequireerd. Wij boften, dat juist aan het begin van de Kersenlaan, waar wij woonden, gestopt was met het laten ontruimen van hui zen. "Tjèk djoeal sama orang Nippon?", vroeg moeder verbaasd. (Heeft Tjek aan de Jappen verkocht?) "Njonja soeda liat oewang Nippon njang baloe? Tjèk soeda dapet!" (Heeft mevrouw al het geld van de Jap ge zien? Ik heb het al!) "Belon liat!" (nog niet gezien) ant woordde Moeder. Allen waren we erg nieuwsgierig hoe het nieuwe Japanse geld eruit zou zien. "Oewang keitas sadja. Njonja dan anak-anak maoe liat?" (Alleen papier geld. Willen U en de kinderen het zien?) Natuurlijk Tjèk, maoe liat! We po pelden! En daar liet Tjèk ons vol triomf het nieuwe Japanse geld zien. "Ah Tjèk, itoe tidah oewang Nip pon!" riepen we, toen we de bank biljetten zagen, (Dat is geen Japans geld Tjèk!) "Betoel oewang Nippon!" Tjek werd boos. "Olang Nippon bajal sama ini!" (De Jappen hebben hiermee betaald). Een van ons liep naar binnen en kwam terug met ons Monopoly-spel. Pas toen konden we babi Tjèk over tuigen dat de Jappen, misschien wel te goeder trouw, nadat ze het Monopoly geld ergens gevonden hadden, 't geld gebruikt hadden om Tjèk te betalen. Waardeloos papier! "Pigi mana njonja, Tjèk sekalang loegi! Olang Nippon boesoek!" (Hoe moet dat nu mevrouw, nu heb ik ver lies! Die Jappen zijn slecht!) Toch dorst hij niet terug te gaan. Hoofdschuddend en mopperend ver dween babi Tjèk van ons erf. Lien Jonker-Nissen DE VLUGSTE MANIER van bestellen bij Tong Tong: be stelling op de giro schrijven, giro zenden naar Tong Tong, Prins Ma,ritslaan 36, Den Haag. Dus NIE1 'n de girobus doen, duurt soms 4 dagen voor wij de giro ontvangen Wij v 'zenden uw bestelling direct na ontvangst van uw giro, incasseren komt later. Op deze manier kunt u de barang binnen 3 dagen thuis hebben Een goed georganiseerde Pasar Ma- lam betekent altijd een bron van vreug de en vermaak voor het publiek, maar tevens een bron van inkomsten voor de organisatoren. Bij de inkomsten van de Utrechtse Pasar Malam profiteert nóg een partij: de instellingen van maatschappelijk werk, zoals de jeugd club "Sinjo" en de stichting "Tronec". Beide instellingen doen enorm goed werk voor de gerepatrieerden, doch zijn wat hun inkomsten betreft groten deels aangewezen op donaties en ver diensten uit eigen activiteiten. De heer Ellendt is in de afgelopen jaren onverbrekelijk verbonden ge weest met het feestelijke gebeuren in Utrecht .Wat er met eenvoudige mid delen maar met des temeer toewijding en werk door hem en zijn medewerkers wordt bereikt verdient bewondering. En belangstelling, die vooral, want daar draait het immers bij elke Pasar Malam om? De standhuur is erg laag gehouden, elke actieve vrije ondernemer krijgt de kans te tonen wat hij kan. Er is geen verandering gekomen in het "geen en tree" beleid, om het gastvrije en fees telijke karakter te behouden. Natuurlijk zijn er ook stands die uitsluitend voor het goede doel werken, dus geen winstbejag. Zo reilt en zeilt het elk jaar weer, in de gemoedelijke sfeer van oude bekenden ontmoeten, lekker eten en aardige dingen zien en kopen. Om toch rijk naar huis te gaan met de gedachte dat het een goed besteed uitje is geweest. Bent U er nog nooit geweest? Dan dit jaar doen! In het wijkgebouw "Princenhof" aan de Eykmanlaan, Utrecht. Vrijdag 20 en zaterdag 21 september. MOESTIKA Naar aanleiding van het artikel "Moes- tika" in Tong Tong van 15 juli j.l. nog het volgende. Tijdens mijn eerste verblijf op Ambon (1937-1943) hoorde ik met de term "moestika" aangeduid de melkwitte "parel" die een enkele maal wordt aangetroffen in de klappervrucht. Ik zelf heb enige iaren zo'n "moestika" in mijn bezit gehad, die de vorm en de grootte had van een gewone knikker. Het is mij niet gebleken dat in de Ambonse samenleving aan deze "moestika's" bovennatuurlijke eigen schappen werden toegekend. Maar ik acht dit wel aannemelijk. Wat betreft het ook door U genoemde fenomeen "bezoar" hiervan is een goede beschrijving te vinden in het Nederlands Tijdschrift voor Genees kunde van 8 maart 1958, no 10, blz. 484 e.v. A. H. Ruibing 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 14