DRAMA IN ZAKFORMAAT Dierenboeken verkrijgbaar bij boekhandel TONG TONG Voor mijn studie als onderwijzeres (hoofdacte) heb ik Uw hulp nodig. Zou U mij het een en ander kunnen vertellen over de levensomstandigheden uit het voormalige Nederlands-lndië en het Indonesië van thans? Ik ben zelf Indisch-Nederlandse en in 1946 gerepatrieerd uit Indonesië. Het examen, waarvoor ik het nodig heb, heeft begin september plaats. Zou U mij, indien mogelijk, spoedig kunnen helpen aan een relaas? N.n' De titel die ik boven dit artikel gezet heb is noch overdreven, noch spotziek. Want het eenvoudige briefje is een symptoom van een enorm uitgebreid sociologisch verschijnsel met letterlijk ontelbare facetten. Even feiten onderzoeken. De schrijf ster is 22 jaar geleden uit Indië ge komen. Ze kan dus maar een baby geweest zijn toen ze hier kwam; heeft althans niet voldoende persoonlijke herinneringen aan haar leven daar. Maar ze had in elk geval Indische ou ders (en familieleden en kennissen uit Indië) waarvan ze (eventueel tegen wil en dank) toch wel veel over Indië ge hoord moet hebben. Ouders zijn nooit abonnee geweest van Tong Tong (volgens onze karto- theek); graduële brede kennisvorming van Indië heeft dus niet plaatsgehad. Mogelijke oorzaken: 1. Ouders hebben gezegd: "Vergeet! Assimileer!" 2. Het kind heeft niets van Indië willen weten. Geen van beide instellingen is veroor- deelbaar, al was het alleen omdat voor honderdduizenden gerepatrieerden het "Voorbij! Vergeet!" een bewuste ver werping van het Land van Herkomst heeft veroorzaakt. Het is "normaal". Immers ook "hogerop" hebben cultu reel Nederland en historisch Neder land Ned.-Indië "in de prullemand ge gooid". Waarom zouden dan gewone burgers en vooral kinderen iets^anders willen? Merkwaardig is echter dat elk jaar weer tegen examentijd ons van vele vele zijden brieven bereiken, waarin om hulp en voorlichting gevraagd wordt voor een scriptie of speciaal- studie over Indië of over Indische li teratuur of kunst. Elk jaar weer! En of Tong Tong dat maar eventjes uit de mouw wil schudden of zo... We hebben ons vaak afgevraagd: Wat mankeert die student(e) om op eens zo'n scriptie te willen maken na jaren lang niets van onze herkomst te willen weten? We vermoeden dat zo'n candidaat tegen examentijd bij zijn (haar) docent komt met de vraag welk onderwerp toch gekozen moet worden voor zo'n scriptie. Dan kijkt die docent de student(e) eens aan, ziet de bruine huidskleur, vraagt misschien nog even of de betrokkene in Indië geboren is (deze inzendster woonde bovendien in een straat die "Indische Straat" heet!) en zegt dan natuurlijk: "Maak een scriptie over Indië!" En zó logisch klinkt dat advies dat de betrokkene direct "ja" zegt, pas dan merkt dat hij (zij) er eigenlijk geen lor van weet, en 16 dan moet Tong Tong maar één-twee drie over de brug komen... En onze brave Tong-Tongers, die zelfs na twaalf jaren schrijven van duizenden pagina's over Indië nog steeds niet uitgepraat zijn, moeten dan maar even een "Overzicht van het Leven in Indië" in zakformaat schrij ven! Het is al even dwaas als het op dragen aan een Surinamer of Antillaan om een scriptie te maken over het leven in Afrika. Of aan een Indisch man die de la Rambelje heet te vragen een scriptie te maken over het leven in Frankrijk! Hoe harteloos wreed en snel gaat élk verleden verloren. Zelfs zij die er geboren zijn, die met Indische ouders zijn opgegroeid, weten van het Land van Herkomst niets af, lezen (natuur lijk) Tong Tong niet en hebben geen greintje besef van de onmetelijkheid van ons Indische leven tóen! Ik kan me bij zulke vragen vaak even verslagen voelen als wanneer een In dischman me vraagt om "in a nutshell" even te vertellen wat wajang is. Of zelfs maar wat een demang is en wat- ie eigenlijk deed. Drie en een halve eeuw Indisch leven van Sabang tot Merauke...nét genoeg om in je broek zak te stoppen. Zakformaat! Maar misschien heeft een ijverige abonnee trek om er toch eens aan te beginnen. Hier is de opdracht: schrijf een opstel van pakweg niet meer dan 3000 woorden over het (niet "een" of "Uw") leven in Indië, waarin de ka rakteristieken zijn behandeld onafhan kelijk van tijd (1650 of 1950), plaats (Sabang tot Merauke), stand (Konings plein of Gang Tembok) en "ras" (100% "Totok kerok" tot "kampong-Indo"). Wat hebben al deze mensen gemeen gehad en hoe is hun leven en denken erdoor gevormd? Ajo, pak papier en ballpoint en be gin! INDISCHE KINDEREN IN NEDERLAND Meisje (4 jaar) bij Oma gelogeerd: Oma zijn Indische mensen lui?" "Hoe kom je daarbij kind?" Nou zegt het meisje, "Mammie zegt altijd "die Indische lui"! I.G. JULIUS STAUPE Vele Pasar Malam bezoekers zullen zich de schilderijen-expositie nog wel herinneren van Julius Staupe. Behalve de "normale" schilderijen waren er ook twee decoratieve panelen, waar van Staupe ook kleurenreprodukties had laten maken op ware grote (30 x 70 cm), die slechts 20,per stuk kosten, en door U ingelijst zeker een passende plaats in het huis kunnen vinden. De twee panelen stellen voor: "Het lied van de Rijst" I en II. Ze zijn rechtstreeks bij Julius Staupe te be stellen: Wethouder Ebbenlaan 95, Hel mond. Op ons kantoor zijn ze te be zichtigen. Op de foto ziet U ze links boven. Dieren in de wildernis - door F. A. Roedelberger 27,50 De grote encyclopedie van het dierenrijk - door Dr. V. J. Stanek 21,50 speciaal voor natuurliefhebbers. Het leven van plant, dier en mens - nu slechts voor 22,50 Fraai verzorgde uitgave met 300 ill. merendeels in kleuren.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 16