AMSTEL PILS PRACHTPILS BEGRIP NIEUWE IN DECEMBER Abonne mentstarieven M.i.v. 1 JANUARI 1969 In het "Goois Nieuwsblad" van 5 juni jl. lazen wij in "In de hoek" van de hand van Jodocus (de dichter en journalist Willem Brandt; ex Medan) het volgende: "...als je luistert naar de stem der be geerte, eisen om een nog) beter bestaan, of je neemt kennis van de holheid en hopeloosheid van ons geestelijk leven, de neerslag ervan in literatuur en filosofie, dan heb ik toch nog vaak het gevoel dat wij arm zijn. Arm aan warmte en inner lijke vreugde, arm aan dankbaarheid. Hoe het komt weet ik niet, maar toeval lig viel mijn oog dezer dagen op een jeugdherinnering van de "Indische" schrij ver Tjalie Robinson (auteur van o.a. de novellenbundel "Tjies", die met een Am sterdamse literatuurprijs bekroond werd). Tjalie Robinson is de bezielde redakteur van een merkwaardig in Den Haag ver schijnend tijdschrift: "Tong Tong", "het enige Indische blad ter wereld", stikvol heimwee en mooie herinneringen, maar ook met een bijzonder soort humor en wijsheid. Misschien ligt in de volgende verzuch ting van zijn hand, die ik uit het laatst verschenen nummer van "Tong Tong" knip, een antwoord op mijn vraag verbor gen. Ik weet het niet. Tjalie schrijft als- volgt, hardop dromend van zijn geliefde Java: Vaak gaan mijn gedachten terug naar mijn verste jeugd toen wij perio diek "erg arm" waren. Mijn vader was in zijn jonge jaren nogal avontuurlijk en we scharrelden vaak van de ene plaats naar de andere, altijd in goedkope hui zen aan doodlopende gangen. Diep achterin, waar het eigenlijk kampong huizen waren. Van bilik en zo. Maar met royale "Inlandse erven" met veel vruchtbomen. Altijd hadden wij buren op wier erven vruchtbomen stonden die wijd vertakt waren tot voorbij de afscheidings-paggers. Die het hele jaar door bloesems en vruchten afschud den ook op ons erf. Zo maar gratis en cadeau voor ons! Ook zullen onze er ven wel bomen gehad hebben, die on ze buren "tracteerden", al herinner ik mij dat nauwelijks. Hoe dan ook: juist in die arme tijd was er weelde van en naar alle kanten. Toen we later rijker en deftiger werden, woonden we in betere buurten met kleinere erven en hogere scheidingsmuren en geen vruchtbomen. Of, als ze er stonden, zó geplant of gesnoeid dat de buren "er geen last van hadden", leder voor zich en God voor ons allen, ja? En juist: hoe arm werd ons leven toen! Zou het niet kunnen zijn dat wij, met onze welvaart, en onze hang naar een sta- tus-positie, de muren te hoog hebben op getrokken, in onze tijd? De geestelijke muren, met koele en zeer kille binnen plaatsen, en weinig echte liefde tot de naaste, al doen wij per postgiro dan ook zo nu en dan onze plicht? Nogmaals: ik weet het niet. Maar de mijmering van Tjalie leek mij wel iets om even over na te denken. Door die vruchtbomen, die zich van erven niets aantrokken, lijkt iets te fluis teren van menselijkheid en broederschap. Slordige erven, er is niets precies ge regeld, zoals in een moderne maatschappij het geval behoort te zijn. Misschien ligt in die muren en die preciesheid een stuk oorzaak van veel jeugdig onbehagen en drang naar wat men met een duur woord wel "participatie" noemt." Dat Jodocus anders zien kan, komt eigenlijk alleen omdat hij ook zijn leven lang in Indië geleefd heeft. Het schijnt dat veel wat echt oosters (of algemeen menselijk of natuurlijk) is, ten enen male aan westers verstand ontgaat. In het algemeen: veel hoop hoeven we dus niet te hebben op een wérkelijk begrip van de "ontwikkelings-gebie- den". De kloof tussen Oost en West wordt niet veroorzaakt door diverse "achter lijkheden" bij het Oosten, maar door het volslagen gebrek aan begrip bij het Westen. Dat van het Oosten alleen de spe cerijen, de koffie en de rubber kent, en een paar voorbeelden van Oosterse onbetrouwbaarheid en achterlijkheid EN VERDER NIETS. Erger dan dat, die de geestelijke ruimte missen om al dat andere en betere te omvatten. Pas als je ook in je eigen Indische maatschap pij dezelfde vooroordelen en tekorten vindt, hoewel velen er hun leven lang "met de neus bovenop" geleefd heb ben, kan je je wel eens ontzaglijk ge ïsoleerd en verlaten voelen. Indisch man, écht Indischman, kan je alleen maar zijn in een kring van vijf, zes... Tsk-tsk-tsk-tsk, wat weinig! 4 f 41,- f 65,- f 50- f 35,- 50,- Nederland: jaar f 20,- halfjaar 10,- kwartaal 5,- Overig Europa: jaar f 25,- Buiten Europa: (zeepost): f 30,- LUCHTPOST Canada en Ver. Staten: jaar Australië en Nw. Zeeland: Zuid-Amerika: Suriname Antillen: Zuid-Afrika: Indonesië: f 60, Losse nummers: f 1, Evenals in vorige jaren verschijnt in de komende decembermaand slechts één nummer, het Kerstnummer, waarin de nummers 11 en 12 (van resp. 15 dec. en 30 dec.) zijn samengevat, en dat dus in elk geval wél dikker is dan normale nummers. Dit nummer ver schijnt dan ongev. de 20ste december. Voor onze nieuwe lezers voeren wij nog even de motiveringen aan, die ons reeds lang geleden noopten tot deze maatregel. 1. De decembermaand brengt voor alle drukkerijen altijd een record hoeveelheid drukorders, zodat men met de afwerking van normaal werk al "kedjepit" komt te zitten. 2. De post heeft tegen Kerstmis óók zó veel bergen extra bezorgwerk te ver richten dat al lang tevoren aangedron gen wordt op vervroeging van post bezorging. 3. Het verlies aan werktijd door de feestdagen is dit jaar extra groot, omdat de kerstdagen (25 en 26 dec.) vallen op woensdag en donder dag en velen de vrijdag in één moeite door er ook nog bij nemen als snipper dag, dus staan drukkerijen (en aanver wante bedrijven) vijf dagen stil, een "oninloopbare" achterstand veroorza kend. Droeve ervaringen in de eerste be staansjaren van Tong Tong, waarbij al les in de war liep, veel te late be zorgingen ontstonden, enz. enz., heb ben er ons uiteindelijk toe gebracht één nummer in de decembermaand te laten vallen, en uit te komen met één gecombineerd nummer 11/12. Daarna volgt dus gewoon weer nummer 13 op de vijftiende januari. Enz. Verder is evenals in vorige jaren ons kantoor vanaf Kerstmis tot 2 januari gesloten, om ons personeel in staat te stellen rustig diverse boeken af te sluiten, stockopnames te verrichten, enz. enz. Wij werken dus gewoon door, maar hopen dat U eventuele informa ties en andere contacten liever laat wachten tot 2 januari van het nieuwe jaar. In elk geval is de TOKO de laat ste week van dec. betoel gesloten. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1968 | | pagina 4