"Avondrust voor Noesa Kembangan" BIJ DE VOORPLAAT Dit stond achterop de foto die mij door een abonnee werd toegestuurd om eventueel in aanmerking te komen voor vóórplaat van ons blad. Zelden heeft een foto mij zó getroffen en ook geboeid door een storm van gedach ten als deze foto. Gedachten van mys teriën, van dwalingen, van ongeweten rijkdommen en van nauw verholen mys tiek als deze. De foto is "op zichzelf al" mooi. En vooral voor mensen in de avond van hun leven heeft zij ook een diepere symboliek: aan het einde van de le vensdag vertoeven op "het bloemen- eiland onzer herinneringen"... Nochtans is deze gedachtensprong in al zijn eenvoud helaas doodeenvou dig fout. Omdat het eiland niet Kem bangan heet, maar KAmbangan (dus niets met bloemen te maken heeft). Kambang is één van die moeilijk 'te vertalen indonesische woorden met vele betekenissen. In woordenboeken kan men b.v. vinden: opkomen van de zon of de maan; vlot- raken, drijven op het water; zich ver heffen; ontstijgen; aanslibben, enz. Wie erg nuchter is, kan dus spreken van "aanslib-eiland", ook al omdat het eiland en het aangrenzende vasteland (om de Kinderzee) veel en toenemende slibbanken vertonen, en rizoforen zijn hoofdbegroeiing schijnen te zijn. Geo grafen zullen echter kunnen vertellen dat Noesa Kambangan verre van een aanslibsel is, maar voor het grootste deel uit "behoorlijk vaste" bodem be staat. En natuuronderzoekers, b.v. prof. v.d. Pijl, kunnen met stapels boeken aandraven die van een veel rijker en zeldzamer flora getuigen dan men wel zou denken. Noesa Kambangan is in elk geval geen "aanslibsel" van de Kali Serajoe, zoals b.v. Nederland wel eens een aanslibsel van Rijn en Schel de genoemd wordt! Dat de meeste Nederlanders van het woord Kambangan maar Kembangan hebben gemaakt, komt vermoedelijk omdat (zoals met vele andere Indone sische woorden het geval is) niemand weet wat kambang is, maar wel wat kembang is, en er dus gemakshalve kembangan van gemaakt heeft. Toch heeft het eiland wel wat met bloemen te maken. En met zéér merk waardige bloemen vooral! Velen heb ben namelijk wel eens gehoord dat"de mystieke bloem Widjajakusuma daar vandaan komt, alsmede de reuzen- bloem de Rafflesia". Maar zelfs deze mededelingen berusten maar op halve waarheden. De Widjajakusuma (of Radja Kum- bala of Sentolong) komt namelijk niet op Noesa Kambangan zelf voor, maar op een paar rotsachtige eilandjes er vlakbij. Ook is de "reuzenbloem" in werkelijkheid de Rafflesia Patma, een kleinere variatie van de inderdaad reusachtige Rafflesia Arnoldi van Ben- koelen. Beide (nochtans inderdaad bijzonde re en zeldzame) bloemen groeien ove rigens ook wel elders in de archipel, zij het in kleine hoeveelheden. De Wi- djojokusuma of Sentolong (Pisonia Sylvestris) behoort tot de Pisonia-fa- milie, waarvan andere variëteiten ons beter bekend zijn, b.v. de Kol Banda, de Bougainville en de Kembang Pukul Ampat. Van de sentolong kan nogal prozaïsch ook sajoer gemaakt worden. De Rafflesia Patma is onder Javanen algemener bekend als Patma. Vrou wen eten die patma omdat zij er een mooi gevormde buik van krijgen, zegt men. Maar hoe dan ook: inderdaad heb ben deze twee merkwaardige bloemen er toe bij kunnen dragen dat de ver keerde spelling Kembangan is ont staan. Over de Widjajakusuma schrijven wij op pag. 4 in dit nummer uitvoeriger. Nog wat anders: zoals sommige le zers misschien ook weten, bestaan er van "De" Djojobojo-legende ontelbare variaties en interpretaties. Eén ervan vermeldt ook in de ondergangsvoor spelling van Indonesië (door vulkano- logische oorzaken) dat Java (Indone sië?) in negen delen uiteen zal breken en dat verreweg het grootste deel van de nu bestaande delen door de oceaan verzwolgen zal worden. Als één der gespaard blijvende delen wordt echter Noesa Kambangan genoemd! Ik heb deze interpretatie in mijn le ven vaker gehoord en eens zelfs heb ik een tekening gezien van Indonesië na de ramp, waarop Noesa Kamban gan nadrukkelijk was aangegeven. "Natuurlijk nonsens". Daar zullen we het als nuchtere westerling dus maar op houden. Alleen heeft het me altijd verbaasd dat zo'n volslagen onbelang rijk eilandje als Noesa Kambangan door waarzeggers en helderzienden werd "uitverkoren" om gespaard te blijven, terwijl andere, veel groter en solider en belangrijker delen met een handgebaar werden weggewist! Al schijnen er geen of weinig histo risch betrouwbare gegevens te be staan, waaruit afgeleid zou kunnen worden dat Noesa Kambangan in lang vervlogen tijden een religieus of mys tiek centrum geweest zou zijn, komt dit eiland in de volksmond herhaalde lijk terug met geheimzinnige reveren tie. In sommige van de vele grotten op het eiland moeten vroeger kluizenaars zich vaak in meditatie teruggetrokken hebben. Twee grotten hebben zelfs enige befaamdheid, de grot Limas Boentoe en de grot Mesigit Sèla. Deze laatste naam betekent "stenen mesi git" en er zou zich het graf bevinden van een heilige die er in onheuglijke tijden heen gevoerd zou zijn. In elk geval is Noesa Kambangan met meer mystiek omgeven (terecht of niet terecht) dan de oppervlakkige toe schouwer denkt. Het is als het ware omgeven met een tovermantel van legenden en dro men, van symbolen en voortekenen, van magie en "bovenwerkelijkheid". Ook in mijn ouder wordende lezers kring merk ik een afnemende belang stelling voor actualiteiten en exacte onderzoekingen, en een toenemende voorliefde voor "dongèng", waarbij men a.h.w. tussen fragmenten van fei ten door tast naar diep verborgen openbaringen. Het is niet alleen een verschijnsel bij Tong Tong overigens, maar in deze hele moderne beschaving. Hoe hoge vlucht het rationele denken en de tech niek ook genomen hebben, daarnaast houden steeds meer moderne denkers (en vaak juist de geniaalste) zich be zig met de surrealistische verschijnse len in de kunst, het onderzoek van de droomsymboliek, het onderzoek van raadselen in de alchemie, de studie van voorheen als kwakzalverij be schouwde geneeswijzen, numerologie en astrologie, het bestuderen van sym bolen en "toverformules" van antieke religiën, het zich opnieuw begeven op terreinen van de magie, enz. enz. Men is a.h.w. met oude en nieuwe sleutels buiten het "normale" denken bezig de eeuwige raadselen van Leven en Dood te doorgronden. Lees eerder pag. 5 ONAFH. IND. TIJDSCHR. 13e IAARG. No. 7 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. Verschijnt de 15de en 30ste van Iedere maand. Prijs per nummer f 0,90. Abt. Nederl.: kwart, f 4,50; halfj. f 9,— jaar f 18,—. Abt. Europa: jaar f 23,—. Abt. buitenl. (p. jaar en p. luchtp.): Australië en Nw. Zeeland f 63,Indonesië f 58,Z.-Afrika en Z.-Amerika f 48,Canada en V.S. f 39, Suriname en Antillen f 33,Abt. buitenl. (p. jaar en p. zeepost): voor alle landen f 28, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of af te voeren. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 2