FAMILIECLAN Nogmaals de Indische "family of man" in beschouwing. De heer van Wijk en Tjalie plaatsten enkele m.i. zeer juiste opmerkingen over de waarden die er scholen in de Indische huishouding en familieclan zo als die vroeger bestaan heeft. (TT dd 15 juli, "Zegen uit de bijgebouwen"). Maar de familieclan is niet een ex clusief Indisch verschijnsel. Ze komt zelfs nu nog in andere samenlevingen voor. Zo bijvoorbeeld in de Braziliaan se samenleving. In de bovenlaag, en ook wel in de middenlaag van de Bra ziliaanse maatschappij, kent men dat soort familieleven dat we direkt her kennen uit het Indië van tempo dulu. Ook in Brazilië treft men dat soort werkverhoudingen aan waarbij de band tussen "heer" en "knecht" veel meer inhoudt dan een zuiver ekonomische band sadja. Er bestaat een zeer direk- te en persoonlijke band tussen het ge zin van de "heer" en het gezin van zijn "knecht". En vele families worden generatie op generatie gediend door bepaalde families van "werknemers". Een patroon (patrao) is niet alleen werkgever, hij geeft ook advies in persoonlijke aangelegenheden van zijn "knechten", en het kan ook best ge beuren dat de patroon peetoom is over één van de kinderen van zijn onder geschikte .Dit laatst gebeurt op uitno diging van de ondergeschikte zelf, en het brengt voor de patroon ook ver plichtingen met zich t.a.v. het kind van zijn ondergeschikte. In moeilijke tijden verleent de patroon zijn ondergeschik ten steun en bescherming. Inderdaad een veel menselijker ver houding dan we in de huidige westerse maatschappij kennen. En als ik dit zo zeg dan voel ik hoe verschillende personen hun geschut tegen mij in het geweer brengen. Ze zullen betogen dat de verschijn selen zoals die voorkwamen in het oude Indië de kenmerken waren van een paternalistische en koloniale maat schappij. Dat de Braziliaanse samen leving geenszins vrij is van paternalis me en uitbuiting. Anderen zullen wij zen op de heftige familievetes die een Indische familieclan soms konden be heersen. Men zal misschien wijzen op de geringe vrijheid die er in een fa milieclan kon zijn, het gebrek aan pri- véleven voor het individu, zodat de familieband klemmend kon zijn soms. Misschien wijst men op de nooit af latende roddel die in sommige families heerste. Of men wijst er op dat er families waren die hun bedienden en personeel behandelden als waren het een paar levende meubelstukken die bij het huis hoorden. Als U dat alles tegen mij inbrengt, dan zeg ik: Akkoord, U heeft gelijk, deze dingen kwamen veel te vaak voor mede dank zij het systeem van heer sende familie-verhoudingen en werk verhoudingen. En deze dingen hebben enorm veel schade aangericht tot op de dag van vandaag. Maar bij alles wat U inbrengt moet U bedenken: deze schaduwkanten van het systeem van de familieclan met de persoonlijke werkverhoudingen, zijn dat noodzakelijke gevolgen van het sy steem, óf is het omdat de personen tekort schoten? Objectief gezien bood de familieclan met de persoonlijke werkverhoudingen vele mogelijkheden naar vele kanten: wie zijn "knecht" uit wou buiten die kon dat gemakkelijker doen dan dat het in het huidige westerse systeem van werkverhouding mogelijk is. Een om een onbeduidend iets begonnen ruzie kon gemakkelijker uitlopen op een familiescheuring dan dat mogelijk is in de huidige westerse vorm van familieleven. Maar wie in zijn "knecht" een mens en gelijke wou zien, waar van hij karakter- en kuituurwaarden kon leren, die had ook de mogelijkheid daartoe. En waar men een hechte fa milieband waardeerde, daar kon die ook veel gemakkelijker bestaan dan in de huidige westerse maatschappij mo gelijk is. Als we de nadelen van het systeem zien dan moeten we bedenken dat de mensen daarvoor verantwoordelijk zijn. Persoonlijk verkies ik de mogelijk heden die de Indische clangemeen schap biedt, ondanks de nadelen die er ook aan verbonden zijn. In welke andere vorm van samenleving is het mogelijk dat men zozeer over ras-, mi lieu- en standverschillen heen kan stappen? Dat men zoveel waarden aan "de ander" kan ontlenen tot weder zijds voordeel? Dat men in feite zeer effectief over het rasverschil heen kan stappen? U mag wijzen op de uitbuiting die er in Brazilië bestaat binnen dit systeem. Maar vergeet dan ook niet welk een grote rol dit zelfde systeem van familie en werkverhoudingen heeft gespeeld bij het neerhalen van kleurbarrieres. Iets wat in het zuiden van de VS nog lang niet bereikt is. Jammer, vreselijk jammer dat er zo veel positieve mogelijkheden onbenut zijn gelaten in het verleden. Zodat we nog slechts passief kunnen filosoferen over het nut en de mogelijkheden van het voorbije Indische clanleven. Of zijn er toch meer mogelijkheden benut dan we in sombere buien ge neigd zijn te denken? En zijn er wel licht nog mogelijkheden om de lessen geleerd uit het verleden ten nutte te maken in de toekomst? Waarschijnlijk wel, al zijn wij nu mis schien nog onmachtig om te zien hoe. F. Chrisy SCHILDERIJEN MIC DE VRIES Dr. Mie de Vries, die 6 maanden ge leden in uw warme belangstelling heeft gestaan, ligt sinds kort in een inrich ting. Zijn verpleging eiste meer dan de toewijding en liefde van zijn vrouw. Wat nog thuis is, zijn zijn schilderijen. Landschappen, portretten die hij gedu rende de 8 jaar voor zijn verlamming heeft geschilderd. Voor Mie de Vries was schilderen niet alleen ontspanning, maar een le vensbehoefte, het bracht hem op een bepaalde manier dichter bij de mensen en dingen om zich heen, waar hij van hield. Het moet hem nu een stille voldoe ning geven te weten dat zijn vrouw expositie-ruimte heeft weten te vinden voor zijn werk. Het zal hem op een bepaalde manier weer even terugbren gen in de wereld, waar hij geen deel meer van uitmaakt. Van 1 tot en met 28 november zul len de schilderijen van Mie de Vries te zien zijn in Amsterdam in een café aan de Ferdinand Bolstraat 165, van 20.00 tot 24.00 uur en aan de Wees- perstraat 59 de hele dag. U bent welkom! 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 7