Ja, TONG TONG vertelt. En alle vertellingen worden uitgesproken tegen de verre achter
grond (nu verder dan ooit!) van de Indische bergruggen en vulkanen, die ons herinnerings
beeld ALTIJD markeren, en die ons werkelijke leven en ons wijsgerig denken dieper hebben
doordrongen dan welk ander patroon ook.
Deze foto toont boven het wolkendek uit de toppen van de Tangkoeban Prahoe en de
Boerangrang aan de rand van de hoogvlakte van Bandoeng, welks ontstaan in de onsterfelijke
legende herdacht blijft van Sang Koerihan en Dajang Soembi samen met de op de foto
onzichtbare berg Boekittoenggoel. De Boekittoenggoel is namelijk de boomstronk, de Boerang
rang de bladerkroon van de boom, uit de stam waarvan Sang Prahoe het verhaal aan de hemel
schrijft van een tot ondergang gedoemde liefde.
Het verhaal is terug te vinden in het door ons in de handel gebrachte stencil (f 0,50
van het ontstaan van diverse plaatsnamen in Indonesië.
zonden stukken van ons naar Neder
landse periodieken werden geweigerd!
Alleen wat begrijpelijk was naar Euro
pese normen, of nuttig, werd (in be
scheiden mate) geaccepteerd. De ge
boren verteller uit het Morgenland
dreigde te sterven.
Gelukkig kwam toen Tong Tong. En
zijn in de loop van ruim twaalf jaren
honderden Indischgasten aan het ver
tellen geslagen. Apa gunanja untuk
Nederland? Welk nut heeft het voor
Nederland? Misschien helemaal geen
nut. Tong Tong is nog steeds een out
sider in de publiciteitswereld, onbegre
pen en (dus) niet gelust. Al was het
alleen omdat 't aan kastjes gewende
volk van Nederland geen houvast heeft
aan dit rare blad, waar "letterlijk ieder
een" in schrijft, links- en rechts-ge-
oriënteerden, allerlei geloven, kandjeng
besars en kleine boengs, Hollanders
en Indonesiërs en alles wat daartussen
zit. Over filosofie en een tjitjak aan de
muur, over literatuur en 't maken van
sambal goreng oedang, over moderne
zakelijkheid en over geesten, over
matig opgezette ondernemingen en
over nasib.
En niet omdat datgene waarover
verteld wordt enige waarde heeft, of
de gene die spreekt enige waarde
heeft, maar omdat wij 'gewoon op jacht
zijn naar ons hart", zoals alle Kinde
ren uit het Morgenland sinds mensen
heugenis in de Vertelling op jacht zijn
naar hun hart.
En in deze pasanggrahan, die "De
Indische Tong Tong-gemeenschap in
Europa" heet, of tweeduizend jaar ge
leden de karavanserai was in de woes
tijn waar Sindbad, Sheherazade of
Omar Khayyam vernachtten, daar zijn
wij weer als verteller bijeen zonder
onderscheid des persoons. de super
intendent en de douane-ambtenaar, de
patrouilleloper en de handelsagent, de
overgeplaatste pandhuisbeheerder en
de kleinlandbouwer, ja, en ook de
mandoer van de pasanggrahan en de
patih-op-doorreis.
Wij zijn allemaal "op doorreis" in dit
mysterieuze bestaan op aarde. En
beurtelings doen wij wat het Lot ons
voorschrijft te doen, en vertellen wij
van de harteklop van al onze onbe
grepen doeningen in deze wereld. Een
harteklop met een glimlach en met een
traan, met een nooit vervulde hoop en
een onlesbare dorst naar steeds ver
der wijkende verten, waar ergens "ons
laatste huis" moet zijn.
In deze vertellingen herleeft het Le
ven weer in vergeestelijkte vorm; zui
verder, eerlijker en stralender dan het
ooit geweest is in werkelijkheid, terwijl
ongemerkt de laatste gloed dooft in
het Kampvuur van de Daad en zacht
wordt toegedekt met de reine, witte
as van de vergiffenis, de troost om
wat nooit heeft mogen zijn en de terug
keer tot stof en as van alles wat vol
bracht werd.
Een voor een vermijmeren de ver
tellingen en worden deel van de nacht
tesamen met de wiekslag van de eeu
wige nachtvogel, het ritselen van bla
deren in de nachtwind, zacht als adem;
de zang van cicaden van duizenden
jaren her en duizenden jaren die nog
komen zullen. En wordt elke vertelling
een thuisvaart naar het firmament, dat
eeuwig nieuwe sterrenkronen tovert
om de top van de Rindjani, de Tang
koeban Prahoe, de Ardjoena.
Vaar veilig thuis, beste vrienden.
En vertel! T.R.
Bij Tong Tong hebben we nog een
opruimpartijtjeliggen van die eerste
exemplaren van "Tjies" die dus in
Bandoeng gedrukt werden. In die aller
eerste Tjies staan twee short stories
minder dan in de Tjies die in Holland
werd uitgegeven. Maar er staan ook
vijf gedichten in en de "Intro"Heeft
alleen maar voor verzamelaars waarde,
maar we geloven dat er toch liefheb
bers genoeg voor zullen zijn. Zeker
voor de prijs van 3,(incl. porto)!
Jó, beli, jó!
NASSI-ADVIES-BUREAU
Op verzoek van het Nassi-bestuur
vestigen wij voor belanghebbenden,
wellicht ten overvloede, de aandacht
nog eens op het feit, dat men voor
bijstand in zaken betreffende visum
verleningen aan personen in Indonesië
en voor alle daarmede verbandhouden
de kwesties, zich kan wenden tot het
"NASSI-ADVIES-BUREAU", Javastraat
14, Den Haag (telefoon 070- 18 08 89).
Iedere dinsdag en vrijdag VAN 9- 12
UUR houdt Mr. L. J. Tissing, ex-onder
directeur C.C.K.P., bijgestaan door de
heer J. M. Koenekoop, aldaar zitting.
5