De mysterieuze toekang Gado-Gado De foto in het blad van 15 juni en 15 september j.I. laat geen twijfel; het is beslist een tahoe-goreng of ook wel genoemd tahoe-tèk-tèk verkoper. De kentekenen zijn nl.: 1. de gado-gado en de tahoe,tjampoor (uit Lamongan) worden verkocht in een hoge "rombong" waarbij de verkoper beslist staan moet, om zijn eetwaren te bereiden. 2. de foto toont een zittende verkoper, met zijn vrij brede rombongs opge hangen middels rottanstangen (aan elke kant 4) aan de pikoelan. Bij de gado-gado en tahu tjampur wordt om deze rottanstangen een rode doek gespannen, en bij onze tahu verkoper ontbreekt die rode om- hangdoek. 3. De tahu goreng verkoper heeft steeds een eigen rayon (buurt) wel ke slechts enkele straten beslaat, of is vastgeroest aan een bepaalde plaats bv. een passer, bij een sport veld, bij een station, etc. Is hij een venter, dan stopt hij telkens op een hoek van de straat en gaat op zijn vouwstoeltje zitten, om bij tussen pozen zijn karakteristieke roep te laten horen, dat is een roffel met de "soetil" op de rand van de wadjan slaan (vandaar de naam tahu tèk- tèk). 4. Op de foto is denkelijk een tahu verkoper met een vaste standplaats, gezien de bankjes waarop zijn klan ten genoegelijk kunnen zitten. Wij zien op de voorste rombong "de typische" stopflessen met kroe poek, de overhangende lontong aan de rand. Op de achterste rombong zien wij de wadjan met gloeiende klapper olie (waarin altijd een steen, om het spatten te voorkomen). Boven de wadjan is het stellinkje, waarin de halfgekookte tahu blokjes en aard appelen liggen, die wanneer de tijd er is verder gebraden worden in de wadjan. Naast de aardappelen lig gen enkele gekookte eenden eieren. Verder zien wij op de achterste hoek van deze rombong allerlei mandjes en kommetjes, waarin de gekookte taugé, petis, gebakken uien, lombok, moeten liggen. Tussen de 2 rombongs in, is een plank gelegd, als de verkoper be zig is zijn porties klaar te maken. Hierbij wordt de tahu en aardappels met 'n schaar geknipt. Deze schaar wordt typisch gehanteerd, nl. wor den er veel meer knip-bewegingen gemaakt, dan werkelijk geknipt wordt, waardoor er een typisch ge klik met de schaar wordt gehoord (tèk-tèk-tèkl), zoals ook de Indone sische barbier (onder de boom) zijn klant knipt. Er wordt wel eens gezegd, dat deze tukang tahu tèk-tèk in zijn "vrije tijd" ook barbier is. Ik heb steeds gehoopt, dat het niet zo is, want ik was een trouwe tahu klant! Anak Surabaja DE TROPISCHE LEESKRING BESTAAT NIET MEER De Tropische Leeskring Tong Tong werd vorig jaar opgeheven. Van die opheffing werd reeds enkele malen melding gemaakt, waarbij aan de leden verzocht werd het gestorte bedrag te be steden aan boeken of toko ar tikelen. Dit werd door velen gedaan, maar er zijn nog leden die niet gereageerd hebben op ons ver zoek en die dus nog een credit hebben. Wilt U zo spoedig mogelijk het bedrag dat op uw kaart staat een bestemming geven? Het lijkt ons nu de beste tijd daarvoor! In ieder geval NIET WEER f 10,lidmaatschap storten voor 1969, want de Tropische Leeskring bestaat niet meer! Administratie ONGEWONE NAMEN In militaire dienst heb ik iemand ge kend die Dede heette. Die naam heb ik sindsdien nog éénmaal gehoord. Men zegt dat die naam "afkomstig" is van de naam Douwes Dekker. Zoals b.v. de naam Vodegel afkomstig zou zijn van de naam De Vogel. Vooral in het oude Indië waren er veel bijzon dere en zeldzame namen (meestal van normale origine), die langzamerhand uitgestorven of in het vergeetboek zijn geraakt. Maar die door hun aanwezig heid alleen een bepaald tijdperk of een bepaald gebied "markeerden". Zo ko men de Ruempol Hamers van Padang, de Herculessen van Pekalongan, de Joostenszen van Kisar, enz. enz. En er zijn massa's namen die ner gens speciaal bij horen, maar die doodgewoon zeldzaam waren. Zo ken de ik een familie Delasasie, die om streeks 1915 in Batavia woonde, een naam die ik nooit meer ontmoet heb. En misschien weten sommige krijgs gevangenen wel dat de naam Ondaatje echt bestaan heeft en b.v. tijdens de Java Oorlog enige beroemdheid ge noot. Het lijkt ons nuttig als lezers ons enkele namen lieten horen, die ze ner gens anders ooit meer hoorden, maar die op de een of andere wijze toch in het geheugen is blijven hangen. Een korte aanduiding is voldoende, b.v. ik heb een meneer Zusofzo gekend pl. min. 1925 in Wlingi. Wie weet welke bijzondere herinneringen zo'n naam plotseling kan oproepen! Verder zul len speurders in ons nageslacht aan sommige namen zeker houvast vinden. En tenslotte raken markante namen op zo'n manier nooit verloren. Verder hoeft Tong Tong niets te weten en kunnen eventuele belang stellenden zelf op speurtocht gaan. Het is een bekend feit dat de Jansens, de de Bruins en de de Groten langzamer hand alle andere namen "opeten". Daarom juist zijn de ongewone namen vaak in hoge mate typerend voor on ze Indische historie. Gaat U mee op zoek? VERLOREN EN GEVONDEN Mevrouw KI., een van onze trouwste en actiefste lezeressen, schreef ons dat ze enige tijd terug een tasje in de trein had laten liggen, inhoudende wat toiletartikelen en een aantal tijdschrif ten waaronder twee nummers van Tong Tong. Ze deed aangifte bij de afdeling Gevonden Voorwerpen van de NS en tot haar vreugde kreeg ze na enige tijd haar tasje terug. Alles zat er nog in, behalve...de Tong Tong nummers! Nu hoopt ze dat ze er indirect toch wel een nieuwe abonnee mee heeft aangebracht, en is in elk geval trots dat juist onze Tong Tong het waarde volste deel van de inhoud van het tasje bleek te zijn... 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 9