VLIEGERS EN VLIEGEREN Inleiding tot het Zen-Boedhisme VERMAAT ZONEN maandagochtend kijkochtend 9,50 0,35 porto. 0 0 0 0 0 P 0 0 0 0 0 0 0 De zomer is weer voorbij en dat betekent dat in Holland ook de vlie- gertijd voorbij is (voor zover we er wat van gemerkt hebben). Eén van onze lezeressen, Irene, studente, vond het toch wel leuk een beetje te speu ren in de Indonesische vliegerkunst en diepte de volgende gegevens voor ons op van vechtvliegers in Midden-Java (zie tekening): 1. podjok telu (3 hoeken), 2. kalun- gan sanggan (halsketting), 3. pilisan bintang 4. slendangan bintang 5. blabangan (plank), 6. Pupukan (ro zet; eig. papje van kruiden op fontanel van een baby; ongeveer hetzelfde idee heeft "pilis"), 7. kalungan 8. kotan- gan (hemd), 9. podjok empat (vier hoe ken), 10. palangan sanggan (sluit boom), 11. ndjedjakan (punten tegen over liggend; schrijfwijze misschien onjuist), 12. obar-abir (bliksemstraal), 13. sléwah (met twee afstekende kleu ren), 14. bintang (ster), 15. mendungan (bewolkt), 16. katokan (broek), 17. po djok telu (drie hoeken), 18. podjok loro (twee hoeken), 19. palangan 20. panahan (pijl). Verder vond Irene ook nog de vol gende termen, behorend bij het vecht- vliegen: undak (oplaten), ulur (vieren), ulur kentjeng (strak houdend vieren), sang- kut (vechten, omstrikken), siru (dui ken), ndedet (rukjes geven), mbedel (het draad doorschaven), pedot verlo ren gaan), sambungan plintir (hechting van gedraaide draad), regangan (vlie gergeraamte), kertas ketella (cassave- papier); merken van vliegertouw: Tjap Kambing, Tjap Gadjah, Tjap Sikat. Tot zover de gevonden gegevens door Irene, die verder nog vertellen kan dat in Holland het 'adoe lajangan" ook bestaan schijnt te hebben. Een vechtvlieger heette toen een "drijver" en pedot heette "schoot gaan". Ook meent Irene dat hier en daar in Neder land door Indischgasten gevliegerd wordt, met name in Z. Limburg en Apeldoorn. Al met al bijzonder aardig en ver dienstelijk werk voor Tong Tong. En als we nagaan dat een Nederlands meisje het deed dat nooit in Indië was, dan staan heel wat enthousiaste "assi- mileerders" er toch wel pover opl Maar zoals insiders gauw zien, zijn ettelijke verstrekte gegevens onvolle dig en misschien ook wel onjuist. Daarom vragen we alle lezers, die eens ook vliegerden, hoe ze dit artikel kunnen aanvullen met eigen kennis. Ook zullen heel wat benamingen in West Java wel anders geluid hebben. Zoals Anak Betawie zich nog wel zullen herinneren, was er ook een be naming voor de gevorkte bedrading waarmee het vliegerdraad aan de vlie ger vast zat, nl. tali kamah of tali kotji (al weet ik niet uit welke taal deze woorden afkomstig zijn). Ook heette in West Java het geraamte van de vlie ger: arko. Maar komaan, nu ook U op de proppen met Uw herinneringen. Al was het alleen om Irene te helpen, die sociologie studeert en dus ook ge- interesseerd is in allerlei kinderspelen. Wie kan ook van andere kinderspelen bijzonderheden vertellen? t&u Juweliers - Horlogers ïr 3* Den Haag ^5 THOMSONPLEIN 18 door Prof. Dr. D. T. Suzuki Bij het lezen van dit boekje, waarin Prof. Dr. C. G. Jung in zijn voorwoord zegt, dat Zen zo scherp onderscheiden is van elke andere vorm van Boed dhisme en religie, werd de nieuwsgie righeid van velen die gewoonlijk voor practische wijsheid niet naar het "on- practische Oosten" omzien, geprik keld. Dit kan een uitdaging zijn. Een uitdaging om bij het lezen tot inzicht te komen, ons een nederigheid en deemoed aan te meten, waaraan het ons tot nog toe ontbrak. Enkele citaten uit Zen Zen is noch psychologie, noch filoso fie. Zen betekent een blik werpen in de oorspronkelijke natuur van de mens, of de kennis van de oorspronkelijke mens. Het Zen-bewustzijn moet zich tot rijp heid ontwikkelen. Indien het volledig is gerijpt, breekt het onvermijdelijk door in de vorm van Satori, wat een blik is in het onbewuste. Een monnik vroeg Hui-neng om lering en toen zeide de meester tot hem: "toon mij je oorspronkelijke gelaat, vóór je was geboren." Satori is een plotselinge flits in het bewustzijn, van een tot nog toe on- gedroomde waarheid. Zen geniet een volkomen vrijheid, het is meester van zich zelf. Zen heeft geen "woonplaats" want wanneer iets een vaste wonoplaats heeft, is het ge bonden en niet meer absoluut. Een monnik vroeg: "Waar is de woon plaats van de geest?" De meester ant woordde: "De geest woont daar, waar niet wordt gewoond." "Wat bedoeld u met niet wordt ge woond "Wanneer de geest niet in enig spe ciaal object woont, zeggen wij dat hij daar woont, waar niet wordt gewoond." "Wat bedoeld u met niet woont in enig speciaal object?" "Het betekent, dat hij niet woont in het dualisme van goed en kwaad, zijn en niet-zijn, gedachte en stof; het bete kent dat hij niet woont in leegte of niet-leegte, ook niet in rust noch in niet-rust. Daar waar geen woonplaats is, is waarlijk de woonplaats van de geest." Inleiding tot het Zen-Boeddhisme 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 15