,.vUTI=k VOOR INDISCHE GOUDEN SIERADEN 0\JütNMOff C.MERKLE JUWELIER, SPUI 167a - DEN HAAG TELEFOON 070-60 48 85 en hij benutte het om er bij zijn terug keer grootse aquarellen van te maken. Zijn zoon Alexander de bekende en eertijds zéér populaire uitbeelder van het Leidse studentenleven, heeft hem zomin in kundigheid als goede smaak geëvenaard. Niet iedereen is een geboren teke naar, doch binnen het bereik van allen die het betalen kunnen, liggen de ver zamelingen lithografieën van Indische landschappen en dgl., welke in de loop der 19e eeuw over Indië van de pers kwamen. Ik noem slechts de wat droge reeks litho's van Van de Velde; de geestige verzameling Java, toonelen uit het leven enz. door E. Hardouin met tekst van W. L. Ritter; de Nederlandsch Oost-Indische typen door A. van Pers enz. In het laatste kwart der eeuw verschenen de loodzware foto-albums van Keasbury Page, van Kurkdijan enz., met waarlijk schitterende foto grafieën, kunstwerken op zich zelf. Doch met de kodak hoefden Jan, Piet en Klaas niet meer te tekenen, dure albums te kopen, doch zij kon den zelf aan het kiekjes maken gaan, in de meeste gevallen een artistiek verval. Zo zou men een lijn kunnen trekken van de schetsen uit de pionierstijd tot de kleurenfilmpjes onzer dagen. Na tuurlijk valt nog veel meer te zeggen over de in Indië werkende Europese tekenaars en schilders. Men zou hen niet naar eeuwen, doch naar de scho len kunnen rangschikken, wier invloed zij onbewust hebben ondergaan. De westerse kunstenaars dragen nu een maal het stempel van het land hunner herkomst. Een eigen schildersschool heeft Indië niet gekend. Zelfs de enige grote Javaanse schilder, de alom be kende Raden Saleh, is van een Euro- ropese school afhankelijk. Duidelijk draagt zijn eertijds zo gevierd werk de sporen der Franse romantiek, van een Delacroix, een Horace Vernet. Toch was hij ook bij zijn landgenoten zéér bekend, juist omdat hij een der hunnen was, en in menig eenvoudige Javaanse woning zag ik een vergeelde repro ductie naar een zijner wilde dieren- tafrelen. Mét het groeiende en steeds meer geperfectioneerde verkeer wordt de aanraking met de Westerse kunst in niger. Onder meer is dit ook te danken aan de invloed der Indische Kunst kringen, culminerende in de vijf expo sities van moderne schilders uit de collectie Regnault te Batavia, vlak voor de ondergang. Niemand heeft van de thans leven den hiermede zo intens meegeleefd als de schrijfster van het hierboven ge noemde boekwerk. Behalve conserva trice van 's Lands schilderijenverzame lingen, was zij ook lid van het Kunst- kringbestuur. Veel bemoeienis had zij met de tentoonstellingen in het voor Indië zeer behoorlijke Kunstkringge bouw. Rustend van haar veelvuldige arbeid heeft zij toch niet stil willen zitten, maar ons dit werk geschonken, een boeiend en veelzijdig overzicht van een nog weinig, ontgonnen, doch veel be lovend gebied van onderzoek. De schrijfster heeft in dit boek, voortbouwend op vroegere publicaties en steunend op materiaal uit koloniale archieven, een overzicht der Westerse schilderkunst in Indië geschetst (mét nog iets over beeldhouwkunst en kunstnijverheid). Daarin zijn tevens tal van wetenswaardigheden over kunste naars, hun leven en hun arbeid ver werkt, terwijl in het overzicht der laat ste jaren veel persoonlijke herinnerin gen gebruikt konden worden. Dit laat ste is dubbel kostbaar, omdat het Kunstkring-archief te Batavia in de oorlogsjaren verloren ging. Het resultaat is een quarto deel van bijna 250 bladzijden tekst, verlucht met niet minder dan 105 illustraties, waar van vier in kleuren. Hoogst belangwekkend is haar be schouwing over leven en werk van de bekende Javaanse schilder Raden Sa leh, wiens huis, bijkans een neo- gothjsch paleis, nóg het centrum is van het ziekenhuis Tjikini, terwijl zijn landgoed zowel aan een kebon Bina- tang en een zwembad, als aan een moskee gastvrijheid biedt. Mevrouw de Loos heeft natuurlijk waardering voor de kunst van deze begaafde Oos terling, wiens naam nog in een Bata- viase straatnaam voortleefde, doch zij aarzelt niet tevens uiteen te zetten, hoe "hij is geworden de verwende pupil van hooggeplaatste beschermers en een lankmoedige regering" (p. 56). Terecht merkt de inleider van dit boek, prof. Galestin (behalve èen bedacht zaam archeoloog ook een begaafd te kenaar) op, dat haar opvattingen om trent de persoon van de Javaanse schilder en zijn positie t.o.v. het gou vernement nog wel tot "reactie van Indonesische zijde" zullen aanleiding geven. Die zullen we dan maar rustig afwachten. Staande op de grens van twee werelden, moest deze Oosterling met zijn Westers palet wel tegenstrij dige opvattingen uitlokken. Uiteraard heeft de schrijfster zich grenzen gesteld. Zo zal men over de Europese invloed op de allermodernste Indonesische kunstenaar, zoals nog vóór de oorlog de Minahasser Kasenda en de Javaan Abdulah, weinig vinden. Gelijk velen zich zullen herinneren, leurde men de laatste jaren van ons gezag op Java met europianiserende "pigorè-lanskap" langs de huizen, met een sawah, 3 palmen, wat karbouwen en een vulkaan op -de achtergrond. Doch wij voelen dit gemis nauwelijks, dankbaar als wij zijn voor veel kennis en genot, ons aangeboden in dit, dank zij Z.W.O., zo rijk geïllustreerde werk. Natuurlijk is hiermede het laatste woord over de Indische schilderkunst niet gezegd. Tal van Indische schilde rijen, die na de pensionering der be zitters, naar patria werden meegeno men, zijn thans wijd en zijd verspreid en wachten nog op ontdekking en identificatie. Zelfs bij het ter perse gaan van haar werk ontving de schrijf ster telkens weer aanwijzingen omtrent tot dusverre verscholen en niet her kende kunstwerken, sommige van zeer bijzondere waarde en belang. Daarom zou ik de lezers van dit blad willen opwekken om, mocht hun iets omtrent goede Indische schilderij en bekend zijn, hiervan de Redactie van Tong Tong op de hoogte te stéllen. Het zal haar een genoegen zijn aan mevrouw de Loos-Haaxman hun be langwekkende aanwijzingen over te brengen. Ten slotte mag ik mededelen, dat een aanzienlijke tentoonstelling van oude en nieuwe Indische kunst in voor bereiding is, die wel in het Rijks museum te Amsterdam zal gehouden worden. Vele in het boek van mevr. de Loos-Haaxman vermelde of afgebeelde kunstwerken zal men daar in origineel kunnen aanschouwen. Iedere oudgast wordt daarom uitgenodigd bij het uit brengen van dit "Verlaat Rapport In dië" present te zijn. Verkrijgbaar bij Boekhandel Tong Tong: Verlaat Rapport Indië - door Mevr. J. de Loos-Haaxman 33,80 incl. porto. naar: 22 Kt en 24 kt gouden Schakel-armbanden Slang-armbanden Krintjing-armbanden Colliers van 7-100 gram Briljant ringen Briljant hangers Briljant oorknopjes Kabaja speldjes Haarspelden Trouwringen 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 19