de klapperaap Het mysterie van het materialisme of Het is precies zo'n zotte titel als je alleen maar in Tong Tong verwachten kan, maar ach, wie in het Land van Semar is opgegroeid, weet dat er veel wijsheid in zotheid schuilen kan. Dus waarom niet in dit stukje? Wat materialisme is weten we allemaal min of meer wel. In "Koenen staat: materialisme "stofvergoding; leer dat de stof de grondoorzaak is van alle verschijnselen; bij uitbreiding: lage, platvloerse gezindheid". In Indische kringen verstaat men er veelal onder: het limietloos verlangen naar stoffelijk bezit. Het is één van de meest aangeroerde onderwerpen in discussies en corresponden ties in de Tong Tong kring. Het is één van de scherpste veroordelingen die "de Oosterling" over "de Westerling" uitspreekt. Meestal wordt materialisme zonder ken we dat het eerste materialistische meer vereenzelvigd met hebzucht. We willen in dit artikel de filosofische in houd van het materialisme niet aan roeren. Die gaat véél dieper en is oneindig boeiender dan de doorsnee gebruiker van dit woord beseft. Hoofdzaak trouwens is alleen dat gene wat er algemeen onder verstaan wordt: de (eventueel limietloze) be geerte van stoffelijke waarden. Waar door vertroebeling ontstaat van gees telijke waarden, ethische normen, etc. Zowel in het Oosten als in het Westen stelt de rijpere mens geestelijke waar den boven stoffelijke en beschouwt het afstand (kunnen) doen van mate rialistische verlangens als een stap naar een hoger leven. Helaas bestaan er geen algemene normen voor dit "afstand doen" en verreweg de meeste lagere en hogere discussies over het ideale evenwicht tussen stoffelijk en geestelijk leven snijden geen hout. Hele religieën en ideologièn zijn ervan doordrenkt en veroorzaken de verschrikkelijkste oor logen. Alleen al over dit onderwerp zou Tong Tong hele jaargangen copy kunnen voortbrengen en aan het eind zou men evenveel (of even weinig we ten) als in het begin. Wie in zijn eentje heel lang over dit onderwerp doordenkt, ontdekt twee fundamentele problemen aan het mate rialisme, die samen een nog onontra- feld mysterie vormen. Meer dan dat: het menselijk denken heeft er geen vat op. Die twee problemen kunnen eenvoudig worden uitgedrukt in de vol gende vragen: 1. Hoe ontstaat dat menselijk verlangen dat materialisme genoemd wordt, 2. Waarom kunnen we er zo moeilijk (of onmogelijk) afstand van doen, als het een kwaad is. Wie immers probleem No. 1 door gronden kan, weet (misschien!) ook het antwoord op probleem No. 2. Nuchter geïllustreerd: als je eenmaal ontdekken kan door welke "denkfout" je ertoe gekomen bent een bromfiets te begeren, kan je die fout ook "corri geren" en afstand doen van de brom fiets. Op zoek nu naar De Eerste Denk fout (waaraan uiteindelijk ook hoog staande mensen en super-beschavin gen ten gronde zijn gegaan!) ontdek- verlangen gericht is op een bezit dat eigenlijk niet eens bij ons bestaan hoorde, dat we populair gezegd "kon den missen als kiespijn"! Die ontdekt, dat het materialisme ONS vangt en niet omgekeerd. Want het materialisme strekt zich niet alleen uit tot het bestaan van de eerste mens, maar tot vér daarvoor. Het is te vinden in de haast grieze lige methode om apen te vangen. Daar toe legt men in de klappertuin een klapper neer, waar men een nauwe opening gekapt heeft, zó nauw dat een zo smal mogelijk toegevouwen apenhandje erin kan. In die klapper doet men een handjevol rijst en wacht. De aap komt door nieuwsgierigheid gedreven op de klapper af, snuffelt er aan, wringt zijn handje in het gat, grijpt de rijst en...dan slaat het nood lot toe. Het tot een vuist samengebalde handje met de rijst kan niet meer uit het gat teruggetrokken worden! Het aapje rukt en sjort, slingert de klapper in het rond, beukt ermee op de grond, probeert ermee te vluchten, is zijn snelheid, beweeglijkheid en ba lans kwijt, kan nóch snel genoeg lopen nóch klimmen, en wordt na een poosje uitgeput gevangen. Hij krijgt een ket ting om zijn middel en een lang koord en wordt afgericht om zijn leven lang klappers te plukken voor de eigenaar van de klappertuin. De klapperaap (of: "Pflückaffe") is een bekende slaaf in heel Zuid-Oost Azië. De mens, die zich ééns heeft laten vangen door een materialistische begeerte, is de stan daard slaaf in alle beschavingen. Twee mysterieuze drama's: 1. Hoe komt die aap erbij om die gekookte rijst te begeren, die in zijn eigen (en natuurlijke) leefwereld niet eens bestaat? Waar hij altijd buiten gekund heeft en waarzonder hij even gezond en gelukkig (zo niet gezonder en gelukkiger!) leeft? 2. Waarom laat hij dat handjevol rijst niet los? De theoretische oplos sing is zó simpel dat "zelfs een domme aap" erop zou móeten komen. Maar hij komt er niet op. Evenmin als eer met iets meer geestelijke gaven (re delijk denken) begiftigd mens zijn een maal gewonnen stoffelijk bezit los kan laten. De klapperaap Nogmaals: datgene wat wij materia lisme noemen is geen betrekkelijk een voudige en overzichtelijke zaak, die wij met nuchter verstand kunnen beheer sen, maar een mysterie dat zich van ons meester maakt zonder dat al onze intelligentie ons ervan bevrijden kan. Wij uit Indië kennen nochtans uit de literatuur of persoonlijke ervaring tal loze voorbeelden van mensen, die mis schien aan mysterie No. 1 niet konden ontsnappen, maar toch de geestkracht konden ontwikkelen om zich aan my sterie No. 2 te ontworstelen. Siddharta Gautama gaf zijn vorstelijke leven vrij willig prijs om in bezitloos kluizenaar schap de stichter te worden van het Boeddhisme. We hebben allemaal Ghandi gekend, die geestelijke gaven genoeg had om miljoenair te worden, maar verkoos te leven in haast on denkbare eenvoud. India kent nog steeds talloze voorbeelden van men sen die een succesvol leven plotseling en radicaal vaarwel zegden om in vol slagen bezitloosheid verder te leven en daarmee vaak een reuk van heilig heid verwierven. En wij hebben in In dië vele Indonesiërs en ook Indo's en Totoks gekend, die met een onbegrij pelijke kalmte tevreden en gelukkig konden zijn met een karig bestaan. Al deze "afstanddoeners" hebben altijd grote indruk op ons gemaakt door hun serene wijsheid (zelfs al wa ren het maar "domme" klerken) en zowel in het Oosten als in het Westen de overtuiging doen ontstaan dat in derdaad hij, die afstand doen kan van het materialisme, een beter en geluk kiger mens is, Maar zelfs daar waar men overtuigd is dat alleen volledige afstand van het materialisme de mens heid redden kan, blijft de gemiddelde mens even onmachtig en onnozel als een klapperaapje, en wordt het mys-

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 3